• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Westerse boeddhistische kloosterlingen -‘stop seksueel misbruik binnen het boeddhisme’

Westerse boeddhistische kloosterlingen -‘stop seksueel misbruik binnen het boeddhisme’

30 november 2018 door de redactie

Een groep westerse boeddhistische westerse kloosterlingen uit de Verenigde Staten die onlangs in het boeddhistische centrum Spirit Rock in de VS bijeenkwamen, hebben een brief opgesteld waarin ze oproepen tot het ondernemen van actie om seksueel misbruik in boeddhistische kringen tegen te gaan. De brief is in eerste instantie gericht aan de Dalai Lama, in verband met een bijeenkomst van boeddhistische leiders in Dharamsala, de hoofdzetel van de Dalai Lama, maar bedoeld voor leiders van alle boeddhistische lijnen.

De Nederlandse boeddhistische non Dayā Sayalay stuurde de brief door naar zoveel mogelijk boeddhistische organisaties in Nederland. ‘Seksualiteit is nog steeds zo’n groot taboe in vele lagen van verschillende samenlevingen als in het monastieke leven, met allerlei vormen van verdorvenheid die daaruit voortkomen. Hoe voordelig zou het voor de dhamma zijn als kloosterlingen openlijker over seksualiteit kunnen discussiëren? Om een einde te maken aan de verwarring, pijn en frustratie eromheen en om het uit het taboe te halen. We kunnen een sterkere dhamma-gemeenschap worden als de discussies over seksualiteit, de regels om hen heen en het wangedrag uit de schijn-, schuldgevoelensfeer halen door het aan te pakken,’ zegt zij.

De tekst van de brief luidt:

Uwe heiligheid de Dalai Lama, en de meeste eerbiedwaardige abten, hoofden van lineages, leraren en leiders van alle boeddhistische tradities:

Wij roepen u met respect op om actie te ondernemen om een einde te maken aan seksueel misbruik door boeddhistische leraren. In de afgelopen jaren is er een aantal verhalen in het nieuws gekomen over seksueel en andersoortig misbruik door boeddhistische leraren. Deze omvatten:

De hoofden van de Rigpa- en Shambala-organisaties die ontslag namen na beschuldigingen van seksueel misbruik van hun studenten.

Boeddhistische monniken in Thailand die jonge jongens verhandelen. Een hoogleraar en abt in China die beschuldigd wordt van seksuele intimidatie en misbruik van nonnen in zijn klooster. Een monnik uit Bangladesh werd gearresteerd na beschuldigingen van seksueel misbruik van 15 kindermonniken in een school in Bodhgaya, India.

Hoe wijdverspreid is seksueel misbruik in boeddhistische organisaties? Het is moeilijk precies vast te stellen omdat slachtoffers van seksueel misbruik (meestal vrouwen en kinderen, zowel jongens als meisjes) vaak te bang of beschaamd zijn om over hun ervaringen te spreken. Ze kunnen zich ook geïntimideerd voelen door traditionele boeddhistische richtlijnen tegen het bekritiseren van leraren of leden van de sangha.

We vragen ons af: Wat voor soort dharma geven we door aan de volgende generatie, een kostbare diamant of modder? Leraren en kloosterlingen vertegenwoordigen de drie juwelen waar boeddhisten hun toevlucht nemen en zouden daarom betrouwbare rolmodellen van het hoogste kaliber moeten zijn. Hun primaire plicht is te leven in overeenstemming met de dharma – waarvan de essentie niet-schadelijk is – en de zuivere dharma over te dragen aan hun studenten en de lekengemeenschap. Het is onaanvaardbaar dat mensen aan wie een dergelijke verantwoordelijkheid is toevertrouwd zich met dergelijk schadelijk gedrag inlaten.

De schadelijke gevolgen van seksueel misbruik voor slachtoffers zijn goed gedocumenteerd. Ze omvatten zelfmoordneigingen, zelfverwonding, depressie, eetstoornissen, posttraumatische stressstoornis (PTSS), en een neiging tot drugs- en alcoholmisbruik.

De katholieke kerk heeft miljoenen volgelingen verloren als gevolg van seksueel misbruik door priesters en nonnen, evenals het verhullen van dergelijk wangedrag door hun oversten. Wij willen dit niet zien gebeuren binnen het boeddhisme. Als mensen het vertrouwen in het boeddhisme verliezen door het wangedrag van sommige van zijn leraren, kan hun vermogen om het pad naar het nirvana en verlichting te volgen verstoord worden voor vele komende levens.

Daarom dringen wij er bij u op aan om actie te ondernemen. Als boeddhistische leiders zwijgen en de andere kant op kijken, zullen de daders zich gesterkt voelen om hun misbruik voort te zetten, zullen sommige ondergeschikte kloosterlingen en leraren hun voorbeeld volgen en zullen er meer slachtoffers zijn, die zich geremd voelen om zich uit te spreken.

In de wens dat de zuivere dharma bewaard blijft en nog lang in de wereld blijft, bieden wij u deze suggesties voor acties die u zou kunnen ondernemen:

-Maak sterke en duidelijke uitspraken om seksueel misbruik te veroordelen. Het is vooral belangrijk dat deze worden gemaakt door afstammelingen, abten, hoofden van organisaties en leraren van alle boeddhistische tradities.

-Voer programma’s uit om boeddhistische leraren en kloosters te onderwijzen over wat seksueel misbruik en intimidatie inhoudt.

-Formuleren en activeren van ethische richtlijnen voor leraren en kloosters die vergelijkbaar zijn met die van professionals in het Westen – artsen, therapeuten, advocaten, professoren, etc. De Australische Sangha Vereniging, die alle boeddhistische nonnen en monniken in Australië vertegenwoordigt, heeft een beleid aangenomen met betrekking tot seksuele intimidatie en kindermisbruik beleid, dat als basis kan worden gebruikt. We zijn blij om deze beschikbaar te stellen aan iedereen die geïnteresseerd is.

-Als de misbruiker binnen een gevestigde vinaya-lijn is gewijd als een bhikshu/bhikkhu of bhikshuni/bhikkhuni, en hun gelofte van celibaat heeft overtreden, moeten zij worden behandeld door hun kloostergemeenschap in overeenstemming met het Vinaya systeem waarin zij de wijding hebben ontvangen.

-Ontwikkel transparante behandelingsprogramma’s die de daders moeten volgen. Na het afronden van deze programma’s zullen ze alleen terug mogen keren naar het onderwijs als hun leeftijdgenoten concluderen dat ze oprecht spijt en toewijding tonen om hun vroegere gedrag op te geven.

-Initiëren van gendertrainingsprogramma’s, zoals die van de Verenigde Naties en de meeste NGO’s, in alle kloosters. Leer kloosters en lekenleraren hoe ze bondgenoten en beschermers kunnen zijn in plaats van misbruikers.

– Onderwijs vrouwen en kinderen over hun rechten, bijvoorbeeld: het is OK om nee te zeggen als een leraar probeert om seksueel contact te initiëren en hen op te leiden om zich gesterkt te voelen om zichzelf te beschermen en om zich uit te spreken over wangedrag.

-Creëer veilige en vertrouwelijke ruimtes waar slachtoffers hun verhaal kunnen vertellen en de steun en hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben om te genezen.

In het bijzonder verzoeken wij u deze kwesties te bespreken tijdens de komende bijeenkomst van de hoofden van de belangrijkste Tibetaanse boeddhistische tradities in Dharamsala. Het probleem van misbruik door Tibetaanse lama’s in het Westen en elders is zeer ernstig geworden. Daarom bevelen wij de hoofden van de Tibetaanse boeddhistische tradities aan om een commissie in te stellen die de oorzaken van seksueel, fysiek en financieel misbruik door Tibetaanse boeddhistische leraren onderzoekt.

Deze brief kwam voort uit een bijeenkomst van Westerse kloosters (monniken en nonnen uit diverse boeddhistische tradities) die in oktober 2018 werd gehouden in Spirit Rock, Californië.

De volgende monniken en nonnen uit vele verschillende landen die de belangrijkste tradities van het boeddhisme vertegenwoordigen, steunen deze oproep tot actie.

Aggadhammagavesi Bhikkhuni
Ajahn Brahmavamso
Ayya Anandabodhi Bhikkhuni
Ayya Santacitta Bhikkhuni
Ayya Santussika Bhikkhuni
Bhikkhu Bodhi
Bhikshuni Karma Lekshe Tsomo
Bhikshuni Sangye Khadro
Bhikshuni Thubten Chodron
Dhammadharini Tathaloka Mahatheri
Khenmo Konchog Drolma
Roshi Joan Halifax
Venerable Dhammadipa
Venerable Jampa Sangmo

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: angst, conferentie, dalai lama, Dharamsala, dharma doorgeven, kloosterlingen, oproep, PTSS, Sakyong, selsueel misbruik, Shambhala, slachtoffers bang, Sogyal Rinpoche, Spirit Rock, zelfmoord

Lees ook:

  1. Dalai Lama – ‘als ik in de fout ga, arresteer me’
  2. Tibetaanse regering in ballingschap leidt studenten op tot leiders Tibet
  3. Religieus trauma syndroom – jaren van depressie, angst en woede
  4. ‘Zeventiende Karmapa wil naar India terugkeren voor bijwonen congres over seksueel wangedrag Tibetaanse boeddhistische leraren’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. H.Molenaar zegt

    30 november 2018 om 22:18

    Het misbruik in Azië is vele malen ernstiger. De traditionele boeddhistische landen aldaar kunnen nog erg veel leren van het verlichte westen. Het wordt tijd dat deze laatste wat onderricht terug gaat geven, o.a.. op het gebied van oprechtheid, integriteit, veiligheid, hygiëne, gelijkheid, mede menselijkheid, hulpvaardigheid, openheid etc. Oja en natuurlijk geen woorden maar daden!

  2. G.J. Smeets zegt

    30 november 2018 om 23:09

    Sex. Het is niet uit te roeien in geen enkele samenleving, kloosters en sangha’s incluis. Sex in kloosters is nooit geregeld, het is per decreet gewoon verboden. Dat is even begrijpelijk als onnozel. Er is een kort en krachtige formule die overal ter wereld opgeld doet: hoe groter de geest, hoe groter het beest. Uitgezonderd een kleine categorie https://nl.wikipedia.org/wiki/Aseksualiteit

    Wat in de bovenstaande brief van de boeddhistische eerwaarden ontbreekt is ook maar de minste verwijzing naar staatsrechtelijke implicaties van wangedrag. De brief is een poging van de slager om zijn eigen vlees te keuren.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.