Als er in al die jaren van zenbeoefening één ding voor mij duidelijk geworden is,
is het dat het allemaal veel eenvoudiger is dan het gewoonlijk voorgesteld wordt.
Edel Maex

‘Het moet altijd meer, sterker, intenser. Ook als het over zen en religie gaat. Het westerse boeddhisme is een bravourereligie geworden, zo stelt psychiater en zenleraar Edel Maex. Sommigen vinden dat mindfulness niet kan buiten een boeddhistische context. Anderen zeggen dat je pas ernstig bezig bent als je urenlang mediteert, liefst in Auschwitz of Lampedusa. Er moeten grootse dingen plaatsvinden, intense ervaringen, verlichting, het wegvallen van het zelf. Voor minder doen we het niet. Maar glijden we zo niet steeds verder weg van de kern? Mag het ook iets minder zijn? Laat ons het gewone weer in ere herstellen. Omdat het niet gaat over steeds sterkere verhalen en steeds hardere praktijken, maar over betrokkenheid en engagement in de wereld waarin we leven, nu.’

Op vrijdag 22 september 2017 geeft Edel Maex een dhammatalk in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen: ‘Pleidooi voor het Gewone’.

Er wordt veel volk verwacht. Daarom gaat deze avond door in de kerk achter de Ehipassiko-meditatieruimte.

Psychiater en zenleraar Edel Maex is een van de grondleggers van mindfulnesstraining in de Lage Landen. Hij is auteur van verschillende boeken over mindfulness en boeddhisme. Zijn nieuwste boek heet ‘Pleidooi voor het gewone’. Edel en zijn echtgenote Patricia Konings over meditatie, boeddhisme, opvoeding, het leven:

Het boek van Edel is op deze avond verkrijgbaar.

Praktisch: Vrijdag 22 september 2017 van 20.00 tot 21.30 uur. De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

Categorieën: Nieuws
Tags: , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

4 reacties op Edel Maex – pleidooi voor het gewone

  1. Siebe schreef:

    Je hebt in de wereld talloze welzijnsinitiatieven. Van armoedebestrijding tot betere gezondheidszorg. Van initiatieven om ouderen uit hun isolement te halen, tot noodhulp bij rampen. Van dierenwelzijnsinitiatieven tot de-radicaliseringsprogramma’s. Van voedselbanken tot maatjesprojecten. Onnoembaar veel initiatieven. In elk gehucht zijn er talloze, laat staan in dorpen en steden. Heel veel mensen zijn er mee bezig.

    Wat mij betreft mag boeddhisme over iets anders gaan. Het mag gaan over het soort welzijn dat komt van het ijverig, volhardend, op wijsgerige manier zuiveren van de eigen geest van al zijn bijkomstige bezoedelingen.
    Als belangrijkste bijkomstige bezoedeling onderwees de Boeddha de verbeelding “Ik ben”, het verlangen “Ik ben”, de obsessie “Ik ben”.

    De Boeddha beschreef de ontmanteling van deze verbeelding “Ik ben” door wijsheid als de hoogste gelukzaligheid, het ultieme welzijn. De last afgelegd. De ketens afgeworpen, vrij.

    Ik vind dat we als boeddhistische gemeenschap het werken aan dat welzijn ook nooit uit het oog mogen verliezen want dan, ja dan, raken we echt van de kern van boeddhisme verwijderd.

    Ik vind zelf dat we erg moeten oppassen met al die verhalen over engagement en betrokkenheid bij de wereld.
    Zo zuiver is dat heus niet allemaal. Het is vaak een grote ego-show. De kans dat het de bezoedeling “Ik ben” versterkt is levensgroot.

    Nou ja, laten we als boeddhisten nou dat welzijn zoeken wat de Boeddha vond en belichaamde. Laat dat het engagement zijn waartoe we elkaar aanmoedigen voordat het echt zover komt dat niemand meer weet waar bevrijding over gaat.

    groet,

  2. Arjan Schrier schreef:

    Voor de verlichting water halen uit de put, na de verlichting water halen uit de put.

    Een vriendin vertelde mij eens dit Chinese? spreekwoord.

  3. Kay schreef:

    Maslow sprak over piekervaringen,die kwamen spontaan. Het kunnen muzici, topsporter, topmanagers, dichters, schijvers, wetenschappers zijn, maar ook iemand die het huishouden aankant had konden piekervaringen hebben. Het kunnen bijzondere of gewone omstandigheden zijn waarin deze ervaringen opkomen. Deze ervaringen komen spontaan en natuurlijk, kunnen niet onder dwang of (gematigde) concentratie methoden ontstaan,het tegendeel is waar. Verlichting is nog zo’n vaag container begrip. Wat is verlichting?

  4. Matthijs schreef:

    Ik ben nieuwsgierig hoe het boek van Edel Maex zich verhoudt tot de twee, voor mij zeer inspirerende en motiverende, boeken van Charlotte Joko Beck (‘Nothing Special’ en ‘ Everyday Zen’) en haar visie op een ‘ordinary mind’ Zen. Snel het boek van Edel Maex lezen!