• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Wakker dier – Supers blijven stunten met dierenleed

Wakker dier – Supers blijven stunten met dierenleed

2 juni 2017 door de redactie

In de eerste vier maanden van 2017 hebben de supermarkten meer gestunt met vlees dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar liefst 69 procent van deze aanbiedingen is een kiloknaller: reclame voor dieronvriendelijk keurmerkloos vlees. De foldermonitor van Wakker Dier laat zien dat dat percentage maar tergend langzaam daalt.

De supers blijven de consument lokken met reclame voor het goedkoopste vlees, van dieren die een rotleven hadden. Zo zetten ze volgens Wakker Dier met iedere kiloknallerstunt de Beter Leven boer aan de kant en houden ze het dier opgesloten in de stal. Ook zorgt het voortdurende gekiloknal voor een hoge prijsdruk in de keten, met misstanden zoals in slachterij Tielt als gevolg. Wakker Dier: “Onze campagne tegen kiloknallers gaat door tot supermarkten de folder gebruiken om dierenwelzijn te promoten in plaats van met dierenleed te stunten.”

Percentage kiloknallers daalt tergend langzaam

De 12 grootste supermarkten hebben gezamenlijk 4.709 keer vlees met korting aangeboden in de folders van de afgelopen vier maanden. Dat zijn er bijna 200 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Het gros van de aanbiedingen betrof keurmerkloos kiloknallervlees: 3.200. Dat is 69 procent van de aanbiedingen. Het aandeel kiloknallers daalt tergend langzaam: een daling van 7 procent met het jaar ervoor. Slechts 180 keer droeg een aanbieding 2 of 3 Beter Leven sterren of het biologisch keurmerk. Jumbo is het slechtst bezig. Zij laat als de enige supermarkt géén daling zien in het percentage kiloknallers.

Supermarkten voeren een prijzenoorlog om klanten; ze gebruiken goedkoop vlees om klanten de winkel in te trekken. Vlees wordt soms zelfs onder de kostprijs aangeboden. Als de klant eenmaal naar de winkel is gelokt met goedkope kip of varken, verdient de supermarkt aan de andere aankopen die de klant doet. Door jarenlang met elkaar te prijsvechten om vlees, is de druk op de keten enorm. Boeren staan steeds weer voor de keuze: meer dieren houden voor een lagere kostprijs, of failliet gaan. Zo is na decennia kiloknallen de huidige vee-industrie ontstaan: vlees werd steeds goedkoper voor de klant maar de boer en het dier betaalden de prijs. Het aantal boeren halveerde, de stalgrootte verdubbelde en het dier is de dupe. Lees het rapport over de schadelijke gevolgen van de kiloknaller.

Prijsdruk werkt misstanden in de hand

De constante hoge prijsdruk leidt tot misstanden en gesjoemel. Zo bevestigden eerder de inspecteur-generaal van de Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). De marges in de keten zijn zo klein en vlees wordt zo anoniem en massaal geproduceerd, dat gesjoemel zoals in de paardenvleesaffaire het gevolg zijn. Ook misstanden in slachterijen zijn vaak het gevolg van de prijsdruk: slachterijen slachten gigantische hoeveelheden dieren omdat ze met elkaar concurreren op kostprijs. Een meerderheid in de Tweede Kamer sprak zich in 2012 al uit tegen de kiloknaller vanwege het dierenleed en omdat het gestunt met vlees de verduurzaming tegenhoudt. Maar ondertussen stunten de supermarkten gewoon door.

Wakker Dier wil met de campagne ‘stop de kiloknaller’ bereiken dat de folder wordt ingezet als middel om de klant juist diervriendelijker vlees te laten kopen. Wanneer de supermarkt week na week biologische producten promoot, zullen veel meer consumenten biologische producten kopen. Zo wordt de folder een instrument dat de verduurzaming van de sector vooruit helpt, in plaats van remt.

Bron Wakker Dier. Omslagfoto Yolanda Knoop.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Natuur, Nieuws Tags: kiloknallers, kostprijs, lokkertjes, vlees

Lees ook:

  1. Campagne Wakker Dier: stop met kiloknallen
  2. Wakker Dier – Veertig procent meer kiloknallers op tv
  3. Wakker Dier – Lidl belooft minder dieronvriendelijk gefokt vlees te verkopen
  4. Wakker Dier prijst Kipster-eieren aan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is geen metenschap
  • Het jaar 2022 – dag 181 – boeren
  • Kloof tussen boekenrecensenten en lezers – auteur plaatst advertenties in NRC
  • Vrijdag Zindag – Arbeidsmigrant
  • Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens