In een maatschappij waarin alles wordt uitgedrukt in geld, worden zoveel mogelijk vergaren en bezitten de – onterechte – equivalenten van een gelukkig en succesvol leven. Groei wordt ongebreideld. Welvaart wordt welzijn.
Wat maakt geestelijke verzorging nu expliciet boeddhistisch?
De gedetineerden hebben genoeg lijden. Het Boeddhisme helpt hun om het lijden als een waarheid te zien en daarmee ook veel positieve elementen in het lijden aan te raken.
De Corporate Compassion Cycle
Het is hartverwarmend om te zien dat jonge mensen – de volgende generatie ondernemers en managers – zo gemotiveerd zijn om hun aanstaande loopbaan dienstbaar en duurzaam in te vullen, en niet alleen ter meerdere glorie van hun eigen portemonnee.
Ken het verschil tussen prijs en waarde
In een maatschappij waarin alles wordt uitgedrukt in geld, worden zoveel mogelijk vergaren en bezitten de – onterechte – equivalenten van een gelukkig en succesvol leven. Groei wordt ongebreideld. Welvaart wordt welzijn.
Don’t Believe The Happiness Hype!
Geluk is zonder enige twijfel het belangrijkste nieuwe business buzzword van de afgelopen tijd. Na duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid is het nu geluk wat de klok slaat.
Ondernemen met menselijke maat: Organischeren
Net als bij mensen is het ook binnen bedrijven essentieel dat we ons uit de wurggreep van het ego en zijn ‘genot/geld-gareel’ bevrijden.
Houd op met dat vruchteloze blindstaren op je persoonlijk geluk: de business-sattva
Laat het los en stop alle extra tijd en energie die u daarmee krijgt in het van betekenis zijn voor anderen. Help anderen. Zorg voor anderen. Geef om en aan anderen. Maak een verschil.
‘Economisch gezien begint het bewandelen van de Middenweg met het beteugelen van hebzucht.’
Er is niks mis met – economische – productie en consumptie, mits het maar dienstbaar is en constructief bijdraagt aan het welzijn van alle levende wezens. Het materiële wordt gezien en behandeld als een middel om het immateriële doel – geluk – te bereiken.
De toekomst is aan het realisme
Terwijl u dit leest, heeft het gezever over het vermeende einde van de wereld zo’n beetje zijn hoogtepunt bereikt. Ik geloof persoonlijk geen snars van al die apocalyptische prietpraat. Wel geloof ik in het einde van een wereldbeeld. Ons huidige systeem is simpelweg niet langer houdbaar. Het moet sterven.
Leve de Constructieve Destructie! Het voetstuk en de schaamte.
Wat hebben Lance Armstrong, Bernie Madoff, Dominique Strauss-Kahn, Diederik Stapel, René Diekstra en Genpo Roshi gemeen? Het zijn allemaal mannen die genadeloos hard van hun voetstuk zijn gevallen.
‘Bloei!, werken aan geluk in organisaties’ (2)
Om het heugelijke feit te vieren dat mijn nieuwe boek ‘Bloei, werken aan geluk in organisaties’ – een verzameling essays met constructieve visies op management, marketing, leiderschap en ondernemerschap – vanaf vandaag écht in de winkels ligt, presenteer ik u hierbij een blog over het sleutelprincipe van mijn essay over maatschappelijk meedogend ondernemen: benefit!
De weg naar grote idealen is geplaveid met kleine initiatieven
Het is effectiever én waardevoller om in het klein grote veranderingen, te bewerkstelligen, dan in het groot kleine veranderingen. Dé mensheid of dé wereld kun je weliswaar nooit op straat tegenkomen, maar één enkel mens of enkele mensen wel.
De foto koan van Kees Klomp: het is niet wat het lijkt
Een beeld dat -bewust- allerlei associaties oproept en voor velerlei uitleg vatbaar is.
EgObesitas
Kees Klomp en het ego. Iedereen heeft er echt last van, maar niemand heeft écht een ego.
Business happiness or business pleasureness? That’s the questions!
Business happiness is nogal een buzzword de laatste tijd.
Crisis? Dit is pas crisis!
Ik maak de afgelopen tijd een beetje een crisisje – en dat verkleinwoord gebruik ik heel bewust zoals u later in deze blog zult begrijpen – door. Na 7 jaar te hebben gewerkt als zzp’er, grijpt de bij deze werkwijze inherente eenzaamheid me steeds meer naar de keel. Ik ben het altijd maar alleen werken […]