• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Campagne Wakker Dier: stop met kiloknallen

Campagne Wakker Dier: stop met kiloknallen

8 augustus 2015 door de redactie

Het gestunt met gangbaar vlees rijst volgens Wakker Dier de pan uit. De organisatie publiceert vandaag het rapport ‘Stop met Kiloknallen’ waaruit blijkt dat de kiloknaller de verduurzaming van de veehouderij remt. Ook start Wakker Dier op tv een campagne tegen het toenemende dumpen van het vlees, waarmee supermarkten al jarenlang veel dierenleed veroorzaken.

Door vlees voor dumpprijzen aan te bieden zetten de machtige supers grote druk op de veehouderij om steeds goedkoper en efficiënter te produceren. Als gevolg hiervan is het aantal boeren drastisch verminderd en het aantal dieren per bedrijf enorm toegenomen. De dieren zijn de dupe van de lage prijzen: op minimale ruimtes moeten zij zo hard mogelijk groeien of zo veel mogelijk produceren. Dit uitbuiten van dieren gaat door zolang de concurrentiestrijd tussen supermarkten om steeds goedkoper te produceren niet afneemt. Wakker Dier staat niet alleen in haar strijd tegen de kiloknaller. De maatschappelijke weerstand wordt steeds groter. Een meerderheid van de Tweede Kamer, staatssecretaris Dijksma, de Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) pleiten ook voor een eerlijkere prijs in de supermarkt.

Supermarkten hebben (te) veel macht

De Nederlandse voedselketen bestaat uit 65.000 boeren en tuinders, 16,7 miljoen consumenten, maar slechts 5 inkoopkantoren: Ahold (Albert Heijn), Jumbo Groep, Aldi, Lidl en Superunie. Deze 5 inkooporganisaties hebben 80% van de Nederlandse vleesverkoop in handen. De macht van de supermarkten is daarmee té groot, zeggen steeds meer partijen.

Wakker Dier kiloknaller folder

Onderling zijn de inkooporganisaties met elkaar in een negatieve prijsspiraal beland: ieder van hen wil ‘de goedkoopste’ zijn. Maar niemand beschermt de waarde van vlees. Vlees wordt dan ook al jaren gebruikt als prijslokkertje om klanten de winkel in te trekken. Voor dumpprijzen ligt het in de winkel.

Boeren al jaren uitgebuit

Door die lage vleesprijzen krijgen boeren het financieel erg moeilijk. Varkens- en kippenboeren verdienen steeds minder per (kilo) dier, zo berekende het Landbouw Economisch Instituut (LEI, 2015) voor Wakker Dier. Veel boeren overleven de dalende prijzen niet. Het aantal varkens- en kippenboeren is sinds het jaar 2000 meer dan gehalveerd. De bedrijven die het wel redden zijn veel groter geworden. Een gemiddeld vleeskuikenbedrijf groeide in 15 jaar van 45.000 naar 85.000 kippen. Varkensbedrijven werden bijna 3 keer zo groot en huisvesten nu gemiddeld al 1.300 varkens.

Dieren betalen de prijs

Wakker DiervarkensOm het hoofd boven water te houden, worden boerenbedrijven behalve groter ook efficiënter. Dit gaat ten koste van de dieren. De stallen zitten overvol en er wordt flink doorgefokt om het ‘rendement’ per dier te verhogen. Hoe sneller een dier melk, eieren of vlees produceert, hoe goedkoper het product. Het gevolg van deze ratrace is de plofkip die in 6 weken tijd ruim 2 kilo weegt, het varken dat bijna een kilo per dag groeit, het moedervarken dat meer biggen krijgt dan ze kan opvoeden en de koe die twee keer zoveel melk geeft als 50 jaar geleden. Dit uitbuiten van dieren gaat door zolang de concurrentiestrijd tussen supermarkten om steeds goedkoper te produceren niet afneemt.

Goedkoop vlees heeft veel verborgen kosten

De klant is opgevoed met vleesaanbiedingen en vindt het inmiddels normaal dat vlees (te) goedkoop wordt verkocht. Maar het is niet goedkoop: de lage prijzen worden betaald door de dieren, de boeren en door de maatschappij. We kampen met stijgende antibioticumresistentie en steeds meer voedselschandalen. De lage prijzen werken fraude en onhygiënische praktijken in de hand. Of, zoals verwoord in een door de Tweede Kamer aangenomen motie: “Het stunten met goedkoop vlees zorgt voor lagere prijzen voor de producent, werkt verdere intensivering in de hand en draagt niet bij aan de transitie naar een diervriendelijke en duurzame veehouderij”.

Diervriendelijk vlees krijgt geen kans

Supermarkten stunten steeds vaker met vlees. Het afgelopen half jaar is het aantal stunts met industrievlees in de actiefolder met bijna een kwart gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Het gros van de aanbiedingen is voor gangbaar vlees. Diervriendelijker vlees wordt slechts mondjesmaat gepromoot. De supermarkten stimuleren de verkoop van gangbare producten dus vele malen sterker dan de verkoop van biologische producten. Hierdoor wordt het prijsverschil tussen regulier en diervriendelijker vlees opgedreven, waardoor het duurdere, diervriendelijkere vlees geen eerlijke kans krijgt. Zo remmen de supermarkten de groei van diervriendelijkere alternatieven.

Campagne: Stop met Kiloknallen

Daarom start Wakker Dier vandaag haar kiloknallercampagne en wijst zij de consument op het dierenleed achter de schreeuwerige actiestickers: “Wij zullen campagne blijven voeren totdat de supermarktfolder kiloknaller-vrij is. Want een kilo vlees is geen stuntartikel, maar een kilo dier”.

Bron Wakker Dier.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Economie, Gezondheid, Natuur, Nieuws, Voedsel Tags: boeren, dumpen, kiloknallers, macht, supers, vlees

Lees ook:

  1. Wakker Dier – Veertig procent meer kiloknallers op tv
  2. Wakker dier – Supers blijven stunten met dierenleed
  3. Wakker Dier – Lidl belooft minder dieronvriendelijk gefokt vlees te verkopen
  4. Manifest voor eerlijke handel verenigt boeren- en milieubelang

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paula zegt

    8 augustus 2015 om 12:05

    Niet alleen dieren betalen de prijs, maar wel de meest afschuwelijke prijs. Uiteindelijk betalen we zelf een hoge prijs en vooral de volgende generaties zullen de kosten van onze intensieve veeteelt moeten gaan betalen.
    We kunnen niet meer buiten zwemmen omdat oppervlakte water vervuild raakt met vogelpoep waarin e-coli bacteriën zitten opgelopen door de intensieve veehouderij. We hebben geen adequate antibiotica voorraad meer en lopen zelfs buiten ziekenhuizen MRSA infecties op. We krijgen onbehandelbare blaasontstekingen door het eten van kip en raken onze weidevogels kwijt. En ga zo maar door.
    Wellicht zijn mensen niet meer bereid veel geld voor vlees te betalen omdat zo langzamerhand men wel weet dat je met plantaardig dieet niets inlevert qua smaak, kracht of gezondheid (ik zou zeggen, integendeel). Ik dacht dat vlees enorm duur zou worden omdat het een niet houdbare luxe is. Maar schijnbaar is dit de laatste stuiptrekking van een immorele industrie die hoge kosten doorschuift naar de volgende generaties.

  2. nic schrijver zegt

    8 augustus 2015 om 13:07

    Je raadt zeker al waar het voer vandaan komt. :-)

    http://www.ftm.nl/exclusive/meer-vlees-dan-ook-meer-gifsoja/

    • Piet Nusteleijn zegt

      9 augustus 2015 om 10:41

      Een hele interessante site die Nic adviseert te bekijken. Een verzuchting: gaan we het nog meemaken?
      Een wereld zonder vrees en vlees? Het eerste woord is nog prettiger uit te spreken dan het tweede.
      Bah! Niet lekker.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen natuurlijk en onnatuurlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens