Voor de tweede maal heeft het Internationaal Gerechtshof Israël maatregelen opgelegd. Hiermee wil het hof een genocide in Gaza voorkomen. Maar met de moord op zeven internationale hulpverleners maakt Israël opnieuw duidelijk geen boodschap aan het hof te hebben.
Opinie
Opiniërende -over boeddhisme en/of aan boeddhisme gerelateerde- artikelen die niet per se de mening van de uitgever vertolken en waarop door de lezer gereageerd kan worden. Maar een spiegel kunnen zijn voor de lezer en de geest kunnen slijpen.
“30 maart-beweging” ontkent betrokkenheid bedreiging Nederlandse familie van Israëlische militairen
Verschillende familieleden van Israëlische militairen in Nederland hebben te maken met bedreigingen, blijkt uit een rondgang van de NOS. Op sociale media gaan privégegevens rond van Israëlische militairen met een Nederlands paspoort en hun familie.
‘Documentaire belicht de verschrikkingen van 7 oktober 2023 en daarna’
Met ‘October 7’ heeft Al-Jazeera de tot dusver meest complete documentaire gemaakt over de gebeurtenissen van 7 oktober 2023 en de minstens zo verschrikkelijke gevolgen.
Wat deed Nederlands hoogste militair in Israël?
Volgens minister Bruins Slot deed generaal Eichelsheim met zijn bezoek aan Israël een poging om de Israëlische oorlogsmachine in te tomen. Er bestaan volgens The Rights Forum goede redenen om aan die uitleg te twijfelen.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – spraak bewaken
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Taigu: De nakba en de nuance
Zich bekreunen om het lijden in Israël, Gaza en elders, de bodhisattva aanroepen die alle noodkreten hoort, het is allemaal verschrikkelijk invoelbaar. Maar de verschrikkingen van oorlog zijn niet nieuw en een beetje historisch realisme zou welkom zijn. Neem de geallieerde vergeldingsbombardementen op Duitse steden tijdens de Tweede Wereldoorlog (men leze de roman ‘Het stenen bruidsbed’ van Harry Mulisch over het bombardement op Dresden). Of het vuurbombardement op Tokyo en de atoomwapens op Hiroshima en Nagasaki.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – kroegpraat
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel. Het BD is geen kroeg of een bordeel.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – emoties
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – beledigen
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (1)
In de jaren tot de Tweede Wereldoorlog kreeg de leer van de Boeddha vooral bekendheid door de theosofie.
De vrijheid van meningsuiting – volgens een uitgever
Deze week verliet het voltallige kabinet de vergaderzaal in de Tweede Kamer omdat Thierry Baudet, de voorman van Forum voor Democratie, voor hen onwelgevallige woorden sprak. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, niemand heeft vooraf toestemming nodig om te zeggen wat hij wil zeggen. De regering, toch ook de bewaker van de Grondwet, maakte van artikel zeven een vod.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – spraak bewaken
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – beledigen
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Boeddhisme en seks: het meer totale plaatje
Het aanbieden van seksuele diensten kan (ook door de monnik) gezien worden als een van de vormen van dana van de leek aan de monnik, net zo als het aanbieden van voedsel of een nieuwe pij. Voor de zekerheid zeg ik er maar bij: een heel kromme redenering.
Open brief aan de Internetprovider Freedom
Chaos bestaat, ze laat zich niet wegdenken. Deze chaos maakt ons verantwoordelijk. Als voorstander van een vrij internet kan Freedom proberen de voorwaarden voor vrijheid te creëren, maar ze kan deze vrijheid niet afdwingen.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad -dwangmatig foeteren
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad -dwangmatig foeteren
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
HUMAN – de wereld kwam tot stilstand
In de laatste aflevering (22 augustus) kijkt Het Filosofisch Kwintet vooruit. Draait de aarde nog om ons? Grote crises dwingen ons tot grote veranderingen. Wat doet de onzekerheid van zo’n transformatie met ons?
HUMAN – Vrijdenkers
Wat gebeurt er als je binnen een geloofsgemeenschap opgroeit en je jezelf er op een dag niet meer thuis voelt? Daarover praat Özcan Akyol met zes voormalig gelovigen in de serie Vrijdenkers.
De werking van een krant – gratis gastcollege van een uitgever
Een lezer vraagt of ik teksten van Engel in het BD zou plaatsen. Dat zal ik zeker doen als dat relevant is in het kader van nieuwsgaring, een van de maar ook belangrijkste taken van een krant.
Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
…
Jan Atze Nicolai – Basisinkomen is geen vrijheid blijheid, maar een recht voor iedereen
Het is ronduit bizar dat de mensen die basisinkomen gratis geld noemen zelf dit gratis geld als bonus ontvangen. Bankiers, aandeelhouders en renteniers ontvangen nu al het beschikbare ‘gratis geld’, terwijl iedereen recht heeft op een adequate ‘winstdeling’ van wat wij met zijn allen verdienen.
Koning huilebalk
Koning Willem Alexander heeft vandaag in een videoboodschap aan het Nederlandse volk zijn verontschuldigingen aangeboden voor zijn vlucht naar Griekenland. ‘Ik ben niet onfeilbaar’. Spreekstalmeester en premier Mark Rutte bleef buiten beeld. Tekst gedicht: Wouter ter Braake.
Kaitlyn Hatch – ‘Uitingen van witheid in het boeddhisme’
Kaitlyn Hatch: ‘Ik heb met veel frustratie te maken gehad ten opzichte van andere blanke mensen, terwijl ik geprobeerd heb om ruimte te creëren voor gesprekken die gericht zijn op antiracisme in onze praktijk. Ik word geconfronteerd met getreuzel, gemeenplaatsen en regelrechte vijandigheid.’