En de ziel dan, die zweeft als vanouds op de wateren: Elke dag een nieuw begin.
Op weg naar Thailand – Thaise bruiloft
Letterlijk aan elkaar verbonden werd het stel toen naar de slaapkamer gevoerd en op bed gelegd. Daar moesten ze overeind zien te komen en de muntjes verzamelen die op het bed waren gestrooid. Nadat aan die opdracht voldaan was werden de touwtjes doorgeknipt en kon het echte feest beginnen.
Nembutsu en shinjin: een persoonlijke benadering
Er zijn – in grote lijnen – twee manieren om het boeddhistische pad te bewandelen: het pad van de wijzen en het pad van de Nembutsu.
Overgang
…
Een bittere pil: het probleem met Stephen Batchelor en het nieuw boeddhistisch rationalisme (2)
En toch is het uiteindelijke probleem met Batchelor’s oorlog tegen karma en wedergeboorte, simpelweg dat hij een oorlog voert. Zijn kamp staat aan de andere kant van het doctrinaire slagveld opgesteld, van waaruit hij een kruistocht lanceert vanuit de overtuiging dat zijn visie de juiste is.
Het probleem met Stephen Batchelor en het nieuw boeddhistisch rationalisme
Karma is een moeilijk te slikken pil voor westerlingen die geïnteresseerd zijn in het boeddhisme. Zo ook de pil van wedergeboorte. Daarbovenop zijn beide concepten dan nog eens onafscheidbaar.
Echte stilte is nooit stil
Het lawaai dat je stoort, maak je zelf.
Op weg naar Thailand – het immigratiekantoor
Goed in het zicht staat in elk loket ook een bordje “No tips please”.
Vijfde World Buddhist Forum in Putian, China
Van 28-30 oktober verzamelden zich meer dan duizend boeddhisten uit 55 landen in Putian om de onderlinge banden te versterken: onder wie leraren en beoefenaars, onderzoekers en kunstenaars.
Van jezelf leren houden!
Op het moment dat ik van mezelf begon te houden, heb ik me bevrijd van alles dat niet gezond voor me was. Van eten, mensen, dingen en situaties, van alles dat me steeds maar weer naar beneden trok, weg van mezelf.
Kunnen wij de verdoemden liefhebben?
“Dat deze bede altijd dieper het bestaan mag doordringen, steeds meer uit het hart mag komen en steeds dieper werken mag”. (Boeddhistische tekst over het Grote Mededogen)
‘Voor mij zijn de religieuze tradities in hun mystieke kern uitdrukkingen van de rijkdom van de geest’
Misschien is Simone Weil (1909-1943) een van de eersten die meervoudig religieus genoemd zou kunnen worden. Zij had een grote waardering voor de Egyptische en Griekse religies. Zij las met instemming de Bhagavad Gita, waarvoor zij zich in één jaar het Sanskriet had eigen gemaakt om dit boek in de eigen taal te kunnen lezen.