Sommige dieren hebben een aparte status verworven. Ze hebben daar zelf geen weet van, maar als we ze zien praten we liefkozend over ‘onze …’
Diana Vernooij – Je ziet wat je bent
Diana Vernooij ging 3 dagen op training Intention & Attention bij Ruud Baanders en Bridget Belgrave, en viel meteen met haar neus in de boter.
Jezus en de Boeddha: Gelijk of verschillend?
Heel wat (ex-christelijke) atheïsten met een spirituele interesse komen uit bij een (vaak verwesterde) vorm van boeddhisme. Zij waarderen de Boeddha als een filosoof die inzag dat de werkelijkheid een proces is van onderling verbonden fenomenen of als een empirisch psycholoog die de werking van de menselijke geest doorgrondde. Maar ook sommige christenen voelen zich aangesproken door het boeddhisme. Wie is de Boeddha voor hen? Welke invloed heeft dat op hun beeld van Jezus? En wat leert een vergelijking tussen Jezus en de Boeddha over hen?
De Dalai Lama – ‘alles is aan het veranderen, veranderen’
Kan de dharma een rol spelen in het herstellen van geestelijke gezondheidsproblemen?
Boeken – homo sapiens in boeddhistisch perspectief
Wie dagelijks de media volgt, wordt wel eens mistroostig van alle ellende die mensen zichzelf, anderen en de planeet aandoen. Zelfs boeddhisten verliezen wel eens de moed.
Feiten en de liefde ervoor
Welke waarden laten wij spreken? Zijn dit egocentrische of ruime waarden? Wie een enge cirkel van empathie heeft, kiest op bestendige wijze voor de belangen van het zelf en de directe naasten. Er bestaan veel mensen die op willen komen voor hun eigen zelf, hun gezin, hun wijk of stad, hun land. Zij vinden feiten genoeg in de wijde werkelijkheid om hun betogen mee te ondersteunen.
Op weg naar Thailand – sawadie pimai
Het is warm. Echt heel warm. Zo’n temperatuur waarbij je als je meteen na het douchen je tanden gaat poetsen al droog bent voordat je daarmee klaar bent. Zo’n temperatuur waarbij het drinkwater in de flessen net zo warm is als dat in het thermaalbad (therminaalbad) in Arcen.
Rob Janssen – ‘Van misdienaar tot boeddhist’
Op 23 maart j.l. overleed de Pali-vertaler en oud-voorzitter van de stichting Vrienden van het Boeddhisme, emeritus-hoogleraar klinische psychologie en persoonlijkheidsleer, dr. Robert Janssen (87). Zijn naam zal onverbrekelijk verbonden blijven aan het boeddhisme in Nederland als vertaler, samen met zijn partner Jan de Breet, van de oerteksten van de leer van de Boeddha, de Pali-Canon.
‘Tussen fundamentele goedheid en de gelaagdheid van menselijk gedrag’
‘Het goede is dat we als mens in ieder geval kunnen trainen om dergelijke beperkingen in ons denken en onze waarnemingen te overwinnen. We kunnen ons verkeerde gevoel van het zelf en alles wat we op die verkeerde verbeelding hebben gebouwd in vraag stellen.’
‘De oude bekenden die me jarenlang gevangen hielden, ontnemen me het zicht’
‘Maar deze keer is het anders. Door meditatie, beoefening en de lessen van mijn leraar, de 7e Dzogchen Rinpoche, die ons altijd voorhoudt, let come, let go, herken ik ze als oude vrienden en begroet ze.’
Op weg naar Thailand – smog, taal, solar, tuin
De overheid adviseert om mondkapjes te dragen en de planten vaker water te geven. De overheid vraagt overigens ook om in de droge tijd zuinig te zijn met water. Websites die de smog-waarden weergeven komen ook met tips, zoals: blijf binnen, ramen en deuren dicht en airco aan.
Japan: het meest religieus atheïstische land
Volgens de ideeën ontwikkeld door wetenschappers als professor Phil Zuckerman en dr. Nigel Barber wordt het atheïsme meestal beïnvloed door verschillende factoren, waarvan de meeste in Japan terug te vinden zijn. Het kapitalisme, economische stabiliteit, politieke stabiliteit en existentiële stabiliteit.
Boeddhistisch hospice: What’s in a name?
Ernst Kleisterlee is initiatiefnemer en bestuurslid van boeddhistisch Hospice de Liefde in Rotterdam. Het hospice gaat op 1 oktober 2019 open. De boeddhistische monnik Sungrab Woeser stelt in onderstaand artikel: ‘Een boeddhistische fundament voor het hospice is niet zichtbaar.’
Maarten van den Driest – het belang van mettā
Nu het nieuws zo vol met geweld en verdeeldheid is, redeloosheid, radeloosheid en reddeloosheid weer actueel lijken en de kiezer in toenemende mate stemt volgens vermeend direct eigenbelang, lijkt het heilzaam om eens wat te zeggen over liefde.
Ongemerkt
Marijke van Geest (1953) maakt in december 2013 met haar poëziebundel ‘Geestgrond’ haar debuut als dichter.
‘Het boeddhisme achter beelden, amuletten en houten fallussen’
Actrice Angeline Jolie ging naar een boeddhistische waarzegger, maar in Thailand doen ze nog gekker. Volksgeloof vermengd met boeddhisme.
Op weg naar Thailand – verliezingen
Een nieuwe lente en een nieuw geluid”, orakelde de tweede man van het FvD. Nadat eerder de aanslag in Utrecht al ten behoeve van de stemmenwinst was misbruikt, moest ook de beginregel van het epische gedicht “Mei” er aan geloven.
Albert Schweitzer en de tekenende tandendokter Frederick Franck
Werk van Frederick Franck is opgenomen in collecties van o.a. het Museum of Modern Art (New York) maar ook de Radboud Universiteit in Nijmegen bezit een aantal werken van hem, waaronder een kruisweg, die bijzonder is omdat hierin het passieverhaal dat wortelt in rooms-katholiek erfgoed wordt verbonden met het boeddhisme.
Op weg naar Thailand – Bouw Baan Din in Beeld
Het ‘bezoekseizoen’ is voorbij. We gaan de hete tijd in en die wordt door de meeste noorderlingen (terecht) gemeden. We zijn benieuwd wat het weer gaat doen: al weken lang is het ’s middags boven de 35 graden.
Dhyan Jager: ‘Is meditatie heel eenvoudig?’
Dhyan: ‘Het zitten op een kussentje is de basis van bijna alle vormen van meditatie. Toch ontstond er in de loop van de tijd verzet tegen de formele aspecten en de rituelen, wat eerst een zekere houvast gaf veranderde al meer in een afkeer.’
Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
“Waste not, want not” stond ooit als motto in een map met menuvoorbeelden van het meditatiecentrum in Engeland. “Niets verspillen, niemand tekort doen.” Het is een lijfspreuk voor onze cursuskeuken gebleven.
Op weg naar Thailand – de touwtjes in handen
We wonen hier nu al weer ruim twee jaar en moesten voor het eerst onze rijbewijzen verlengen. Normaal gesproken zijn die vijf jaar geldig, maar het eerste rijbewijs dat je krijgt gaat slechts twee jaar mee.
Jotika Hermsen – Sterven en herrijzen
Er is geen enkele religieuze traditie die niet de een of andere vorm van afkicken kent. Loslaten – voor een helder hoofd en warm hart.
Marien Bakker – de zes innerlijke waarheden van een wierookvat
Toeval of oorzaak en gevolg?