• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Economie » De Corporate Compassion Cycle

De Corporate Compassion Cycle

17 augustus 2015 door Kees Klomp

Ik geef regelmatig gastcolleges op hogescholen en universiteiten over maatschappelijk meedogend ondernemen. Ik doe dat met alle soorten van plezier. Het is hartverwarmend om te zien dat jonge mensen – de volgende generatie ondernemers en managers – zo gemotiveerd zijn om hun aanstaande loopbaan dienstbaar en duurzaam in te vullen, en niet alleen ter meerdere glorie van hun eigen portemonnee. Ik zie echter ook dat veel van de goede bedoelingen (nog) volstrekt ongeleid en ongericht zijn, waardoor ze gedoemd zijn te sneuvelen. En dat is zonde. Daarom heb ik de Corporate Compassion Cycle ontwikkeld; een model/methode die maatschappelijk meedogend ondernemen volgordelijk beschrijft; een routekaart die u precies vertelt wanneer u wat moet doen om maatschappelijk meedogend succesvol te ondernemen.

Het is allereerst cruciaal om te stellen dat maatschappelijk meedogend ondernemen altijd begint met mededogen. Mededogen is de bron en basis van alles. We moeten ons altijd – en dus ook tijdens ons werk – verbonden weten met alle andere levende wezens en ons best doen voor elkaar. Het enige échte (eind)doel van de maatschappelijk meedogende onderneming is dan ook het bijdragen aan het oplossen van maatschappelijk lijden. Het bedrijf is slechts een middel om als mens maatschappelijk maximaal van betekenis te zijn. Het maatschappelijk meedogende ondernemen begint daarom altijd met het inventariseren van de Issue  – het maatschappelijke lijden – waaraan het bedrijf een bijdrage wil leveren. Er zijn 2 soorten maatschappelijk lijden:

I) Sociaal lijden: armoede, honger, scholing, oorlog, misdaad, geweld, ongelijkheid, discriminatie, ziekte, ongelijkheid…
II) Ecologisch lijden: klimaatverandering, milieuvervuiling, vernietiging natuurlijke hulpbronnen, uitsterven diersoorten…

Het lijkt voor de hand liggend om te beginnen met het goede doel waaraan men wil bijdragen, maar toch ben ik in de loop der jaren heel wat studenten en ondernemers tegengekomen die hun ecologische/duurzame of sociale/dienstbare avontuur begonnen waren met een (business) Idee – en niet een Issue – en die daar uiteindelijk mee vastliepen. Een voorbeeld; ik moest de duurzame business-ideeën van een groep studenten beoordelen en jureren. Een groep meisjes had een leuk idee voor een hip, ecologisch kledingproduct. Ze presenteerde het mij met volle overgave, inclusief design, naam, en logo. Toen ik ze vroeg welk maatschappelijk doel ze met hun product wilden aanpakken bleef het stil. Nadat ik bovengenoemde vormen van lijden uiteen zette, opperde één van de dames dat zij dan iets wilden doen aan het ecologische lijden. Meer specifiek wilden ze het maatschappelijke bewustzijn over duurzaamheid vergroten door middel van hippe, duurzame mode. Op zich een nobel streven waar niks mis mee is, maar dit betekent wel dat de tag – het kaartje dat altijd aan kleding hangt – eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de hele onderneming is; want dat is de plek waarop je het – maatschappelijk meedogende – verhaal achter het product kunt vertellen. Doe je dat niet, dan is dit in de ogen van een gemiddelde consument gewoon een van de vele hippe, ecologische kledingstukken. Niet of nauwelijks onderscheidend en ook niet urgent, omdat duurzaamheid in mode razendsnel tot categorievoorwaarde aan het verworden is. En daarmee uiteindelijk dus ook niet impactvol. Door dieper en scherper na te denken over de Issue, kan/zal ook het uiteindelijke (business) Idee scherper worden.

Dat nadenken gebeurt aan de hand van een fundamentele – interne en externe -inspectie  die ik het purpositioning-proces noem. Purpositioning draait om het bepalen van een inclusieve positie voor het bedrijf. Een positie die – tegelijkertijd – effectief in de markt is,  constructief in de maatschappij is, en affectief is in mensen. Een positie die de persoonlijke, zakelijke en maatschappelijke domeinen actief integreert. Gewetensvragen die daarbij horen zijn:

– In welke markt is het bedrijf actief?
– Wat zijn daarin de potentie, conventie en concurrentie?
– Wat zijn de kwaliteiten en capaciteiten van het bedrijf?
– Wat differentieert het bedrijf?
– Wat voor soort bedrijf is het?
– Welke waarden, principes en overtuigingen leven in het bedrijf?
– Wat is de cultuur van het bedrijf?
– Wat is de passie en drijfveer die in het bedrijf heerst?
– Waar kan het bedrijf maatschappelijk aan bijdragen?
– Waar wil het bedrijf zich maatschappelijk aan committeren?
– Hoe kan het bedrijf maatschappelijk het meest betekenen?

De beantwoording resulteert uiteindelijk in een intentie die wordt vastgelegd in de intentieverklaring; de maatschappelijk meedogende versie van de conventionele mission statement. De intentieverklaring geeft richting aan het maatschappelijke mededogen waaraan het bedrijf wil werken. Het beschrijft de sociale en/of ecologische roeping van het bedrijf, de rol die het wil spelen, de taak die het wil vervullen en de commitment die het bedrijf aangaat. Zoals ik het zelf heb geformuleerd in mijn intentieverklaring voor Karmanomics: ‘Mogen alle levende wezens gelukkig zijn. Ik beloof al het lijden te beëindigen en committeer me aan meedogende marketing- en managementadviezen die persoonlijk, zakelijk en maatschappelijk welzijn bewerkstelligen’. Ook qua Intentie zie ik het vaak mis gaan. Zo werd ik ooit geconfronteerd met een groep studenten die iets positiefs wilden doen aan het dierenleed dat wordt veroorzaakt door de vleesindustrie; door zich te storten op het stimuleren van een vegetarische levensstijl. Een prachtige Issue en idem dito Intentie, alleen bleek – toen ik met de studenten in gesprek ging over hun diepere beweegredenen – dat ze zelf helemaal niet vegetarisch waren. A recipe for disaster! Je kunt geen maatschappelijk mededogen manifesteren als je de Issue niet zelf belichaamt. Mededogen is het domein van het hart. Je intentie moet uit de diepste diepten van je hart komen. Maatschappelijk meedogend ondernemen is geen kwestie van doen, maar van zijn.

Na de Intentie volgt het ontwikkelen van commerciële idee; een ondernemingsidee waarmee tegelijkertijd persoonlijke, zakelijke en maatschappelijke waarde – benefit – wordt gecreëerd. Ik noem dit waardigcreatie; de maatschappelijk meedogende versie van conventionele waardecreatie. Door middel van een solvabele bedrijfsvoering bouwen bedrijven aan hun sociale dienstbaarheid en/of ecologische duurzaamheid. Dit kan primair binnen de bedrijfsmuren gestalte worden gegeven of daarbuiten, hetgeen in totaal 4 verschillende vormen en daarbij horende strategieën voor de implementatie  van Maatschappelijk Meedogend Ondernemen oplevert:

1) Empowering; een bedrijfsvoering die sociaal welzijn bewerkstelligt via de interne bedrijfsinfrastructuur. Empower companies geven mensen de kans om via de werkvloer geluk te genereren; empower companies zijn bedrijven die hun werkgeverschap expliciet dienstbaar en exclusief maatschappelijk invulling geven. Een prototype voorbeeld van een empower company is de Greystone Bakery ; een bakker die werkt met louter thuislozen. De doelstelling van Greystone is om deze thuislozen door middel van een opleiding en baan als bakker een toekomstperspectief te bieden. Het credo wordt kort maar krachtig samengevat in hun meesterlijke slogan ‘We don’t hire people to bake brownies, We bake brownies to hire people’. 

2) Serving; een bedrijfsvoering die er op gericht is om sociaal welzijn te bewerkstelligen via de externe bedrijfsinfrastructuur. Serving companies produceren producten of leveren diensten die expliciet dienstbaar zijn en exclusief maatschappelijk bijdragen: producten of diensten met een geïntegreerd goed doel; het domein van de cause related products or services. Een prototype voorbeeld van een servant company is Grameen  Bank dat zich richt zich op het verstrekken van microkrediet en microleningen voor the bottom of the pyramid. Het credo van Grameen is dat arme mensen prima in staat zijn om hun armoede zelfstandig te beëindigen, mits ze maar met een klein beetje geld op weg worden geholpen.

3) Incarnating; een bedrijfsvoering die er op gericht is om ecologisch welzijn te bewerkstelligen via de interne bedrijfsinfrastructuur. Incarnation companies produceren hun – conventionele – producten met expliciet mededogen voor de natuur en het milieu, en vullen hun supply chain management exclusief duurzaam – groen – in. Een prototype incarnation company is InterFace   ooit een conventioneel tapijtbedrijf met een klassiek take make waste idioom, wat na rigorreus ingrijpen in haar supply chain management, met CEO Ray Anderson als drijvende kracht, zichzelf volledig opnieuw heeft uitgevonden als een cradle to cradle bedrijf.

4) Green oceaning; een bedrijfsvoering die er op gericht is om ecologisch welzijn te bewerkstelligen via de externe bedrijfsinfrastructuur. Green Ocean companies produceren exclusief duurzame – groene – producten en/of leveren exclusief duurzame – groene – diensten. Een prototype green ocean company is het Nederlandse OAT Shoes dat ecologische schoenen maakt die niet alleen volledig composteren, maar ook boomzaadjes bevatten. Kopers kunnen hun schoenen – als deze zijn afgedragen – begraven. Hieruit groeit dan later een boom.

De Implementatie strategie resulteert uiteindelijk in een concreet initiatief. Er zijn in totaal zes middelen waarmee bedrijven deze maatschappelijk meedogende interventie gestalte kunnen:

– Munten: het genereren en doneren van fondsen voor maatschappelijke doeleinden
– Mensen: het inzetten van personeel en/of leveranciers, verkopers en klanten voor maatschappelijke doeleinden
– Mind: het aanwenden van kennis en expertise voor maatschappelijke doeleinden
– Macht: het gebruiken van invloed voor maatschappelijke doeleinden
– Marketing: het gebruiken van producten en promotie voor maatschappelijke doeleinden
– Maken: het aanwenden van productiefaciliteiten voor maatschappelijke doeleinden

De interventie   is het hoogtepunt van maatschappelijk meedogend ondernemen; het is het moment waarop maatschappelijk het verschil wordt gemaakt; het moment waarop de bijdrage van het bedrijf wordt gematerialiseerd. De interventie valt of staat met het hebben van een goede infrastructuur; om het verschil te maken moet je je idee waar kunnen maken. Een praktijkvoorbeeld; een groep studenten presenteerde mij hun plan om iets te doen aan de benarde situatie van Indiase straatkinderen. Zij waren ten diepste gemotiveerd en geïnspireerd door het levensverhaal van één van de studenten uit de groep; een Indiaas meisje wat werd geboren in een straatarme familie en was geadopteerd door een Nederlands gezin. De groep wilden de kansen van straatkinderen verbeteren door hen de mogelijkheid van (gratis) scholing te bieden; iets waar zij zonder interventie geen enkele kans op zouden maken. De studenten hadden een enorm leuk – betaald – taalspel voor Nederlandse kinderen bedacht, waarmee onderwijzers in India konden worden betaald. Het enige wat ze niet op orde hadden was een partner om hun initiatief in India van de grond te krijgen. Er was wel geld maar geen partij die de gegenereerde Munten in goede banen kon leiden. Waarmee het plan uiteindelijk alsnog in duigen viel. Eeuwig zonde van alle positieve energie!

De Corporate Compassion Cycle is uiteindelijk rond als er een meetbare impact op het in eerste instantie gekozen Issue is behaald. Bij Impact draait het om een tastbaar en zichtbaar, positief en constructief maatschappelijk resultaat; output waar alle maatschappelijke stakeholders beter van zijn geworden in plaats van alleen de ondernemer en/of de aandeelhouders.

 Deze tekst verscheen eerder in het Boeddhistisch Dagblad op 26 oktober 2012.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Economie Tags: Greystone bakery, kees klomp

Lees ook:

  1. Business happiness or business pleasureness? That’s the questions!
  2. ‘Bloei!, werken aan geluk in organisaties’ (2)
  3. Doorstart discussie over boeddhisme en commercie
  4. Dicht bij jezelf staan – Kees Klomp

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Klomp

Kees Klomp is Boeddhist, en marketing- en management expert 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen concept en Werkelijkheid vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 131 – verkeerdebloemen
    • Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • A-sociale media

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens