Supermarktketen Lidl gaat het aantal zogenoemde kiloknallers in zijn folders structureel terugbrengen. Dit meldt de stuntsuper aan Wakker Dier. De supermarktketen zegt maximaal tien aanbiedingen met keurmerkloos vlees per folder in te zetten. Daarmee daalt het aantal kiloknallers bij Lidl met zo’n 20 procent. “Lidl was een van de achterlopers, maar is nu de eerste supermarkt die belooft minder reclame te maken voor kiloknallers,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Daarnaast doet Lidl nog twee toezeggingen: keurmerkloze varkenshaas zal niet meer in de folders verschijnen, en twee keer per jaar produceert Lidl een volledig vleesvrijefolder. Het minder stunten met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk geldt overigens ook voor de seizoenfolders. Hierin bood Lidl tot voorkort gemiddeld veel meer kiloknallers aan dan in zijn ‘gewone’ weekfolders, vanwege de aanbiedingen rond Pasen en Kerst.

Lidl is naar verwachting volgens Wakker Dier niet de enige supermarkt waar het dieronvriendelijk gefokte vlees in het komende jaar zal afnemen; het aantal in de twaalf grootste supermarkten gezamenlijk is dalende. Per supermarkt blijft het aantal vleesaanbiedingen zonder keurmerk ieder kwartaal schommelen. Alleen supermarktketen Plus brengt sinds 2015 elk kwartaal het aantal kiloknallers terug ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Wakker Dier voert al jaren campagne tegen supermarkten die stunten met goedkoop vlees. Achter de kiloknaller gaat een hoop dierenleed schuil. Zodoende houdt ze de supermarktfolders in de gaten om elk kwartaal opnieuw de balans op de maken: wie is de grootste kiloknaller? In de eerste twaalf weken van 2018 eindigde Lidl op de derde plaats, na de regionale supermarktketens Emté en DEEN.

Bron Wakker Dier.

Categorieën: Nieuws, Dierenwelzijn, Gezondheid, Misbruik, Milieu
Tags: , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu