…
Renske – haiku
…
Home » Poëzie
door Renske de Graaf Reageer
door Fred Valkering
door Renske de Graaf
door Fred Valkering
door Renske de Graaf
door Fred Valkering
door gastauteur
Els Muys – Onlangs herinnerde ik me een gedicht dat ik nog geschreven heb toen ik in 2012 de lessen volgde van het Postgraduaat in Boeddhistische Filosofie en Ethiek. Deze opleiding was georganiseerd door het Hoger Instituut voor het Boeddhisme van de Boeddhistische Unie van België. Ik had het gedicht geschreven naar aanleiding van de cursus ‘Inleiding tot de Boeddhistische kunst’. In de dagen voor het examen.
De cursus werd met veel toewijding en kunde gegeven door Frank De Waele. Tijdens de cursus bekeken we samen veel afbeeldingen waarbij Frank uitgebreid informatie gaf. ‘Boeddhabeelden’ heet het gedicht.
door Renske de Graaf
door Fred Valkering
door Renske de Graaf
door Fred Valkering
door de redactie
Kijkers van een toneelstuk zien altijd het resultaat, het eindproduct van een repetitieproces. Ze kijken, voelen en beoordelen: wat heeft de regisseur bedoeld? Al geruime tijd wilde Karel Witteveen een verhaal maken rondom deze beroemde Japanse haikudichter Basho. Het ging hem vooral om de renga, het kettingvers dat in Basho’s tijd met jonge dichters werd gespeeld in steden als Kyoto, Osaka en Edo. Dat wilde Witteveen ook, een renga laten spelen, maar dan op het toneel met buurtbewoners uit zijn wijk de Banne in Amsterdam-Noord.
door Renske de Graaf
door Fred Valkering
door Renske de Graaf
door Fred Valkering
door Renske de Graaf
door Fred Valkering
door Renske de Graaf
door Fred Valkering
door Renske de Graaf
Dat vertrouwen kan ik hem om benijden. Wij leven ook in onzekere tijden. Daar maak ik me ongerust over. Maar “een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest,” zei een vaderlandse dichter jaren geleden al. Misschien moet ik maar gewoon vertrouwen, net als Kyoshi, en afwachten tot de tijd zorgen en moeilijkheden oplost – in afwachting van de lente.
door Fred Valkering
door Renske de Graaf
door Fred Valkering