De Sri Lankaanse politie heeft gisteren in Polgahawela de schrijver Shakthika Sathkumara (33) gearresteerd voor het schrijven over homoseksualiteit binnen de boeddhistische geestelijkheid. Zo meldt de krant New Indian Express. Hij wordt beschuldigd van het aanzetten tot religieuze haat onder het internationale mensenrechtenverdrag van de Verenigde Naties, dat Sri Lanka heeft ondertekend. De politie heeft hem vervolgens voor de tijd van negen dagen lang in hechtenis genomen.
Sathkumara had een kort verhaal op Facebook geplaatst met verwijzingen naar homoseksueel gedrag onder boeddhistische monniken. Een groep monniken – die een aanzienlijke macht hebben in de boeddhistische meerderheidsnatie – deed daar over beklag bij de politie. Zij zeiden dat het verhaal het boeddhisme beledigde.
Sri Lanka verbiedt homoseksuele seks ingevolge een koloniale wet uit 1883 die door de Britten is ingevoerd. Een van Sri Lanka’s hoogste juridische autoriteiten heeft in 2017 beloofd om veranderingen door te voeren om de rechten van LGBTI’s in het land te verbeteren. En het wetboek van strafrecht te hervormen om de positie van LGBTI te beschermen. De belangrijke LGBTI groep Equal Ground vindt dat niemand mag worden veroordeeld vanwege zijn geaardheid. Hollyoaks acteur Jimmy Essex zorgde vorig jaar voor opschudding tijdens een bezoek aan Sri Lanka. Hij postte een verlovingsfoto van hem en zijn vriendje.
Ujukarin zegt
Tragisch op velerlei vlakken. Maar mocht hij bewijs hebben over specifieke monnikken dan moeten die in ieder geval hun pij afleggen, want elke sex (homo danwel hetero) is tegen de monniksgeloften.
With folded palms,
Dolma zegt
Je hebt gelijk. Maar het kali yuga tijdperk, legt alles bloot wat ondergedoken is. Als sex een probleem van de blanken, dan is dat het ook voor de gelen en anderen. (zie gisteren denk ik boeddhistisch dagblad, waar meisjes verkocht worden aan chinezen). Bezoek mijn site! Ze zullen het moeten toegeven ech.
Zeshin zegt
Elke Boeddha is uit seks voortgekomen.
Meester, er zijn hier monniken die seks met elkaar hebben, ‘Dat is niet goed”, zei de meester en verder gebeurde er niets. Bij de lezing van de volgende dag zei weer iemand: ‘Meester, er zijn hier monniken die sex met elkaar hebben’,’Dat is niet goed’, zei de meester en verder gebeurde er niets. Bij de lezing van de dag er op stond iemand op en zei: ‘Meester we weten welke monniken seks met elkaar hebben en we willen dat u ze weg stuurt anders stappen wij gezamenlijk op.’ De meester zei: ‘Jullie weten allemaal al zo goed hoe het hoort dus het is geen probleem als jullie weg gaan. Maar als ik de monniken die seks met elkaar hebben weg stuur wie moet hun dan leren dat, dat niet goed is.’
Maarten zegt
Dat is pārājika nummer 1. Je zou kunnen stellen dat er de mogelijkheid van bezetenheid is als uitsluitingsgrond zodat er toch geen sprake is van pārājika maar dat lijkt me niet veel zin te hebben.
Als ik denk vanuit de vriendelijkheid dan vermoed ik dat er sprake is van onvoldoende inzicht in wat het leven van een bhikkhu voorstelt. Mogelijk slaan we/ze de bhikkhusangha ook te hoog aan waardoor toetreden een doel op zich wordt.
Moge het hen (als leken) goed gaan; mogen zij gelukkig zijn. En moge de overheid daar de medemenselijkheid van al hun inwoners leren zien.
Met warme groet,