• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Joseph Beuys en het verruimde kunstbegrip

Joseph Beuys en het verruimde kunstbegrip

28 juni 2018 door de redactie

Joseph Beuys (1921-1986) is één van de meest vooraanstaande kunstenaars van de 20ste eeuw. Zijn werk zien we in de grotere musea van Europa, de VS, Zuid-Korea, Japan, China, India, Zuid-Amerika, Turkije en Australië. In musea zien we altijd de fysieke kunst van Beuys, maar ‘100DagenBeuys’ gaat over zijn revolutionaire inhoud, zijn Verruimde Kunstbegrip, de Sociale Sculptuur, Ieder Mens een Kunstenaar, Creativiteit=Kapitaal, Directe Democratie door Referendum, Free International University FIU, een Onvoorwaardelijk Basisinkomen voor Iedereen, zijn zin “Creativiteit is het werkelijke kapitaal, geld heeft niets met kapitaal te maken” en om zijn ecologische uitgangspunten, want als oprichter van de politieke partij Die Grünen in Duitsland verdedigde Beuys duurzaamheid als geen ander en het gaat om zijn droom Eurazië weer één geheel te maken.

Bovendien is er zijn liefde voor Friesland, waar zijn voorouders vandaan komen. Zijn visies baseerde Beuys op oude Friese maatschappij structuren. Friesland was de eerste democratie ter wereld. Volgens Beuys zelf zullen zijn ideeën in het begin van de 21ste eeuw tot wasdom komen. Dat is nu.

Het programma ‘100DagenBeuys’ in Gastatelier Hoofdstraat 12 in het Friese Ferwert heeft t/m 8 juli de titel ‘Met Joseph Beuys in Japan’. Eind mei 1984 ging Beuys negen dagen naar Japan. Aanstaande zaterdag 30 juni om 14:00 uur spreekt Louwrien Wijers, die erbij was in Japan, over Beuys in Japan en laat horen wat hij daar zei. Nooit heeft Beuys zijn visie zo grondig en begrijpelijk uitgelegd als tijdens zijn vele voordrachten daar.

Joseph Beuys komt aan op Narita Airport, Tokio. Louwrien Wijers begroet hem als eerste, maar een menigte wacht hem op.

Verruimd kunstbegrip

Beuys zei in Japan: “Waar ik aan werk is een ‘Verruimd Kunstbegrip’ dat betrekking heeft op alle mensen en niet alleen op wat kunstenaars maken. Uit het oogpunt van een ‘Verruimd Kunstbegrip’ is het nodig elk mens te zien als kunstenaar, omdat hij de drager is van talenten. Alleen zó kunnen we de overgeleverde, verouderde systemen uit het verleden op een hoger plan in de maatschappelijke ordening brengen. Ik spreek dus van een zaak die de menselijke arbeid betreft. Wij zouden ons in alle liefde en voortdurend opnieuw moeten verplichten op het moment dat zich een weg opent de regelgeving voor bedrijven, dat betekent, voor de menselijke creativiteit op de werkplek, zo vorm te geven dat duidelijk wordt dat het kapitaalbegrip, dus het geldbegrip, niet meer klopt, omdat kapitaal niets met geld te maken heeft. Geld is niet in monetaire definities te vangen, alleen de creativiteit van mensen, hun vindingrijke geest in de arbeid, zou het kapitaal genoemd moeten worden. Creativiteit is het scheppingsbegrip, het gaat om de scheppende mens. We zullen in de naaste toekomst steeds sterker merken, dat uit geen ander gebied van de maatschappelijke krachtvelden, of dat dat nu het democratische, het rechtsgebied of het economische gebied is, een vernieuwing in de maatschappij mogelijk is. Slechts via het gebied van de kunst is verandering mogelijk.”

Dag en nacht had Joseph Beuys tijd voor mensen die hem vragen wilden stellen, zelfs tijdens de opening van zijn expositie in het Seibu Museum in Tokio was Beuys de leraar die aandachtig luistert naar een vraag. Yukiko Shikata van het Japanse ‘Beuys Magazine’ en Louwrien Wijers namen alles op.

Gastatelier Hoofdstraat 12 in Ferwert is met uitzicht op de mooie Vrijhof en één van de oudste kerken van Friesland een prachtige plek is om over de toekomstvisies van Beuys te praten met elkaar. De deur is alle honderd dagen, 8 juni tot 16 september, van 11.00 tot 18.00 uur open. Vijftien zondagen worden brunches geserveerd voorafgaand aan de piano solo’s die speciaal voor dit event gecomponeerd zijn. Daarna praten de aanwezigen ook zondags weer over de maatschappelijke vernieuwing die Beuys voor ogen stond en die hij in onze tijd tot ontwikkeling zag komen.

Categorie: Beeldende kunst, Geluk, Gezondheid, Kunst, Maatschappij, Natuur, Politiek Tags: 100 dagen, Ferwert, Japan, Joseph Beuys, Leeuwarden, Louwr, Louwrien Wijers, verruimd kunstbegrip

Lees ook:

  1. ‘100 dagen Joseph Beuys komt uit Friesland’
  2. Boeddhistische filmmaker Babeth VanLoo in Ieder Mens een Kunstenaar
  3. ‘100 dagen Joseph Beuys komt uit Friesland’
  4. Om ze te redden – kersenbomen tot zenpriesters gewijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.