De Profeet voerde geen heilige oorlog om te bekeren of om zijn tegenstanders uit te schakelen, hij wilde vooral zijn stam aan zijn god verbinden.
Haaglanden, een sangha zonder dominante traditie
De sangha bestaat uit lekenbeoefenaars. Ze hebben uiteenlopende achtergronden, maar gemeen hebben zij de spanningen van het dagelijks leven, zoals stress op het werk, ontslag en sociale druk.
Silent navigations- ook sterven kan mooi zijn
Beeldend kunstenaar Koenraad Tinel klaagt het leven niet aan, integendeel! Dat het leven zoveel verval kan verwerken, zoveel vernietiging kan verdragen, zoveel dood te boven kan komen, zoveel redenen om er eerbied en respect voor te hebben.
De Onhebbelijke Gelijkhebber
Ik beken: Er schuilt een terrorist in mij een gelijkhebber die oude vriendschappen rucksichtslos voor het vuurpeloton zet en nieuwe vriendschappen acuut weet te bedreigen. Het is een regelrechte blamage maar in mij woont een verstarde extremist.
Bomen zijn beste ‘technologie’ tegen klimaatverandering
Geo-engineering haalt de laatste tijd weer vaker het nieuws. Vox en zelfs the Guardian laten er zich bijvoorbeeld toe verleiden, nu de US National Academies of Sciences (NAS) een rapport publiceerde waarin verder onderzoek naar geo-engineering wordt bepleit
Enquête wijst uit: Vipassana beoefenaars los van religie op zoek naar innerlijke rust
Uit de resultaten blijkt dat twee derde van de respondenten vrouw is en ouder dan 50 jaar. Het merendeel mediteert om innerlijke rust te vinden, slechts 13% heeft het bereiken van nibbana als hoogste doel.
Westers boeddhisme in puberteit?
Westers boeddhisme wil op eigen benen staan, maar Sharf laat zien dat het nauwelijks één been heeft om op te staan, en mogelijk zelfs nauwelijks grond.
Kent het boeddhisme geen geweld?
Het thema ‘religie en geweld’ staat sinds de verschrikkelijke gebeurtenissen in Parijs en de nasleep daarvan weer in het midden van de belangstelling. Steeds weer gaat het dan over de islam als mogelijke oorzaak van geweld. Maar over het boeddhisme wordt weinig gesproken als het om geweld gaat.
Afscheid ?
Het artikel ‘De knuppel in het hoenderhok’ van Jules Prast heeft voor veel discussie gezorgd. Onze lezer Sjoerd Windemuller stuurde naar aanleiding daarvan het volgende gedicht in.
Vijf bezoeken aan China verder
Vanuit religiewetenschappelijk oogpunt kan het nieuwe Chinese boeddhisme wellicht ook worden beschouwd als onderdeel van de ‘nieuwe religieuze bewegingen’. Veel van de monniken in Longquan zijn dertigers. Vaak zijn ze hoogopgeleid.
Heel veel mensen hebben een mening over de ‘moslimterroristen’
Ik hoor maar heel weinig berichten over het zoeken naar oorzaken, naar werkelijk contact maken met de mensen voordat ze zich zover hebben afgescheiden dat we ze als extremisten gaan beschouwen.
Is de profeet Mohammed ook Charlie?
Als een blinde zegt dat er geen zon is, is dat de waarheid voor een blinde, want hij kan de zon niet zien. Maar moeten degenen die de zon wel kunnen zien, hier dan bedroefd of moordzuchtig van worden omdat de ‘eer’ van de zon – het licht – door een blinde niet gezien kan worden? Dus als een niet-moslim de liefde van en voor de profeet Mohammed niet kan voelen of begrijpen, is dit een eigen waarheid voor hen. Maar moeten moslims dan boos of verdrietig worden?