• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dalai Lama in Ahoy – De acht verzen voor het trainen van de geest

Dalai Lama in Ahoy – De acht verzen voor het trainen van de geest

17 september 2018 door de redactie

Vanmorgen gaf de Dalai Lama een boeddhistische les over de tekst van Langri Thangpa, ‘Acht verzen voor het trainen van de geest in compassie’. Deze tekst geeft een heldere uitleg over hoe mededogen te ontwikkelen en beoefenen. Deze les is zowel geschikt voor mensen met een boeddhistische als niet boeddhistische achtergrond.

foto Jeppe Schilder

Acht verzen voor het trainen van de geest in compassie.

De boeddhistische les ‘Acht verzen voor het trainen van de geest in compassie’ is gebaseerd op diepgaande inzichten en wijsheden uit één van Tibet haar grootste klassiekers. De Dalai Lama heeft gezegd dat deze verzen, geschreven door Geshe Langri Thangpa (1054-1123), een grote bron van inspiratie voor hem zijn. Hij ontving de directe overdracht en uitleg toen hij een kleine jongen was in Lhasa en reciteert de verzen elke dag als onderdeel van zijn persoonlijke oefening.

De tekst leert ons om te gaan met emoties, de geest te trainen voor het verkrijgen van meer compassie en het maken van de juiste ethische keuzes. In de les leren we hoe we zelfs de grootste tegenslagen kunnen veranderen in positieve mogelijkheden. En misschien nog belangrijker: hoe we onze innerlijke rust kunnen behouden. Kort en bondig wordt uiteengezet hoe een echte bodhisattva beschikt over een compassievolle houding en nederigheid.

De eerste zeven verzen van de ‘Acht verzen voor het trainen van de geest’ gaan over beoefening die gericht is op het ontwikkelen van compassie, altruïsme, het bereiken van het boeddhaschap enzovoort. Het achtste vers is gericht op het cultiveren van wijsheid op dit pad.

Foto Jeppe Schilder.

Kadampa Geshe Langri Thangpa (1054-1123), was een leerling van Geshe Potowa, die weer een directe leerling was van Atisha’s voornaamste leerling Dromtönpa. Dit is zijn meest bekende tekst over Lo Djong; een methode om onze egoïstische denkwijzen tegen te gaan.

Een helper van Geshe Langri Thangpa vertelde hem eens: “De anderen noemen u Langri Thangpa lang-gezicht.”

“Hoe kan mijn gezicht ook gelukkig en opgewekt staan wanneer ik voortdurend aan het lijden van de drie werelden van het cyclische bestaan denk?”

Er wordt gezegd dat Langri Thangpa maar eenmaal glimlachte. Hij zag een muis die een turkoois op zijn mandala probeerde te bewegen. Maar de muis kon het juweel niet zelf optillen, dus het riep “Tsik! Tsik!”en er kwam nog een muis. Eén muis duwde de turkoois terwijl de andere eraan trok. Daardoor moest Langri Thangpa glimlachen.

De tekst:

Met de motivatie het hoogste doel te verwezenlijken
voor alle voelende wezens,
het wensvervullend juweel overtreffend,
zal ik hen altijd liefdevol koesteren.

Als ik met wie dan ook samen ben,
zal ik mezelf als de laagste van allen beschouwen,
en vanuit de grond van mijn hart zal ik
anderen liefdevol koesteren als de hoogste.

In al mijn activiteiten zal ik mijn bewustzijn onderzoeken
en onmiddellijk wanneer een verstorende emotie opkomt
die mijzelf en anderen in gevaar brengt,
zal ik die onder ogen zien en resoluut afwenden.

Als ik wezens zie met een slechte natuur,
of beheerst door sterke negativiteit en lijden,
zal ik hen liefdevol koesteren
als een moeilijk te vinden, kostbare schat.

Wanneer anderen mij uit jaloezie slecht behandelen,
beledigen en zwartmaken en dergelijke,
zal ik de nederlaag op mijzelf nemen
en de anderen de overwinning schenken.

Wanneer iemand die ik heb geholpen
of van wie ik veel verwachtingen had,
mij op pijnlijke wijze slecht behandelt,
zal ik hem als een goede spirituele vriend beschouwen.

Kortom, direct of indirect
zal ik al mijn moeders voorspoed en geluk brengen,
en ik zal alle tegenspoed en lijden van al mijn moeders
heimelijk op mezelf nemen.

Ik zal ervoor zorgen dat dit alles niet wordt vervuild
door de onzuivere gedachten van de acht wereldse belangen,
Mag ik door alle verschijnselen als illusies te beschouwen,
vrij van gehechtheid, van alle ketenen worden bevrijd.

Vertaling Hans van den Bogaert 2018. Omslagfoto Jeppe Schilder.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden Tags: 2018, acht verzen, bezoek Nederland, dalai lama, Hans van den Bogaert, Kadampa Geshe Langri Thangpa, Rotterdam Ahoy, trainen van de geest

Lees ook:

  1. Compassie voor de Dalai Lama een levenshouding
  2. Trainen van de geest met acht korte verzen
  3. Lezingen Dalai Lama in Rotterdam en Amsterdam virtueel te volgen
  4. Dalai Lama schrijft voorwoord Pali-vertaling van Janssen en De Breet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens