• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling

foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling

8 april 2019 door de redactie

In strijd met de afspraken maakt Coca-Cola bij de Efteling reclame gericht op kinderen. Dit oordeelt het zelfreguleringsorgaan de EU Pledge na een klacht van foodwatch. De frisdrankautomaten met sprookjesfiguren gericht op kinderen, vóór de ingang van het park, moeten worden aangepast. Over diezelfde sprookjesfrisdrankautomaten binnen het park of andere prominente kindermarketing, zoals de Coca-Cola hotelkamer tussen de Sneeuwwitje en Doornroosje kamers en de Coca-Cola carrousel, velt de EU-Pledge geen oordeel omdat de afspraken tegen kindermarketing binnen het park (‘indoor’) én bij de verkooppunten (‘point of sale’) niet gelden.

foodwatch: “De voedingsindustrie zegt niet aan kindermarketing te doen maar creëert voor zichzelf allerlei uitzonderingen. Daarnaast houdt ze zich niet eens aan haar eigen slappe regels. Dit toont maar weer aan dat de zelfregulerings-afspraken van de industrie tegen kindermarketing onvoldoende zijn en aanvullende wetgeving noodzakelijk is. De Efteling is voor kinderen en geen speeltuin voor de gladde marketingjongens van Coca-Cola.” Vorig jaar sprak staatssecretaris Blokhuis zich er nog ‘kritisch’ over uit dat zelfregulering wel moet leiden tot verantwoorde kindermarketing en dat een aantal bedrijven de afspraken nog niet voldoende naleeft. Ook toen werd Coca-Cola samen met Unilever (Ola ijs) al genoemd in onderzoek als de bedrijven die relatief vaak kinderspeellocaties benaderen voor kindermarketing.

Junkfood in Efteling van ‘partners in kwaliteit’

De Efteling heeft speciale ‘partners in kwaliteit’, momenteel Coca-Cola, Unilever (ijsjes Ola), Friesland Campina (Chocomel) en Rabobank. Deze partners hebben toestemming van de Efteling voor marketingcampagnes in het kinderpark. Coca-Cola en Unilever (Ola) kwamen eerder al in onderzoek i.o.v. VWS naar kindermarketing naar boven als de bedrijven die relatief vaak kinderspeellocaties benaderen voor marketing. foodwatch heeft dit in kaart gebracht in de Efteling en kwam vooral van Coca-Cola vele marketing gericht op kinderen tegen.

In december vorig jaar voerde foodwatch hiertegen actie vanuit de Coca-Cola hotelkamer, gelegen tussen de sprookjeskamers in het Eftelinghotel. Ze diende toen ook de formele klacht in bij de EU-Pledge, waar bedrijven als Coca-Cola onderling afspraken hebben gemaakt tegen kindermarketing.

De jury van de EU Pledge heeft nu geoordeeld over de kindermarketing van Coca-Cola bij de Efteling: de frisdrankgigant moet de sprookjestaferelen op haar automaten voor de ingang weghalen. Ze mogen niet langer “aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar”. Dit is nu wel het geval: via aanlokkelijke sprookjesafbeeldingen, naast een plaatje van een sprankelende Colafles. Coca-Cola probeerde hier eerder, na een andere klacht van foodwatch gericht aan het bedrijf zelf, gemakkelijk vanaf te komen. Het bedrijf wou enkel de paddenstoel (één van vele sprookjestaferelen) verwijderen en de afbeeldingen van het Coca-Cola regular flesje vervangen door zero sugar. Het panel van de EU Pledge ziet dit echter niet door de vingers: “het veranderen van de aard van de producten op de afbeelding zou irrelevant zijn voor de toezegging van Coca-Cola om geen reclame te maken voor hun producten bij kinderen onder de 12 jaar, ongeacht voedingsoverwegingen.” Coca-Cola komt haar eigen beloften dus niet na.

De klachten van foodwatch over de Coca-Cola Suite, de Cola-attractie (de ‘Zoötroop’) en de frisdrankautomaten in de Efteling, vallen buiten het mandaat van de EU-pledge, oordeelt de jury. Zoals ook bij de Nederlandse zelfreguleringsvariant, de Reclame Code Commissie, vallen veel vormen van kindermarketing buiten de afspraken. De EU-plegde gaat vooral over kindermarketing via de media (TV, radio, sociale media), in basisscholen of ‘outdoor’ locaties. Over indoor reclame of de ’point of sale’ maakte ze geen regels: alle kindermarketing voor junkfood op het terrein van de Efteling is geoorloofd.

Dit leidt echter volgens foodwatch tot een schizofrene situatie: Coca-Cola moet de sprookjesfiguren weghalen op hun automaten bij de ingang van het park (dus outdoor), maar dezelfde soort sprookjes-frisdrankautomaten in de Efteling laten staan, evenals de Coca-Cola hotelkamer in het sprookjeshotel en de Coca-Cola attractie Zoötroop. Coca-Cola heeft overigens wel aangegeven kleine veranderingen hierin aan te gaan brengen.

Duidelijke wetgeving kindermarketing nodig

Een streng beleid valt ook niet te verwachten van de EU Pledge: het valt ook niet te verwachten dat de EU Pledge strenge regels opstelt. Het is volgens foodwatch een zelfreguleringsorgaan van grootspelers binnen de voedingsindustrie, zoals Danone, Unilever, Kellogg’s en Coca-Cola. Foodwatch: “Coca-Cola en andere voedingsgiganten stellen zelf de regels voor kindermarketing op. De slager keurt dus zijn eigen vlees”. foodwatch roept de overheid op duidelijkheid te verschaffen over kindermarketing in pretparken. Zeker nu volgens het Nationaal Preventieakkoord attractieparken tegen 2020 hun voedingsaanbod gezonder moeten maken. Als dan wel gelijker tijd Coca-Cola, Ola ijsjes en Chocomel in kinderparken bij kinderen wordt opgedrongen, is dat in strijd met de afspraken in het preventieakkoord. Ook de Wereld Gezondheidsorganisatie heeft zich uitgesproken tegen kindermarketing voor producten die veel suiker, zout of vet bevatten.

Bron foodwatch.

 

Categorie: Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak, Voedsel Tags: Coca Cola, Efteling, Foodwatch, foodwatcht, kinderen, Ola, regels, suiker, veroordeling, vet

Lees ook:

  1. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  2. foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing
  3. foodwatch – kabinet moet Frans-Belgische voedingslabel onderschrijven
  4. foodwatch – mannen (31-50 jaar) overschrijden zoutgrens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.