• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Ksaf – Waar is het ego van mijn vader gebleven (2)?

Ksaf – Waar is het ego van mijn vader gebleven (2)?

9 oktober 2018 door Ksaf Vandeputte

In een vorige column had ik het over mijn ervaring met het dementeren van mijn vader. Ondertussen is hij overleden. Ik heb voldoende tijd gehad om een diep doorvoeld afscheid te kunnen nemen en koester nu vooral goede, dankbare herinneringen aan hem. Zoals die keer dat hij een opstand wou ontketenen in zijn gesloten afdeling van het bejaardentehuis. In zijn jeugd was hij nog communist geweest, op een vrij rudimentaire manier. Hij vertelde bijvoorbeeld hoe in de fabriek waarin hij werkte, de bazen letterlijk in een kantoorafdeling boven de werkvloer zaten. Daarboven zaten ook de bedienden die een proper kostuum droegen en zichzelf beter vonden dan de arbeiders zoals hij, beneden, in hun blauwe, besmeurde overall. Hier in het bejaardentehuis zag hij dat personeelsleden en bezoekers binnen en buiten mochten, en dat hijzelf en zijn lotgenoten opgesloten zaten. Maar wat hij vooral onrechtvaardig vond, was dat er lotgenoten waren met meer rechten dan anderen, namelijk ook zomaar vrij binnen en buiten mogen lopen. Hij wist niet dat het de -niet demente- bewoners van de serviceflats boven zijn afdeling waren die door zijn afdeling moesten op weg naar de eetzaal. Op een dag vatte hij post bij de deur en scandeerde: ‘Wij willen ook buiten! Zoals die van boven!’ Na een tijdje vrolijk bijgestaan door een paar volgelingen.

Maar achteraf besef ik dat ik deze toestand van mijn vader in het begin van zijn dementieproces toch wat heb geïdealiseerd. Later zat of lag hij vooral te suffen, en als hij enigszins bij bewustzijn was, leek hij vaak ontredderd. Ik dacht dat hij soms ook in een pure zijns-toestand moet hebben gezeten. Een gedachte waarmee ik mezelf wellicht troostte. Of ik meende te zien dat hij door het wegvallen van conventies en een ego misschien wel spontaan een ‘zen-geest’ had. Terwijl ik in de praktijk vooral zat te raden wat hij nu wel zou doormaken in de restjes die overbleven van zijn geest.

Toen hij doodging, voelde ik vooral de opluchting dat zijn lijden voorbij was. Niet langer die ontreddering in zijn ogen wanneer hij vol enthousiasme aan een uitleg begon, al na een paar seconden haperde omdat hij de woorden niet meer vond, en dan duidelijk gefrustreerd stilviel. Soms was er berusting: het gaat niet meer. Vaak was er de zichtbare pijn omdat iets hem ontglipte en hij zelfs niet meer wist wat. Ik probeerde mezelf er nog van te overtuigen dat dit een demonstratie was van het feit dat niets belangrijk is, althans niet datgene wat we in woorden kunnen vatten. Maar ook de stilte waarin mijn vader meestal verzonken zat, was niet altijd zo sereen. Soms was er die kinderlijk naïeve glimlach, de eenvoud van zwijgend hand in hand zitten, en voelen dat hij mij een kneepje gaf. Maar er was vaak ook onderhuidse frustratie en soms regelrechte woede. Dan probeerde ik iets positiefs te vertellen, en maakte hij zo’n verontwaardigd, zijdelings knikje met het hoofd, alsof hij wou zeggen: ‘Ik ben geen kind hoor, dat je afleidt met een mooi verhaaltje!’

Zoals Boeddha zei, er is geen permanent zelf. Bij mijn vader kon ik het vaststellen: er blijft tijdens een vergevorderde dementie zo goed als niets van ons over. Wel bleef er die onmiskenbare eigenheid, een persoonlijke kleur in zijn gevoelsleven, dat wat we in het westen een ziel noemen. Hoe universeel en basaal zijn woede-uitbarstingen of zijn stil verdriet ook waren, ik herkende er de pure, eenvoudige man in die hij altijd was geweest. En vooral in zijn zeldzame heldere momenten was er die typische humor van hem, het jongensachtige, de kwinkslagen waarmee hij zo goed de vrouwelijke verzorgers wist te charmeren.

Het heeft geen zin om het stille lijden te idealiseren, de knorrige momenten, en vooral de langdurige afwezigheid van geest en in een diepe slaap verzonken zijn. Wat ik wel meedraag is de diepere betekenis van een ‘ziel.’ We hebben wel degelijk elk een unieke identiteit. Maar die nemen we niet mee naar een volgende leven, hoe troostrijk het ook is om daarin te geloven. Zoals Boeddha het aangaf, is onze identiteit niet iets dat ons als dusdanig overleeft, maar de som van wat we in ons leven hebben gedaan. De erfenis die we nalaten doordat we een betere wereld creëerden voor onze omgeving, of een last waren…

Ik heb althans kracht, volharding en een sterk gevoel voor rechtvaardigheid geërfd van mijn vader. Dat is een solide basis in mijn leven. Ik zit helaas te complex in mekaar om ook zijn kinderlijke puurheid te hebben geërfd. Maar ik ben wel net als hij een zoeker. En van Boeddha heb ik de motivatie geërfd om te zoeken naar dat wat op de andere oever bestaat. Door te schrijven vang ik daar soms een glimp van op. Nu nog blijven oefenen om dat ook te ervaren door gewoon te leven.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: ego, Ksaf Vandeputte, lijden, opluchting, overleden, permanent zelf, vader

Lees ook:

  1. Ksaf – Kernelementen van boeddhistische psychotherapie (1)
  2. Donald Trump – ‘Gewoon een ander groot ego aan de macht’
  3. Ksaf – Swipen naar geluk
  4. Ksaf – Waar is het ego van mijn vader gebleven?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    10 oktober 2018 om 08:38

    Ksaf, jouw vader was uniek. Elk mens is uniek. Heeft Boeddha hieraan, aan ‘dat unieke karakter’, aan dat kenmerkende, een naam gegeven?
    Wij blijven dat woord “ziel” daarvoor gebruiken, hoewel we het tussen “…” zetten. Het lijkt dan werkelijk iets te zijn of te worden en gaat het een eigen leven leiden.

    Wanneer we dat woord “ziel” nu eens niet meer gebruiken…
    Volgens mij, zijn we terwijl we leven een onderdeel (een onderdeel en toch niet afgescheiden) van de levensstroom en dat blijven we ook wanneer we zijn overleden. Zonder naam.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.