In juli 2017 publiceerden acht voormalige studenten van de Tibetaans boeddhistische leraar Sogyal Rinpoche een kritische brief over zijn gedrag. De leraar werd beschuldigd van seksueel misbruik, fysieke mishandeling en een extravagante levensstijl. Wat doet dit nieuws met zijn leerlingen en andere betrokkenen? Menno Bijleveld interviewt een aantal van hen met elk een verschillend perspectief.
Radio- en filmmaker Menno Bijleveld was 22 jaar student van Sogyal Rinpoche. Na het lezen van de eerste brief is hij opgestapt bij Rigpa. Met deze serie wil Menno ervaringen en visies van betrokkenen van Sogyal Rinpoche aan bod laten komen. Bovendien hoopt hij dat gaandeweg slachtoffers van zijn gedrag zich melden, zodat hij ook hen kan interviewen.
Deel 2: Hans Knibbe
Hans Knibbe is klinisch psycholoog, schrijver en spiritueel leraar bij de School voor Zijnsoriëntatie. Hij was vier jaar in de leer bij Sogyal Rinpoche, maar ging weg omdat hij hem in psychologisch opzicht onontwikkeld vond. Ook had hij moeite met de manier waarop Sogyal met vrouwen en studenten omging. Hans Knibbe is zelf ook leraar en zijn werkwijze is gebaseerd op dzogchen-meditatie en guru yoga, vormen van beoefening die hij leerde van Sogyal. Hoe blikt Knibbe terug op de tijd bij Sogyal Rinpoche? En welke rol spelen de methoden die hij van Sogyal leerde nu nog binnen zijn eigen onderricht?
Achtergrond: Sogyal Rinpoche in opspraak
Sogyal Rinpoche was van 1979 tot augustus 2017 spiritueel directeur van Rigpa, een boeddhistische organisatie met inmiddels 130 meditatiecentra wereldwijd. Daarnaast verwierf de leraar internationaal bekendheid en aanzien als auteur van de bestseller “Het Tibetaans boek van leven en sterven.”
De schrijvers van de brief zijn zich in hoge mate bewust van Sogyals positieve publieke imago. Aan het begin van de brief benadrukken ze dan ook hoezeer zijn publieke voorkomen contrasteert met zijn gedrag achter de schermen:
“This letter is our request to you to stop your unethical and immoral behavior. Your public face is one of wisdom, kindness, humor, warmth and compassion, but your private behavior, the way you conduct yourself behind the scenes, is deeply disturbing and unsettling. A number of us have raised with you privately, our concerns about your behavior in recent years, but you have not changed.”
Het gedrag waar de acht studenten hun leraar op aanspreken, wordt in de brief zeer expliciet beschreven. Van het slaan van studenten met rugkrabbers, via verzoeken tot strippen en orale seks, tot het urenlang televisie kijken onder het genot van dure maaltijden. Hoewel Rigpa en Sogyal Rinpoche nauwelijks serieus reageerden op de aantijgingen, stapt Sogyal in augustus 2017 op als spiritueel directeur van Rigpa.
Dit interview is het tweede deel in een serie van 3 interviews en werd vorige week op de site van Bodhitv geplaatst.
Piet Nusteleijn zegt
Loupzuivere beschouwing van Hans Knibbe. Dank je wel.
G.J. Smeets zegt
De beschouwing van Hans Knibbe over zijn Tibetaanse leraar is o.k. Niet o.k. is dat Knibbe zich op zijn website (kun je zelf googlen) als spiritueel leider van een zelf-opgericht clubje afficheert.
Daisy zegt
Hoezo niet?
G.J. Smeets zegt
Heb je de site goed ingezien? Hans Knibbe heeft drie rollen. Hij is de oprichter een privé-school voor onderricht in “moderne spiritualiteit”, hij zit in het bestuur, en hij afficheert zich als spiritueel leider. Nog afgezien van de idioterie om jezelf ‘spiritueel leider’ te noemen is het om allerlei redenen niet o.k. om die 3 rollen in 1 persoon te verenigen.
Daisy zegt
Maar hoezo is dat niet ok?
Ananda zegt
O jee, o jee wat is er nu weer verdacht? Weer wordt ik onterecht opgehitst. Miljoenen mensen hebben meerdere rollen. Iedereen mag zich spiritueel leider noemen en iedereen mag dat in twijfel trekken, maar moet je dat dan ook steeds doen?
Ik heb onlangs bijna staan huilen voor een schap vol mindfulness boeken in de afdeling psychologie.
Wat veel, wat een groei heeft er plaatsgevonden afgelopen 20 jaar, ik had geen idee, lees altijd 2e hands.
Een brok kreeg ik in mijn keel vanwege het feit dat toen ik 25 jaar geleden zijns georienteerde therapie volgde het volledig not done was voor psychologen om over zichzelf te praten. Het voelde ronduit illegaal wat mijn leraar deed, vertellen hoe het werkelijk ging deze week met zichzelf. Mensen als dhr. Knibbe zijn pioniers die de weg daartoe hebben vrij gemaakt voor o.a. mijn leraar.
De tijd was voor ons toen rijp, voor de rest van de wereld 20 pas jaar later, begrijp je dat dingen in de natuur soms zo moeten werken?
Wil je het daar ook even over hebben met hetzelfde vuur in je gedachten en woorden?
In essentie is voor mindfulness geen leraar nodig, liever niet zelfs, ontdek alles uniek en authentiek zelf. Maar zo werkt het niet helemaal, die puurheid zijn we verleerd (hoe hard onze innerlijke gps ook roept “omkeren, probeer om te keren”..!)en onze oorsprong vinden we nu toch langzaam terug. Een goede leraar, iemand die jou iets leert, is een zegen voor mensen als ik die natuurlijk het liefst met de zak chips op schoot ‘och waarom niet’ even verlicht worden gemaakt…!!
Er zijn heel veel goede mensen, echt waar, koester die zolang zij en wij er nog zijn.
Verdiep je in deze goede zaken en je zult vinden, werkelijk waar.