• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Edel Maex – pleidooi voor het gewone

Edel Maex – pleidooi voor het gewone

17 september 2017 door de redactie

Als er in al die jaren van zenbeoefening één ding voor mij duidelijk geworden is,
is het dat het allemaal veel eenvoudiger is dan het gewoonlijk voorgesteld wordt.
Edel Maex

‘Het moet altijd meer, sterker, intenser. Ook als het over zen en religie gaat. Het westerse boeddhisme is een bravourereligie geworden, zo stelt psychiater en zenleraar Edel Maex. Sommigen vinden dat mindfulness niet kan buiten een boeddhistische context. Anderen zeggen dat je pas ernstig bezig bent als je urenlang mediteert, liefst in Auschwitz of Lampedusa. Er moeten grootse dingen plaatsvinden, intense ervaringen, verlichting, het wegvallen van het zelf. Voor minder doen we het niet. Maar glijden we zo niet steeds verder weg van de kern? Mag het ook iets minder zijn? Laat ons het gewone weer in ere herstellen. Omdat het niet gaat over steeds sterkere verhalen en steeds hardere praktijken, maar over betrokkenheid en engagement in de wereld waarin we leven, nu.’

Op vrijdag 22 september 2017 geeft Edel Maex een dhammatalk in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen: ‘Pleidooi voor het Gewone’.

Er wordt veel volk verwacht. Daarom gaat deze avond door in de kerk achter de Ehipassiko-meditatieruimte.

Psychiater en zenleraar Edel Maex is een van de grondleggers van mindfulnesstraining in de Lage Landen. Hij is auteur van verschillende boeken over mindfulness en boeddhisme. Zijn nieuwste boek heet ‘Pleidooi voor het gewone’. Edel en zijn echtgenote Patricia Konings over meditatie, boeddhisme, opvoeding, het leven:

Het boek van Edel is op deze avond verkrijgbaar.

Praktisch: Vrijdag 22 september 2017 van 20.00 tot 21.30 uur. De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

Categorie: Nieuws Tags: Edel Maex, Ehipassiko, pleidooi voor het gewone

Lees ook:

  1. ‘Boeddhisme is een experiment in goed leven’
  2. Björn Prins – spectrum voor mindfulness
  3. Edel Maex – Wat mindfulness niet is
  4. Ehipassiko – mindfulness als levenshouding (Edel Maex)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    17 september 2017 om 22:47

    Je hebt in de wereld talloze welzijnsinitiatieven. Van armoedebestrijding tot betere gezondheidszorg. Van initiatieven om ouderen uit hun isolement te halen, tot noodhulp bij rampen. Van dierenwelzijnsinitiatieven tot de-radicaliseringsprogramma’s. Van voedselbanken tot maatjesprojecten. Onnoembaar veel initiatieven. In elk gehucht zijn er talloze, laat staan in dorpen en steden. Heel veel mensen zijn er mee bezig.

    Wat mij betreft mag boeddhisme over iets anders gaan. Het mag gaan over het soort welzijn dat komt van het ijverig, volhardend, op wijsgerige manier zuiveren van de eigen geest van al zijn bijkomstige bezoedelingen.
    Als belangrijkste bijkomstige bezoedeling onderwees de Boeddha de verbeelding “Ik ben”, het verlangen “Ik ben”, de obsessie “Ik ben”.

    De Boeddha beschreef de ontmanteling van deze verbeelding “Ik ben” door wijsheid als de hoogste gelukzaligheid, het ultieme welzijn. De last afgelegd. De ketens afgeworpen, vrij.

    Ik vind dat we als boeddhistische gemeenschap het werken aan dat welzijn ook nooit uit het oog mogen verliezen want dan, ja dan, raken we echt van de kern van boeddhisme verwijderd.

    Ik vind zelf dat we erg moeten oppassen met al die verhalen over engagement en betrokkenheid bij de wereld.
    Zo zuiver is dat heus niet allemaal. Het is vaak een grote ego-show. De kans dat het de bezoedeling “Ik ben” versterkt is levensgroot.

    Nou ja, laten we als boeddhisten nou dat welzijn zoeken wat de Boeddha vond en belichaamde. Laat dat het engagement zijn waartoe we elkaar aanmoedigen voordat het echt zover komt dat niemand meer weet waar bevrijding over gaat.

    groet,

  2. Arjan Schrier zegt

    18 september 2017 om 09:00

    Voor de verlichting water halen uit de put, na de verlichting water halen uit de put.

    Een vriendin vertelde mij eens dit Chinese? spreekwoord.

  3. Kay zegt

    18 september 2017 om 11:00

    Maslow sprak over piekervaringen,die kwamen spontaan. Het kunnen muzici, topsporter, topmanagers, dichters, schijvers, wetenschappers zijn, maar ook iemand die het huishouden aankant had konden piekervaringen hebben. Het kunnen bijzondere of gewone omstandigheden zijn waarin deze ervaringen opkomen. Deze ervaringen komen spontaan en natuurlijk, kunnen niet onder dwang of (gematigde) concentratie methoden ontstaan,het tegendeel is waar. Verlichting is nog zo’n vaag container begrip. Wat is verlichting?

  4. Matthijs zegt

    18 september 2017 om 16:14

    Ik ben nieuwsgierig hoe het boek van Edel Maex zich verhoudt tot de twee, voor mij zeer inspirerende en motiverende, boeken van Charlotte Joko Beck (‘Nothing Special’ en ‘ Everyday Zen’) en haar visie op een ‘ordinary mind’ Zen. Snel het boek van Edel Maex lezen!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.