• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Wat maakt geestelijke verzorging nu expliciet boeddhistisch?

Wat maakt geestelijke verzorging nu expliciet boeddhistisch?

18 augustus 2015 door Kees Klomp

Zes boeddhistische geestelijke verzorgers werken momenteel in justitiële inrichtingen, zoals gevangenissen en huizen van bewaring. Hun aantal kan de komende jaren groeien als het aantal gedetineerden met een boeddhistische achtergrond of beleving toeneemt. Het Boeddhistisch Dagblad publiceerde in mei van 2012 een serie artikelen over het werk van de bgv’ers onder de titel ‘Boeddha in de bajes’. Aan het woord kwamen Meindert van den Heuvel en Jacco van de Velde. Kees Klomp sprak later dat jaar met de bgv’ers  Alie Rozendal en Cuong Lu.

Wat maakt geestelijke verzorging nu precies expliciet boeddhistisch?

Cuong Lu: Mensen lijden zonder te weten wat het eigenlijk is.  We zijn niet getraind om het lijden te kunnen herkennen. Het wordt ons op school niet geleerd. In het Boeddhisme zien we het lijden niet als een probleem. We zien het als een waarheid. De gedetineerden hebben genoeg lijden. Het Boeddhisme helpt hun om het lijden als een waarheid te zien en daarmee ook veel positieve elementen in het lijden aan te raken. Veel gedetineerden zien hun eigen lijden voor het eerst in hun leven na het beoefenen van de meditatielessen. Ze worden daardoor een stuk rustiger en ook gelukkiger. Dat is de kracht van het begrip.

Alie: Dat begrip blijkt heel bijzonder te zijn voor veel gedetineerden. Wij krijgen van veel gedetineerden te horen dat ze onze boeddhistische benadering als heel anders ervaren. Dat kennen ze niet. Gedetineerden krijgen normaliter nauwelijks begrip. Ze zijn op alle mogelijke manieren veroordeeld; door de rechter, de maatschappij, hun omgeving. En vooral ook door henzelf. Bij ons zijn ze echter werkelijk welkom. Onze harten staan helemaal open. We zijn er helemaal voor ze. We zien ze. We bekommeren ons om hen. We vertrouwen ze. Onvoorwaardelijk.

Cuong Lu: Het vermogen om zonder oordeel te zijn is een sterke kant van het boeddhisme. Het effect ervan is gigantisch. Gedetineerden hebben veel schuldgevoelens. Zonder een goede begeleiding negeren of onderdrukken ze gewoonweg hun gevoelens . En dat werkt natuurlijk niet. Mijn oefening is aanwezig te zijn zonder te oordelen. Dat is erg fijn voor hun.  Ze hebben dan contact met een mens en niet een rechter. De Boeddha was een mens met veel inzicht en begrip. Ik zet het werk van de Boeddha voort. Ik ben aanwezig en ik luister. “Ik luister” in plaats van “Ik oordeel”. Soms begonnen ze dan ook te huilen. Inzicht en begrip helpt dat ze zachter worden. Zachter, menselijker en gelukkiger.

Hoe kun je helpen?

Alie: Omdat wij verschoningsrecht en ons beroepsgeheim hebben kunnen de gedetineerden alles met ons delen. Wij hoeven niets te rapporteren, alles is strikt vertrouwelijk. Zo kunnen ze veilig hun hart legen. Daarmee bieden we gedetineerden eigenlijk de mogelijkheid om hun zachtheid en kwetsbaarheid te manifesteren. Gedetineerden zijn noodgedwongen gewend om zichzelf vooral niet bloot te geven en een rol te spelen. In de gevangenis heerst een hele macho cultuur. Maar gedetineerden zijn natuurlijk gewoon mensen, dus die behoefte aan openheid en kwetsbaarheid is er wel. Bij mij op de kamer kunnen ze hun macho masker laten vallen en even werkelijk zichzelf zijn.

Cuong Lu: Ik probeer vooral te helpen door aanwezig te zijn als een vriend. In de gevangenissen hebben de gedetineerden zeer veel moeite om elkaar te vertrouwen. Ze gaan met elkaar om maar zijn eigenlijk geen vrienden. Ik ben aanwezig en ik luister. Ik geef aandacht en ik geloof. Ik geloof in hun capaciteit om hun pijn te transformeren. Ik geloof in hun mogelijkheid om rust en geluk in zichzelf aan te raken. Ze kunnen het echt. Ze kunnen het wel als er iemand bij staat en in hun gelooft.

Alie: Gedetineerden leiden vaak een heel onrustig leven. De stress van hun delict en de gevolgen daarvan (onderzoek, rechtszaak, schuld, trauma, verlies van autonomie, verlies van gezin, huis, baan, familie, vrienden) gecombineerd met de stress van het gevangenisleven is moeilijk te hanteren. Ze hebben vaak een enorme behoefte aan stilte en rust. Er kwam een keer een gedetineerde naar mij toe die zei: ‘ik wil gewoon een keer met u oefenen omdat u rust uitstraalt. Ik heb die rust nodig. Ik wil dat u mij leert rustiger te worden’. Als je gedetineerden leert hoe ze de rust en stilte in zichzelf kunnen ontdekken en ze helpt ervan te proeven, heeft dit een enorme impact. Het effect is soms overrompelend.

Cuong Lu: Gedetineerden zijn vaak geweldige, gevoelige beoefenaars. Er is veel bereidwilligheid en leergierigheid. De gevangenis is vruchtbare grond voor beoefening. Mensen zijn helemaal op zichzelf aangewezen. Er is niks of niemand anders. Ze worden daarom de hele tijd met zichzelf en hun gedachten en gevoelens geconfronteerd. Mensen zitten het overgrote deel van de dag in hun eentje achter de deur. En dat soms jaren lang. Ze hebben geen illusies om achter aan te rennen. Zo ontstaat er vanzelf ruimte voor diepgaand zelfonderzoek. Gedetineerden hebben de tijd en gelegenheid. Onder goede begeleiding kunnen ze deze tijd en gelegenheid goed gebruiken. Gedetineerden kunnen heel snel, heel diep, heel ver vorderen in hun beoefening. Ik heb gedetineerden letterlijk horen zeggen dat ze pas in gevangenschap écht geluk hebben gevonden. Pas in de gevangenis konden ze hun lijden aanraken. Buiten de gevangenis konden ze dat nog negeren. Iemand zei: ‘ik had niet verwacht dat ik mijn geluk juist in de hel zou kunnen aanraken. Ik zit misschien in de gevangenis, maar ik ben vrij. Ik heb mijn geluk gevonden’. 

Hoe ziet jullie werk er in de dagelijkse praktijk uit?

Alle: We werken met meerdere boeddhistische geestelijke verzorgers die tezamen heel Nederland bedienen. Elke geestelijke verzorger werkt in een bepaalde regio en bezoekt de verschillende gevangenissen die daarin te vinden zijn. Dit zijn allerlei verschillende instellingen. Van instellingen voor langgestraften en vrouwengevangenissen tot huizen van bewaring. In elk van die instellingen tref je verschillende gedetineerden met verschillende behoeften. In huizen van bewaring heerst vooral veel acute stress. Er zitten mensen die net zijn opgepakt en veel mensen die voor het eerst te maken krijgen met vrijheidsbeperking. Dat is bijzonder traumatisch. We proberen ze zo goed mogelijk, soms maar eenmalig te helpen. Bij langgestraften is er veelvuldig contact en vooral behoefte aan begeleiding bij en verdieping van de beoefening. De gedetineerden hebben soms een expliciete interesse in het boeddhisme en lezen er bijvoorbeeld ook veel over. Dat is een andere vorm van begeleiding. In beide gevallen ligt het initiatief wel bij de gedetineerden. Zij bepalen wanneer zij behoefte hebben aan geestelijke verzorging en zij bepalen of deze geestelijke verzorging christelijk, islamitisch of boeddhistisch van aard is. Wij werken als geestelijke verzorgers altijd op uitnodiging van de gedetineerde. Ze kunnen door het invullen van een briefje een afspraak maken voor een individueel gesprek met een geestelijk verzorger. Mijn dag bestaat dus vooral uit het nakomen van deze gemaakte afspraken. Dat afspreken is ook noodzakelijk omdat er in gevangenissen een strikt regime en een strakke regelmaat wat betreft werken, luchten en overige activiteiten  heerst. Tenslotte hebben we ook regelmatig groepsbijeenkomsten – meditatiesessies – in de stilte centra van de verschillende instellingen.

Wat is er voor nodig om een goede geestelijke verzorger te zijn?

Cuong Lu: De gevangenis is een zeer uitdagende omgeving. Je eigen beoefening wordt continu enorm op de proef gesteld. Om als boeddhistisch geestelijk verzorger te werken moet je echt een goede, gevorderde beoefenaar zijn. Je moet echt zonder oordeel kunnen zijn. Je hoort en ziet de verschrikkelijkste dingen die door mensen zijn gedaan. En je moet goed om kunnen gaan met het besef dat er eigenlijk maar heel weinig verschil is tussen jou en de gedetineerde; tussen de binnenkant en de buitenkant van de gevangenis. Je krijgt veel indrukken en inzichten te verduren en te verwerken. Je moet aanwezig kunnen zijn met veel ruimte in jezelf. Er moet veel ruimte zijn voor de ander. Je moet het lijden in de ander waar kunnen nemen en met het volste begrip kunnen aanraken. Je mededogen moet goed ontwikkeld zijn. Je moet rustig zijn. Alleen dan kun je – zonder oordeel – helpen. Alleen dan kun je de gedetineerden écht toelaten.

Lees ook de dader

Het slachtoffer

Frank Uyttebroeck

Eric Soyeux

De geestelijke verzorgers

Varamitra

Dit artikel verscheen eerder in het Boeddhistisch Dagblad op 14 november 2012.

De belangstelling voor het boeddhisme is sterk groeiende in Nederland. Steeds meer mensen vinden baat bij de boeddhistische mindfulness-meditatie.
Aan de VU kun je de volgende bacheloropleiding gericht op boeddhisme studeren, waarbij je ook reflecteert op je eigen bezieling en de dialoog met andere levensbeschouwingen aangaat. Een minor boeddhisme volgen kan ook, kijk voor meer informatie bij het minor-aanbod van de faculteit.
Bacheloropleiding Religiewetenschappen, afstudeerrichting Boeddhisme
Religiewetenschappen is vanaf 1 september 2014 de nieuwe naam voor de opleiding Religie en Levensbeschouwing. De bacheloropleiding concentreert zich op de verschillende boeddhistische tradities die vanuit Azië naar het Westen zijn gekomen, vanuit de context van hun ontmoeting met de moderniteit, en hun dialoog met andere levensbeschouwelijke tradities. Door de combinatie van boeddhistische vakken en seculiere religiestudie-vakken leer je religies met elkaar te vergelijken vanuit een wetenschappelijk perspectief. Ook kom je tot een doorleefde verdieping van verschillende boeddhistische tradities. Vanuit die verdieping kun je vervolgens als academisch gevormde boeddhisme-deskundige bijdrage aan de verdere integratie van het boeddhisme in de Nederlandse samenleving. En vanuit het boeddhisme meedenken over spirituele oplossingen voor maatschappelijke problemen in Nederland en daarbuiten.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: bajes, geestelijk verzorging

Lees ook:

  1. Varamitra: ‘De gedetineerde is meer dan zijn daad’
  2. Serie ‘Boeddha in de bajes’ – deel 2
  3. Eric Soyeux: ‘Wij hebben gestudeerd en hij is zomaar geestelijk verzorger geworden’
  4. Boeddha in de bajes – als bgv’er bekwaam en ervaren, maar niet bevoegd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees moerbeek zegt

    18 augustus 2015 om 20:31

    Dank voor de aandacht voor dit onderwerp. Ook lezenswaardig.
    http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/bajes.html

Primaire Sidebar

Door:

Kees Klomp

Kees Klomp is Boeddhist, en marketing- en management expert 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens