• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zeshin – De routine in een zencentrum

Zeshin – De routine in een zencentrum

4 november 2017 door Zeshin van der Plas

Elk zencentrum heeft een routine, die uit meer bestaat dan alleen de aanvangstijden van de meditaties en tempeldiensten. In de routine zijn ook zaken opgenomen die niet van belang of onbeduidend lijken. Bijvoorbeeld hoe je je sandalen of schoenen achterlaat, hoe je houding moet zijn tijdens het lopen of hoe je je theekopje vasthoudt. Deze regels, zogenaamde tempel-etiquette, zijn opzettelijk erg strikt om het verblijf met elkaar in het zencentrum als een geoliede machine te laten lopen, en om afleiding van je zentraining te minimaliseren. Uit het Frans vertaald betekent ‘etiquette’: weten hoe te leven. Op die manier kan een zenbeoefenaar al zijn of haar aandacht richten op concentratie en bewustzijn.

De tempeletiquettes zijn gevat in de Kiku,(rinzai) Eihei shingi (soto) en de Mainichi no rūchin (Daruma shu)

Deze brede verzameling van gedragsregels, die zich uitstrekt van de zendo tot aan het eten. Een van deze regels luidt: iedereen die niet tracht de regels in acht te nemen en eigen te maken, belemmert de ontwikkeling van andere zen-beoefenaars.

De Mainichi no rūchin staat niet op zichzelf, maar vloeit voort uit het Daruma-Zen boeddhisme, de stroming waartoe Suiren-Ji behoort.
Alle regels en voorschriften zijn op basis van vrijblijvendheid.
Vrijblijvendheid wil zeggen dat je in een zencentrum in alle vrijheid kunt verblijven.

Wie zen beoefent komt drie gesteldheden tegen. Om met die gesteldheden om te kunnen gaan is gehoorzaamheid een vereiste.

Het begrip ‘gehoorzaamheid’ heeft in het westen een nare bijsmaak. Gehoorzaamheid betekent ‘gehoor geven aan’. Dit kan alleen op basis van vertrouwen, en dit is al te vaak misbruikt. Toch is ‘gehoor geven aan’ essentieel om tot begrip en inzicht te komen. Probeer ‘het willen weten, en het waarom’ te laten voor wat het is, om door te volgen tot inzicht te komen.

De eerste gesteldheid is: geloof en vertrouwen. Je gelooft en vertrouwt, bent overtuigd dat je zentraining goed voor je is.
De tweede gesteldheid is de ontdekking dat je niet in staat bent om tot groot geloof en werkelijk vertrouwen te komen. Al wat je tegen komt is ‘Ik kan het niet’.
De derde en laatste fase is een ontmoeting met je ego. Dit is de gelegenheid om je werkelijke zelf te ontmoeten. Hier is grote moed voor nodig.

De kracht van zazen verschaft je groei en moed om de grootste obstakels te overwinnen.

Zoals een bloem die zijn weg omhoog vindt door het beton, zo geeft zazen de kracht om door het ego heen te breken.

Zen bestaat niet alleen uit zitten op een kussentje, zen werkt door in je dagelijkse leven, en gaat over in balans komen. Alle regels en voorschriften helpen je daar bij. Kiku, Eihei shingi, en de Mainichi no rūchin zijn de verkeersregels van de zen.

Deze regels voor training zijn niet iets specifiek Japans. In China zijn er in kloosters en tempels soortgelijke regels. Ook de bouw van kloosters en tempels zijn aan regels gebonden. Er worden maten gebruikt die de tempels een harmonisch geheel geven. Een soort gelijke-maat verhouding kennen we in Europa onder de naam ‘Gulden snede’. In Europa worden de regels en gewoonten in een klooster ‘orde’ genoemd, waar het woord ‘kloosterorde’ vandaan komt. Ondanks dat je geacht wordt gehoor te geven blijf je verantwoordelijk voor jezelf Dat wil zeggen dat je niet tegen je natuur moet ingaan. Zodra handelingen niet meer overeen stemmen met het natuurlijk gebeuren probeer dan te ontdekken dat jij bent die je bent. In principe ben je altijd die je bent, maar als je daar geen vertrouwen in hebt dan ben je kwetsbaar en laat je anderen jouw levenswandel bepalen. Van nature weet je wat goed voor je is maar door twijfel laat je je leven bepalen door de opinie van anderen, zeker nu in deze tijd van sociaalmedia, je geleefd wordt door je mobiel en je computer. Kijk eens hoeveel tijd je per dag naar een scherm kijkt en waarom?

Op een kussentje zitten brengt je in contact met je lijf, je geest en je natuur. We geven zo gauw toe aan het weglopen van ongemakken, ‘ja nu gaat het pijn doen, ik sta op’ je hebt niet het lef om te kijken waar die pijn vandaan komt. Of het fysiek, geestelijk of vanuit je natuur komt. De regels en voorschriften van de Kiku, Eihei shingi, en de Mainichi no rūchin zijn de container van je boeddhanatuur. De voorschriften het kommetje en je boeddhanatuur de thee. Door de voorschriften ben je in staat je boeddhanatuur te aanschouwen je er bewust van te worden en er een mee zijn. Maar volg de voorschriften niet klakkeloos op, de voorschriften moet je van harte uitvoeren ook als je niet weet waarom, juist als je niet weet waarom, alleen maar ‘doen’.

 

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Bemmel, orde, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Zencentrum Suiren-Ji bestaat 25 jaar – zondag open dag
  2. Niets is eeuwigdurend
  3. Zeshin van der Plas – zen in je dagelijkse leven
  4. Ongeduld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.