• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Duizend jaar oud boeddhabeeld met mummie inzet geschil

24 maart 2015 door de redactie

Chinese en Nederlandse deskundigen liggen met elkaar in de clinch over het eigendomsrecht van een meer dan duizend jaar oud boeddhistisch beeld met daarin een gemummificeerd lichaam van een monnik. Het beeld dateert uit de Song dynastie (960-1279), en kan zijn gestolen uit een Chinese tempel in Yangchun Village in Fujian, in 1995. Het Drents Museum in Nederland stelt echter dat het beeld op een legale wijze in 1996 is gekocht door een anonieme privéverzamelaar, die het vervolgens een paar jaar geleden voor onderzoeksdoeleinden uitleende aan het museum.

Afbeelding Drents Museum, Assen.
Afbeelding Drents Museum, Assen.

Juristen die gespecialiseerd zijn in cultureel erfgoed van beide landen zeggen dat er geen internationale verdragen gelden voor dit beeld waar menselijke resten in zitten. Daarom is voorgesteld dat de Chinese en Nederlandse regeringen overleg voeren en zoeken naar een diplomatieke oplossing. Dit zou meer pragmatische en handiger zijn dan het voeren van civiele rechtszaken, zo meldt het Chinese staatspersbureau Xinhua.  Het Hongaars Natuurhistorisch Museum in Boedapest, dat het beeld in het kader van een expositie over mummies tentoonstelde, heeft het inmiddels voortijdig teruggestuurd naar het Drents Museum.

UPDATE woensdag 25 maart 2015.

China’s State Administration of Cultural Heritage zegt dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat het boeddhabeeld met daarin het ongeveer duizend jaar oude gemummificeerde lichaam van een man en door het Drents Museum in Nederland uitgeleend aan het Hongaars Natuurhistorisch Museum voor de expositie ‘Mummie World’, in China gestolen is.

Jin Ruiguo, een ambtenaar van de State Administration, zei gisteren dat op basis van foto’s, lokale archieven en getuigenverklaringen blijkt dat het beeld in 1995 werd gestolen uit een tempel in Yangchun, in de provincie Fujian, in  Oost-China. Het departement is meer bewijs aan het verzamelen en werkt met anderen samen om de terugkeer van het beeld mogelijk te maken.

Het beeld werd in maart 2015 zonder nadere uitleg door de Nederlandse eigenaar teruggetrokken van de “Mummie World”-tentoonstelling in het Hongaars Natuurhistorisch Museum. De verzamelaar, die het beeld had uitgeleend aan het Drents Museum in Assen, gaf een verklaring uit zeggend dat het standbeeld werd verkregen in 1994 van een oprechte Chinese vriend in de kunstwereld. Het beeld werd verscheept naar de woning van de verzamelaar in Amsterdam en was in 1995 te zien tijdens een  workshop in Hong Kong, in hetzelfde jaar dat er een relikwiebeeld in China werd gestolen.

Het beeld dat het Drents Museum beheert is ongeveer 1.2 meter hoog en trok de aandacht na een scan vorig jaar waaruit bleek dat het een mummie bevatte van een 12e-eeuwse boeddhistische monnik.

Onderzoek heeft aangetoond dat de mummie werd genoemd Zhanggong, een voorouder (of Zushi in het Chinees) van de lokale clan.   Als een lokale monnik werd Zhanggong beroemd door de behandeling van ziekten bij mensen en het verspreiden van boeddhisme. Zijn lichaam werd gemummificeerd toen hij op 37-jarige leeftijd stierf en later werd geplaatst in een beeld dat  sindsdien vereerd werd in het dorp.  De lokale tempel waar het standbeeld oorspronkelijk aanwezig was heeft verwante artefacten, zoals hoed en kleding die bij het beeld/mummie passen. In het oude China beoefenden monniken meestal zelf mummificatie wanneer ze dat voelden te sterven. Ze stopten met eten en drinken om hun organen te vernietigen in de periode tot de dood. Na de dood van een monnik, werd hij- zittend in de lotus-positie, begraven in een klei-urn die versierd werd met verf en goud.

Bron Xinhua.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Nieuws, Opmerkelijk Tags: amsterdam, boeddhabeeld, China, drents museum, mummie, museum, rechtbank Amsterdam

Lees ook:

  1. ‘Boeddhabeeld met mummie terug naar China’
  2. In China gemaakt portret Dalai Lama nu nog groter en imposanter
  3. Duizend jaar oude mummie van meester Liuquan door CT-scan
  4. Juridisch getouwtrek om boeddhabeeld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Podcast #14 – Verbonden met Myanmar
  • Milieudefensie – Burger flink belast en industrie ontzien onder kabinetten Rutte
  • Elf percent Nederlanders – coronavirus bewust ontwikkeld
  • Niet-weten is leven in onduidelijkheid
  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens