• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Aantal Britse boeddhistische militairen sterk gegroeid

Aantal Britse boeddhistische militairen sterk gegroeid

23 oktober 2012 door de redactie

Het boeddhisme beleeft binnen de Britse strijdkrachten een buitengewone opleving. Sinds 2005 is het aantal militairen die deze religie praktiseren gestegen van tweehonderd tot 3800. De grootse stijging wordt veroorzaakt door de Gurkha’s, die oorspronkelijk afkomstig van Nepal al banden hadden met het boeddhisme.

De andere duizend zijn autochtone Britten die ook een baan hebben in het leger. Zij ervaren het boeddhisme als een middel om te kunnen ontsnappen aan stress en spanningen. Sunil Kariyakarawana, de boeddhistisch geestelijk verzorger van het Britse leger, zegt dat het boeddhisme mensen dingen in een ander perspectief laat zien. ‘Het leger is zeer stressvol, militairen vechten in een oorlog, dat is een feit. Ze zien veel leed om zich heen en vinden dat ze door het boeddhisme beter met deze kwellingen om kunnen gaan. En ze kunnen elk op hun eigen manier beoefenen.’ De geestelijk verzorger zegt dat Boeddha nooit geweld uitsloot. ‘Soms moet je voor een oorlog kiezen als de minst slechtste optie.’

In 2005 was het voor het eerst dat geestelijke verzorgers voor de verschillende religies en godsdiensten-boeddhist, hindoe, islam en sikhs werden benoemd in het Britse leger. Ongeveer vijfentwintig procent van de soldaten behoort niet tot de blanke Angelsaksische onderdelen van het leger.

Categorie: Boeddhisme, Krijgsmacht, Nieuws Tags: Britse militairen, groei boeddhisten, leger, VK

Lees ook:

  1. Zen-meditatiecentrum op USA-legerbasis Afghanistan
  2. Boeddhisten onder de wapenen
  3. ‘Amerikaanse Joodse groeperingen achter vervolging daders genocide in boeddhistisch Birma’
  4. Tibetanen in ballingschap betuigen steun aan grenssoldaten India

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    23 oktober 2012 om 20:42

    Boeddha heeft nooit haat gepredikt, integendeel. In de Ariya Pariyésana sutta zei hij, “In de geest van geweldloosheid zal ik spreken.”

    Het Boeddhisme is geweldloos, zonder enig excuus dat geweld, haat of moord zou kunnen rechtvaardigen.

    Sommige mensen zijn misschien niet geweldloos. En de westerse geest kan de leer natuurlijk altijd mooi verdraaien in eigen voordeel.

    • Paul van Buuren zegt

      23 oktober 2012 om 21:43

      Persoonlijk ben ik van mening dat het niet aan anderen is om iemand wel of geen boeddhist te noemen.

  2. Robert Keurntjes zegt

    23 oktober 2012 om 21:42

    Er is een verschil tussen haat en geweld. Er bestaat een verhaal over een vorig leven van Boeddha waarin hij op een veerboot meevoer en ontdekte dat de kapitein het schip tot zinken wilde brengen. Om alle opvarenden te redden besloot boeddha om de kapitein te vermoorden. Het verhaal wil dat hij door die daad in een hel terecht kwam maar omdat hij uit compassie handelde veerde hij meteen weer terug uit de hel. Het is maar een verhaal, maar wel een verhaal met een moraal.
    (Red: pvb)

    • Michael Hoek zegt

      24 oktober 2012 om 16:56

      Kwam dat verhaal niet uit het (non-gotamistische) mahayana?

      Heeft dan dus niks met Gotama Boeddha te maken.

  3. Henk Molenaar zegt

    24 oktober 2012 om 07:18

    Dat ene verhaal van de kapitein wordt vaak aan gegrepen om geweld te rechtvaardigen, zonder dat mensen beschikken over de juiste vermogens om de situatie correct te oordelen. Er wordt dan tevens voor het gemak voorbij gegaan aan alle geweldloze voorbeelden, dan is het dus weer een sterk staaltje van ego-shopping.

    • Robert Keurntjes zegt

      24 oktober 2012 om 10:09

      Ik zie het vooral als een voorbeeld om over na te denken. Het wel of niet inzetten van geweld is een ethisch dilemma dat je niet af kunt doen met een voor of tegen. Geweldloosheid is natuurlijk te verkiezen, maar als je om wille van het geweldloze ideaal verzaakt om het leven van anderen te beschermen dan roept dat ook vragen op.
      Stel iemand schiet degene dood die op het punt staat zijn kinderen te vermoorden. Ben jij dan bereid om tegen degene die het leven van zijn kinderen gered heeft te zeggen dat ie geen geweld had mogen gebruiken.
      Ik betwijfel of je zonder meer kunt zeggen dat boeddhisme geweldloos is. Mij spreekt het zoeken naar de middenweg veel meer aan en dat vraagt om het plaatsen van alles in het juiste perspectief. Er is geen absoluut goed of kwaad.

  4. Michael Hoek zegt

    24 oktober 2012 om 16:29

    De geestelijk verzorger zegt dat Boeddha nooit geweld uitsloot. ‘Soms moet je voor een oorlog kiezen als de minst slechtste optie.

    Michael: Dit is een schandalige leugen. De Boeddha sloot geweld ALTIJD uit.

    • Michael Hoek zegt

      24 oktober 2012 om 16:45

      Een monnik mag volgens de vinaya wel een vuistslag uitdelen wanneer hij daardoor zijn eigen dood voorkomt. Maar strijd en moord werd nooit door de boeddha goedgekeurd.

  5. Henk Molenaar zegt

    24 oktober 2012 om 18:31

    Boeddhisme en de Boeddha zijn wel geweldloos, boeddhisten niet altijd.

  6. MRBiesheuvel zegt

    24 oktober 2012 om 20:08

    Hm, moeilijk. Diep van binnen heb ik een enorme hekel aan wapens etc. Maar als we even in de tijd terug gaan dan komen we op het verhaal dat Stalin een hele boeddhistische gemeenschap heeft laten deporteren naar Siberië. Hadden we in die tijd onbewapend gebleven dan was de kans groot geweest dat heel Europa onder Stalinistisch bewind was gekomen. Ik bedoel maar te zeggen. boeddhist zijn en geweldloosheid prediken is gemakkelijk als je in een veilig landje als Nederland leeft en zelf de beslissingen niet hoeft te maken. Maar goed ik vind het altijd een moeilijk dilemma maar laten we in ieder geval de soldaten niet veroordelen….

  7. Henk Molenaar zegt

    25 oktober 2012 om 08:27

    Waarom willen mensen zo graag geweld uit naam van het boeddhisme plegen??? Kan het niet onder het mom van democratie, mensenrechten o.i.d.

    • Robert Keurntjes zegt

      25 oktober 2012 om 09:18

      Het gaat er toch helemaal niet om om uit naam van boeddhisme geweld te plegen. Dat zou betekenen dat boeddhisme een doel is dat geweld zou rechtvaardigen.
      Het is alleen te simpel om te stellen dat boeddhisme en het verdedigen van democratie, mensenrechten of leven niet met elkaar te verenigen zouden zijn. Boeddhisme, zoals ik het begrijp, laat vooral zien waarom het niet zinvol is om geweld te gebruiken (het veroorzaakt lijden voor jezelf en de ander). Maar dat wil niet zeggen dat je NOOIT geweld zou mogen gebruiken. Er zijn situaties denkbaar waar je met geweld meer ellende kan voorkomen. Of het wijs is om geweld te gebruiken is altijd een bijzonder lastige vraag.
      Als het gaat om de zorg voor je karma, dan vind ik degene die bereid is de consequenties te dragen voor het geweld dat hij of zij toepast om het leven van anderen te redden, een grotere held dan degene die weigert op te treden omdat hij volhard in zijn pacifisme. Het gaat om de middenweg en vaardig handelen, niet om een rigide interpretatie van wat goed zou zijn en wat niet.

  8. Henk Molenaar zegt

    26 oktober 2012 om 10:10

    Waarom zou een boeddhist een organisatie willen optimaliseren die opereert in het aller allerhoogste geweldsspectrum, welk en wiens (politiek/economisch) doel dient dat? Zijn we hier in het westen nog niet veel te jong en fragiel met boeddhisme bezig om zulke ingrijpende (ethische) keuzes te maken?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.