• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Aantal Britse boeddhistische militairen sterk gegroeid

Aantal Britse boeddhistische militairen sterk gegroeid

23 oktober 2012 door de redactie

Het boeddhisme beleeft binnen de Britse strijdkrachten een buitengewone opleving. Sinds 2005 is het aantal militairen die deze religie praktiseren gestegen van tweehonderd tot 3800. De grootse stijging wordt veroorzaakt door de Gurkha’s, die oorspronkelijk afkomstig van Nepal al banden hadden met het boeddhisme.

De andere duizend zijn autochtone Britten die ook een baan hebben in het leger. Zij ervaren het boeddhisme als een middel om te kunnen ontsnappen aan stress en spanningen. Sunil Kariyakarawana, de boeddhistisch geestelijk verzorger van het Britse leger, zegt dat het boeddhisme mensen dingen in een ander perspectief laat zien. ‘Het leger is zeer stressvol, militairen vechten in een oorlog, dat is een feit. Ze zien veel leed om zich heen en vinden dat ze door het boeddhisme beter met deze kwellingen om kunnen gaan. En ze kunnen elk op hun eigen manier beoefenen.’ De geestelijk verzorger zegt dat Boeddha nooit geweld uitsloot. ‘Soms moet je voor een oorlog kiezen als de minst slechtste optie.’

In 2005 was het voor het eerst dat geestelijke verzorgers voor de verschillende religies en godsdiensten-boeddhist, hindoe, islam en sikhs werden benoemd in het Britse leger. Ongeveer vijfentwintig procent van de soldaten behoort niet tot de blanke Angelsaksische onderdelen van het leger.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Krijgsmacht, Nieuws Tags: Britse militairen, groei boeddhisten, leger, VK

Lees ook:

  1. Het boeddhisme en een foto met soldaten en de Dalai Lama
  2. Boeddhisten onder de wapenen
  3. ‘Amerikaanse Joodse groeperingen achter vervolging daders genocide in boeddhistisch Birma’
  4. Boeddhistische geestelijke verzorging defensie groeit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    23 oktober 2012 om 20:42

    Boeddha heeft nooit haat gepredikt, integendeel. In de Ariya Pariyésana sutta zei hij, “In de geest van geweldloosheid zal ik spreken.”

    Het Boeddhisme is geweldloos, zonder enig excuus dat geweld, haat of moord zou kunnen rechtvaardigen.

    Sommige mensen zijn misschien niet geweldloos. En de westerse geest kan de leer natuurlijk altijd mooi verdraaien in eigen voordeel.

    • Paul van Buuren zegt

      23 oktober 2012 om 21:43

      Persoonlijk ben ik van mening dat het niet aan anderen is om iemand wel of geen boeddhist te noemen.

  2. Robert Keurntjes zegt

    23 oktober 2012 om 21:42

    Er is een verschil tussen haat en geweld. Er bestaat een verhaal over een vorig leven van Boeddha waarin hij op een veerboot meevoer en ontdekte dat de kapitein het schip tot zinken wilde brengen. Om alle opvarenden te redden besloot boeddha om de kapitein te vermoorden. Het verhaal wil dat hij door die daad in een hel terecht kwam maar omdat hij uit compassie handelde veerde hij meteen weer terug uit de hel. Het is maar een verhaal, maar wel een verhaal met een moraal.
    (Red: pvb)

    • Michael Hoek zegt

      24 oktober 2012 om 16:56

      Kwam dat verhaal niet uit het (non-gotamistische) mahayana?

      Heeft dan dus niks met Gotama Boeddha te maken.

  3. Henk Molenaar zegt

    24 oktober 2012 om 07:18

    Dat ene verhaal van de kapitein wordt vaak aan gegrepen om geweld te rechtvaardigen, zonder dat mensen beschikken over de juiste vermogens om de situatie correct te oordelen. Er wordt dan tevens voor het gemak voorbij gegaan aan alle geweldloze voorbeelden, dan is het dus weer een sterk staaltje van ego-shopping.

    • Robert Keurntjes zegt

      24 oktober 2012 om 10:09

      Ik zie het vooral als een voorbeeld om over na te denken. Het wel of niet inzetten van geweld is een ethisch dilemma dat je niet af kunt doen met een voor of tegen. Geweldloosheid is natuurlijk te verkiezen, maar als je om wille van het geweldloze ideaal verzaakt om het leven van anderen te beschermen dan roept dat ook vragen op.
      Stel iemand schiet degene dood die op het punt staat zijn kinderen te vermoorden. Ben jij dan bereid om tegen degene die het leven van zijn kinderen gered heeft te zeggen dat ie geen geweld had mogen gebruiken.
      Ik betwijfel of je zonder meer kunt zeggen dat boeddhisme geweldloos is. Mij spreekt het zoeken naar de middenweg veel meer aan en dat vraagt om het plaatsen van alles in het juiste perspectief. Er is geen absoluut goed of kwaad.

  4. Michael Hoek zegt

    24 oktober 2012 om 16:29

    De geestelijk verzorger zegt dat Boeddha nooit geweld uitsloot. ‘Soms moet je voor een oorlog kiezen als de minst slechtste optie.

    Michael: Dit is een schandalige leugen. De Boeddha sloot geweld ALTIJD uit.

    • Michael Hoek zegt

      24 oktober 2012 om 16:45

      Een monnik mag volgens de vinaya wel een vuistslag uitdelen wanneer hij daardoor zijn eigen dood voorkomt. Maar strijd en moord werd nooit door de boeddha goedgekeurd.

  5. Henk Molenaar zegt

    24 oktober 2012 om 18:31

    Boeddhisme en de Boeddha zijn wel geweldloos, boeddhisten niet altijd.

  6. MRBiesheuvel zegt

    24 oktober 2012 om 20:08

    Hm, moeilijk. Diep van binnen heb ik een enorme hekel aan wapens etc. Maar als we even in de tijd terug gaan dan komen we op het verhaal dat Stalin een hele boeddhistische gemeenschap heeft laten deporteren naar Siberië. Hadden we in die tijd onbewapend gebleven dan was de kans groot geweest dat heel Europa onder Stalinistisch bewind was gekomen. Ik bedoel maar te zeggen. boeddhist zijn en geweldloosheid prediken is gemakkelijk als je in een veilig landje als Nederland leeft en zelf de beslissingen niet hoeft te maken. Maar goed ik vind het altijd een moeilijk dilemma maar laten we in ieder geval de soldaten niet veroordelen….

  7. Henk Molenaar zegt

    25 oktober 2012 om 08:27

    Waarom willen mensen zo graag geweld uit naam van het boeddhisme plegen??? Kan het niet onder het mom van democratie, mensenrechten o.i.d.

    • Robert Keurntjes zegt

      25 oktober 2012 om 09:18

      Het gaat er toch helemaal niet om om uit naam van boeddhisme geweld te plegen. Dat zou betekenen dat boeddhisme een doel is dat geweld zou rechtvaardigen.
      Het is alleen te simpel om te stellen dat boeddhisme en het verdedigen van democratie, mensenrechten of leven niet met elkaar te verenigen zouden zijn. Boeddhisme, zoals ik het begrijp, laat vooral zien waarom het niet zinvol is om geweld te gebruiken (het veroorzaakt lijden voor jezelf en de ander). Maar dat wil niet zeggen dat je NOOIT geweld zou mogen gebruiken. Er zijn situaties denkbaar waar je met geweld meer ellende kan voorkomen. Of het wijs is om geweld te gebruiken is altijd een bijzonder lastige vraag.
      Als het gaat om de zorg voor je karma, dan vind ik degene die bereid is de consequenties te dragen voor het geweld dat hij of zij toepast om het leven van anderen te redden, een grotere held dan degene die weigert op te treden omdat hij volhard in zijn pacifisme. Het gaat om de middenweg en vaardig handelen, niet om een rigide interpretatie van wat goed zou zijn en wat niet.

  8. Henk Molenaar zegt

    26 oktober 2012 om 10:10

    Waarom zou een boeddhist een organisatie willen optimaliseren die opereert in het aller allerhoogste geweldsspectrum, welk en wiens (politiek/economisch) doel dient dat? Zijn we hier in het westen nog niet veel te jong en fragiel met boeddhisme bezig om zulke ingrijpende (ethische) keuzes te maken?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – Onthechting (P. viveka)
  • Barak 2b
  • Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens