• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Dorpelingen willen gestolen mummie en beeld terug

18 juli 2017 door de redactie

Vorige week is voor de rechtbank in Amsterdam de rechtszaak begonnen die inwoners van het Chinese dorp Yangchun hebben aangespannen tegen de Amsterdamse architect en kunstkenner Oscar van Overeem. Ze willen een gouden boeddhabeeld terug waarin het gemummificeerde lichaam van de ongeveer duizend jaar geleden overleden boeddhistische monnik Zhang Zushi Gong. Het beeld werd in 1995 uit een tempel in het dorp gestolen.

Afbeelding Drents Museum, Assen.

De raadsman van de dorpelingen, die zelf niet aanwezig waren op de eerste dag van de rechtszaak, voerde aan dat het in eigendom hebben van een lijk waarvan de naam bekend is, wettelijk niet is toegestaan. Het beeld is door deskundigen van het Drents Museum onderzocht, de aanwezigheid van een gemummificeerd lichaam is toen opnieuw aangetoond. Al eerder waren bij het openschroeven van het beeld menselijke resten aangetroffen.

De dorpelingen voelen zich eigenaar omdat het beeld tot 1995 in een familietempel in het dorp was geplaatst.

Van Overeem zei in 2015 het beeld in 1996 voor 40.000 gulden te hebben gekocht van een andere Chinese verzamelaar. Waar het beeld nu is is onbekend. Van Overeem zegt het in 2015 te hebben geruild met een Chinese investeerder, waarvan hij alleen de Engelse naam kent. Bij de behandeling van de zaak vorige week voerde hij onder meer aan dat de dorpelingen niet hebben aangetoond dat het ‘hun’ beeld is dat in zijn bezit was.

De dorpelingen zijn erop gebrand het gestolen beeld terug te krijgen. Ze huurden twee jaar geleden een team van Chinese advocaten in om hun belangen te behartigen nadat Van Overeem volgens hen weigerde het beeld terug te geven. De kwestie over de eigendom van het 1.2 meter hoge gouden beeld kwam aan de orde toen het werd geëxposeerd in het Hongaars Natuurhistorisch Museum in Boedapest. De dorpelingen herkenden het beeld aan de hand van foto’s in een Chinees nieuwsprogramma op de tv. Ze zijn ervan overtuigd de rechtszaak te zullen winnen.

Bron BD/BNN/Dutch News

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Nieuws Tags: China, drents museum, gestolen boeddhabeeld, rechtszaak Amsterdam, Van Overeem

Lees ook:

  1. ‘Boeddhabeeld met mummie terug naar China’
  2. Duizend jaar oud boeddhabeeld met mummie inzet geschil
  3. China – ‘slechts enkele beperkingen op religie’
  4. China – wie vervangt van seksuele intimidatie beschuldigde abt op boeddhistisch forum

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dolma zegt

    18 juli 2017 om 13:26

    Ik vind dat alweer puur blank schandaal en hoop dat de mensen uit dat dorp hun bezit terug krijgen.Mankement aan respect.

  2. Johannes zegt

    18 juli 2017 om 13:43

    De vraag is of het beeld van dit dorp is?

    Citaat uit het AD
    http://www.ad.nl/binnenland/chinees-dorp-eist-eeuwenoud-lijk-terug-van-nederlandse-verzamelaar~a8ff1757/
    Omdat het beeld voor China toch belangrijk bleek te zijn, bood Van Overeem meerdere keren aan het beeld terug naar China te brengen, onder enkele simpele voorwaarden. Een van die voorwaarden was dat Van Overeems beeld naar een fatsoenlijke tempel in China zou gaan. ,,En dus niet naar een of ander gillend dorp dat zomaar beweert dat het van hun is,” aldus Van Overeem. ,,Maar ik kreeg steeds nul op het rekest. Zij willen alleen maar schreeuwen en dreigen en negatieve publiciteit over mij uitstorten. Dus heb ik het beeld na verloop van tijd zelfs van de hand moeten doen want het schaadde mij in zowel werk- als privéleven.”

  3. Dolma zegt

    19 juli 2017 om 13:37

    Indien hij het niet meegenomen had, was er geen probleem geweest. IK hoop dat er een foto bestaat van dat beeld in die stad. Dan hebben ze een bewijs. Maar er is al teveel boeddhisme verdwenen door hebzucht. Sommigen denken dat ze met geld alles mogen hebben. Mij steekt dat tegen. het zomaar van de hand doen, komt onnozel over.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens