• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Dorpelingen willen gestolen mummie en beeld terug

Dorpelingen willen gestolen mummie en beeld terug

18 juli 2017 door de redactie

Vorige week is voor de rechtbank in Amsterdam de rechtszaak begonnen die inwoners van het Chinese dorp Yangchun hebben aangespannen tegen de Amsterdamse architect en kunstkenner Oscar van Overeem. Ze willen een gouden boeddhabeeld terug waarin het gemummificeerde lichaam van de ongeveer duizend jaar geleden overleden boeddhistische monnik Zhang Zushi Gong. Het beeld werd in 1995 uit een tempel in het dorp gestolen.

Afbeelding Drents Museum, Assen.

De raadsman van de dorpelingen, die zelf niet aanwezig waren op de eerste dag van de rechtszaak, voerde aan dat het in eigendom hebben van een lijk waarvan de naam bekend is, wettelijk niet is toegestaan. Het beeld is door deskundigen van het Drents Museum onderzocht, de aanwezigheid van een gemummificeerd lichaam is toen opnieuw aangetoond. Al eerder waren bij het openschroeven van het beeld menselijke resten aangetroffen.

De dorpelingen voelen zich eigenaar omdat het beeld tot 1995 in een familietempel in het dorp was geplaatst.

Van Overeem zei in 2015 het beeld in 1996 voor 40.000 gulden te hebben gekocht van een andere Chinese verzamelaar. Waar het beeld nu is is onbekend. Van Overeem zegt het in 2015 te hebben geruild met een Chinese investeerder, waarvan hij alleen de Engelse naam kent. Bij de behandeling van de zaak vorige week voerde hij onder meer aan dat de dorpelingen niet hebben aangetoond dat het ‘hun’ beeld is dat in zijn bezit was.

De dorpelingen zijn erop gebrand het gestolen beeld terug te krijgen. Ze huurden twee jaar geleden een team van Chinese advocaten in om hun belangen te behartigen nadat Van Overeem volgens hen weigerde het beeld terug te geven. De kwestie over de eigendom van het 1.2 meter hoge gouden beeld kwam aan de orde toen het werd geëxposeerd in het Hongaars Natuurhistorisch Museum in Boedapest. De dorpelingen herkenden het beeld aan de hand van foto’s in een Chinees nieuwsprogramma op de tv. Ze zijn ervan overtuigd de rechtszaak te zullen winnen.

Bron BD/BNN/Dutch News

 

Categorie: Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Nieuws Tags: China, drents museum, gestolen boeddhabeeld, rechtszaak Amsterdam, Van Overeem

Lees ook:

  1. ‘Boeddhabeeld met mummie terug naar China’
  2. Duizend jaar oud boeddhabeeld met mummie inzet geschil
  3. Bitter Winter – hoe de CCP boeddhistische -volksreligie- locaties elimineert
  4. China – Zullen de verborgen boeddhabeelden ooit weer te zien zijn?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dolma zegt

    18 juli 2017 om 13:26

    Ik vind dat alweer puur blank schandaal en hoop dat de mensen uit dat dorp hun bezit terug krijgen.Mankement aan respect.

  2. Johannes zegt

    18 juli 2017 om 13:43

    De vraag is of het beeld van dit dorp is?

    Citaat uit het AD
    http://www.ad.nl/binnenland/chinees-dorp-eist-eeuwenoud-lijk-terug-van-nederlandse-verzamelaar~a8ff1757/
    Omdat het beeld voor China toch belangrijk bleek te zijn, bood Van Overeem meerdere keren aan het beeld terug naar China te brengen, onder enkele simpele voorwaarden. Een van die voorwaarden was dat Van Overeems beeld naar een fatsoenlijke tempel in China zou gaan. ,,En dus niet naar een of ander gillend dorp dat zomaar beweert dat het van hun is,” aldus Van Overeem. ,,Maar ik kreeg steeds nul op het rekest. Zij willen alleen maar schreeuwen en dreigen en negatieve publiciteit over mij uitstorten. Dus heb ik het beeld na verloop van tijd zelfs van de hand moeten doen want het schaadde mij in zowel werk- als privéleven.”

  3. Dolma zegt

    19 juli 2017 om 13:37

    Indien hij het niet meegenomen had, was er geen probleem geweest. IK hoop dat er een foto bestaat van dat beeld in die stad. Dan hebben ze een bewijs. Maar er is al teveel boeddhisme verdwenen door hebzucht. Sommigen denken dat ze met geld alles mogen hebben. Mij steekt dat tegen. het zomaar van de hand doen, komt onnozel over.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.