• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de honderdeneenenzestigste dag – nietmijnpijn

Het jaar 2018 – de honderdeneenenzestigste dag – nietmijnpijn

11 juni 2018 door Joop Ha Hoek

Het was vorige week niet zo best in de Bunker. Lichamelijk dan. Een combinatie van de vreselijke hitte, artrose en hooikoorts bezorgden de samengestelde delen die het ik vormen dat niet van zichzelf bestaat veel ongemak. Bewegende delen raakten behoorlijk ontstoken, een kniegewricht zakte op slot, schouders, voeten, handen, armen en rug protesteerden tegen de dagelijkse handelingen. Het lopen, zitten en staan, het viel niet mee.

Het zal nu opvallen dat ik in de bovenbeschreven zinnen het woord pijn niet heb gebruikt. Nou, ik kan u zeggen, ik verrekte van de pijn. Maar tegelijkertijd was ik daar ook vrij van, ja, het is om krankzinnig van te worden. Ik zal het uitleggen. Ik was jaren lid van een prachtige sangha met leken en monniken en een leraar die ons de Lamrim onderwees. We studeerden, deden puja’s en oefeningen en bespraken allerlei kwesties. Zo ook lichamelijke en geestelijke ongemakken en dus ook pijn. Het is niet jouw pijn, hield de leraar ons voor. Hecht je er niet aan, neem er afstand van. We trainden ons in het loslaten met meditatie, veel zitten. Een theoretische exercitie.

Het gekke is dat toen ik vorige week hevig verlangde naar een reisje met het hospitaalschip Henri Dunant, met lieve verpleegsters om mij heen die mij over het bolletje aaiden en ik mij over de Rijnstroom voortbewoog, ik de pijn die er was niet beleefde als ‘mijn pijn’. Er was pijn maar die zat niet in mij en toch weer wel, maar ik kon er naar kijken, naar de effecten ook, ik kon er afstand van nemen terwijl de pijn niet mis was. Ik kan het begrijpen als u nu de kapitein van de Henri Dunant  belt en hem adviseert mij niet toe te laten tot zijn schip, er zijn al genoeg verwarde geesten.

Maar het is ook zo moeilijk uit te leggen dat je totaal ontstoken bent, pijn ervaart en ook weet dat het niet jouw pijn is. Met mensen in de lift goede gesprekken voert en vriendelijk bent tegen je omgeving, niet wegzinkt in pijn en boosheid, omdat die pijn niet van mij is, zoals mijn leraar lang geleden uitlegde. Het is pijn in een rugzakje.

Vorige week had ik contact met een artrose/reuma boeddhist. Ik vroeg hem hoe hij de hitte beleefde. Ik doe het rustig aan, sprak hij, de knieën hebben last van de hitte. Maar mijn humeur lijdt er niet onder.

Hij vatte kort samen wat ik hierboven beschrijf.

Ik moet wel bekennen dat ik het wel een beetje jammer vind, dat mijn pijn niet bestaat. Dat het boeddhisme pijnvrij is. Wat blijft er over om te koesteren? De leegte soms?

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: artrose, Dechok, Henri Dunant, joop hoek, Lamrim, leraar, meditatie, niet mijn pijn, ontstekingen, pijn, reuma, zitten

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de tweehonderdeneenentwintigste dag – zittuh
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdendrieendertigste dag- vriendgevoelens
  3. Zenboeddhisme is geen wellness
  4. Zenboeddhisme is geen wellness

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Seynaeve Jean zegt

    12 juni 2018 om 12:44

    Jaren lang had ik ernstige schouderklachten. De scanner liet dan ook serieuze letsels zien. Nadat ik wat gelezen had op het internet over de negatieve effecten van melkproducten, besloot ik dit even uit te testen en liet gedurende 1 maand alle melkproducten weg uit mijn voeding. Resultaat: volledig klachtenvrij na 1 maand. Nu ga ik weer volledig pijnloos tafeltennissen (drie uur per week)Ik heb al veel mensen geholpen door deze simpele tip.

  2. Joop Ha Hoek zegt

    12 juni 2018 om 13:48

    Ik drink helemaal geen koemelk, alleen havermelk en eet zo min mogelijk zuivelproducten.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.