• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dalai Lama » Trainen van de geest met acht korte verzen

Trainen van de geest met acht korte verzen

17 september 2018 door Arjan Schrier

Circa 30 monniken en nonnen uit verschillende tradities zitten op het podium als de Dalai Lama binnenkomt. Ahoy is voor iets minder dan de helft gevuld vandaag. Gisteren was er geen stoel meer vrij. Paula de Wys heet de Dalai Lama welkom en noemt het thema van de ochtend: de 8 verzen voor het trainen van de geest van Geshe Langri Thangpa Dordje Senge.

foto Jeppe Schilder.

Het galmde een beetje in Ahoy, maar de teaching was toch goed te volgen. De Dalai Lama steekt van wal in het Tibetaans. Zijn vaste vertaler vertaalt. Deze training is bruikbaar voor iedereen ongeacht of en welke religie ze praktiseren. Het valt niet altijd mee om dikke boeken met boeddhistische teksten te lezen, maar de tekst van de acht verzen is lekker kort. Op een punt sprak de Dalai Lama ca. 20 minuten in het Tibetaans wat wel wat lang wachten was voor mensen die geen Tibetaans verstaan.

De Dalai Lama heeft deze tekst al in zijn jeugd uit het hoofd geleerd en reciteert hem nog dagelijks. Hij is te gebruiken in moeilijke situaties en dat is heel nuttig.

In India zijn meerdere gedachten hierover ontstaan waarbij geen god centraal gesteld wordt of de stichters zichzelf als goddelijk presenteren. Jainisme, Sikhisme en boeddhisme. Boeddhisme is hierin bijzonder omdat hierin het aspect van niet-zelf van de realiteit zit. Niet zelf betekent niet niets.

Het idee van een persoon komt op net zoals de notie van een kar bij het zien van een kar. De Boeddha legt alleen uit dat de kar een verzameling is van wielen, naaf, opbouw. Ook een mens is een samenstelsel van. Op eenzelfde manier is een mens ook opgebouwd uit lichaam, emoties, wensen, bewustzijn, herkenning. Deze onderdelen zijn reëel. Het idee van een kar of mens is daarentegen een waarheid bij conventie.

De eerste twee uur van de lezingen was een soort inleiding op de tekst gezien in de stadia in het Diamantweg boeddhisme, voor zover ik het goed begrepen heb. Het begint met de eerste draaiing van het wiel met de Boeddha. Daarna kwamen yogi’s die de leer verder uitlegden, zoals Nagarjuna en Shantideva en Ariyadeva. Nagarjuna gaf het begrip leegte een centrale plaats in het overdenken. Pas als leegte ervaren wordt kan iemand niet-zelf doorkrijgen. Dit is de tweede in gang zetten van het wiel van de leer van de wet. Daarna onderwees een yogi de ontwikkeling van bodhicitta. Dit is de geestgesteldheid die gericht is op mededogen voor alle wezens in samsara. Deze geestgesteldheid gaat gepaard met een helder lichte geest. Deze derde insteek is speciaal voor de Diamantvoertuig variant in het boeddhisme.

De inleiding over de 8 verzen nam twee uur in beslag, daarna kwam de sutta zelf aan bod (zie onder). De materie die in deze lering behandelt was niet eenvoudig. Na afloop legde eerwaarde Losang Gendun me uit dat in de Gelugpa traditie moeilijke materie aan heel jonge monniken geleerd wordt en dat ze daarover ook in discussie gaan met elkaar, hoewel ze het soms nog niet echt begrijpen. Dit is een bewuste educatieve keuze. Dus in die zin is het een cadeautje dat de leer zo gebracht word. De YouTube link is dan ook zeker het kijken waard.

https://www.youtube.com/watch?v=w0tra2nwmO0

In deze video wordt mindtraining uitgelegd door de vaste vertaler van de Dalai Lama.

Foto Jeppe Schilder.

De acht verzen voor het trainen van de geest. Door Geshe Langri Thangpa Dordje Senge

Kadampa Geshe Langri Thangpa (1054-1123), was een leerling van Geshe Potowa, die weer een directe leerling was van Atisha’s voornaamste leerling Dromtönpa.

Dit is zijn meest bekende tekst over Lo Djong; een methode om onze egoïstische denkwijzen tegen te gaan.

Een helper van Geshe Langri Thangpa vertelde hem eens: “De anderen noemen u Langri Thangpa lang-gezicht.”
“Hoe kan mijn gezicht ook gelukkig en opgewekt staan wanneer ik voortdurend aan het lijden van de drie werelden van het cyclische bestaan denk?”

Er wordt gezegd dat Langri Thangpa maar eenmaal glimlachte. Hij zag een muis die een turkoois op zijn mandala probeerde te bewegen. Maar de muis kon het juweel niet zelf optillen, dus het riep “Tsik! Tsik!”en er kwam nog een muis. Eén muis duwde de turkoois terwijl de andere eraan trok. Daardoor moest Langri Tangpa glimlachen.

De tekst:

  1. Met de motivatie het hoogste doel te verwezenlijken
    voor alle voelende wezens,
    het wensvervullend juweel overtreffend,
    zal ik hen altijd liefdevol koesteren.
  2. Als ik met wie dan ook samen ben,
    zal ik mezelf als de laagste van allen beschouwen,
    en vanuit de grond van mijn hart zal ik
    anderen liefdevol koesteren als de hoogste.
  3. In al mijn activiteiten zal ik mijn bewustzijn onderzoeken
    en onmiddellijk wanneer een verstorende emotie opkomt
    die mijzelf en anderen in gevaar brengt,
    zal ik die onder ogen zien en resoluut afwenden.
  4. Als ik wezens zie met een slechte natuur,
    of beheerst door sterke negativiteit en lijden,
    zal ik hen liefdevol koesteren
    als een moeilijk te vinden, kostbare schat.
  5. Wanneer anderen mij uit jaloezie slecht behandelen,
    beledigen en zwartmaken en dergelijke,
    zal ik de nederlaag op mijzelf nemen
    en de anderen de overwinning schenken.
  6. Wanneer iemand die ik heb geholpen
    of van wie ik veel verwachtingen had,
    mij op pijnlijke wijze slecht behandelt,
    zal ik hem als een goede spirituele vriend beschouwen.
  7. Kortom, direct of indirect
    zal ik al mijn moeders voorspoed en geluk brengen,
    en ik zal alle tegenspoed en lijden van al mijn moeders
    heimelijk op mezelf nemen.
  8. Ik zal ervoor zorgen dat dit alles niet wordt vervuild
    door de onzuivere gedachten van de acht wereldse belangen,
    Mag ik door alle verschijnselen als illusies te beschouwen,
    vrij van gehechtheid, van alle ketenen worden bevrijd.

Van : https://www.maitreya.nl/boeddhisme-tekst-8-verzen-gedachte-transformatie-lodjong.htm

Foto’s Jeppe Schilder.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: 2018, Ahoy Rotterdam, Arjan Schrier, bezoek Nederland, dalai lama, Geshe Langri Thangpa Dordje Senge, sutta, verzen

Lees ook:

  1. Lezingen Dalai Lama in Rotterdam en Amsterdam virtueel te volgen
  2. Compassie voor de Dalai Lama een levenshouding
  3. Dalai Lama brengt begin mei 2014 driedaags bezoek aan Nederland
  4. Dalai Lama in Ahoy – De acht verzen voor het trainen van de geest

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.