• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » De Minions meest ongezonde kinderhelden – Idolen maken kinderen dik

De Minions meest ongezonde kinderhelden – Idolen maken kinderen dik

11 oktober 2016 door de redactie

De Minions zijn de ongezondste kinderhelden. Op de tweede plaats komt Frozen. Op de derde plaats zijn Buurman en Buurman geëindigd. Deze conclusie trekt foodwatch op basis van onderzoek naar het suiker-, vet- en zoutgehalte van de voedingsproducten met kinderhelden op de verpakking in de vijf grootste supermarkten.

Van de in totaal 103 onderzochte producten die worden aangeprezen door kinderhelden, bleken er slechts drie gezond volgens de criteria voor kindermarketing van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De producten waar de kinderhelden reclame voor maken zijn vooral koekjes, zoete drankjes, zoet beleg en snoepgoed. foodwatch wil dat de overheid deze ongezonde kindermarketing aan banden legt. Zelfregulering van de voedingsindustrie faalt: hoewel de voedingsindustrie afgelopen jaar via de Reclame Code regels heeft opgesteld rond kindermarketing, is kindermarketing op de productverpakkingen expliciet uitgesloten van enige beperking. Van deze ruimte maken fabrikanten flink gebruik door kinderhelden hun ongezonde waren aan te laten prijzen.

foodwatch-ondezonde-kinderhelden-oktober-2016

Onderzoeksresultaten

Het ongezondste kinderidool Minions prijst vijftien producten aan die allemaal als niet gezond kunnen worden beschouwd op grond van de WHO criteria. Het gaat onder andere om koekjes, ijs, zoete drank en snoepjes. Frozen eindigde op de tweede plaats met elf niet gezonde producten, zoals koekjes, cake en frisdrank. Ook Frozen prijst geen enkele gezonde voedingswaar aan. Nummer drie, Buurman en Buurman, (zes producten) figureert vooral op koekjes. Foodwatch vond achttien  kinderhelden die ieder drie of meer voedingsproducten aanprijzen, in totaal 103 voedingsproducten. Deze 103 producten werden getoetst aan de voedingscriteria die de Wereldgezondheidsorganisatie hanteert om gezonde producten van niet gezonde te onderscheiden. 97 producten (94%) bleken niet gezond, drie waren gezond en drie producten vielen ertussen in. Daarnaast zijn alle producten getoetst aan de voedingscriteria van het verkeerslichtsysteem. De producten waar kinderhelden het vaakst reclame voor maken zijn koekjes/cake, snoepgoed, zoet beleg en zoete drankjes.

foodwatch-ongezonden-kinderhelden-schema-oktober-2016

Kindermarketing

‘Endorsement’, waarbij een bekend en aansprekend karakter wordt ingezet voor reclamecampagnes, heeft effect. Vooral jonge kinderen vinden producten met een bekend figuurtje leuker of lekkerder en gaan er meer van eten. Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch: “We zijn geschrokken van de grote hoeveelheid junkfood met kinderhelden erop. Kinderidolen zijn reclamekarakters geworden waar veel geld aan wordt verdiend. De kinderheld waarnaar je kind vandaag op TV kijkt, zal hem/haar morgen proberen te verleiden om te zoete, te zoute of te vette producten te eten.”

Inmiddels is een op de acht kinderen en jongeren (4-12jr) in Nederland te dik. Slechts 1 à 2% eet voldoende groente. Kinderen met overgewicht en obesitas hebben meer kans op gezondheidsproblemen, zowel op jonge als op latere leeftijd, zoals psychische problemen, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker. Uiteindelijk raakt dit probleem iedereen; we betalen allemaal mee aan de stijgende zorgkosten voor overgewicht, die miljarden bedraagt. foodwatch pleit daarom al jaren voor een wettelijk verbod op kindermarketing voor ongezonde producten. Ook gezondheidsorganisaties, kinderartsen, wetenschappers en vele anderen, geloven niet meer in de zelfregulering van de voedingsindustrie en bepleiten overheidsingrijpen. Want elk kind heeft recht om op te groeien in een gezonde omgeving. Waar de gezondheid van kinderen op het spel wordt gezet, moet de overheid ingrijpen.

Falende zelfregulering

In de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (zelfregulering) is vastgelegd dat reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met twaalf jaar niet is toegestaan (Artikel 8 RVV). Hierop zijn echter zoveel uitzonderingen toegestaan, dat kinderen nog op allerlei manieren gestimuleerd worden tot het eten of drinken van veelal ongezonde producten. Zo zijn alle “verpakkingen en point-of-sale materialen” uitgezonderd van het verbod, waardoor kinderhelden onbeperkt junkfood kunnen aanprijzen via de verpakking. Ook onderzoeksorganisatie Youngworks wees hier eerder op: “Een aantal fabrikanten zoekt steeds de grens op. Als de regels strenger worden op het ene gebied, verleggen ze hun aandacht. Kinderidolen zoals K3, Shrek of Spongebob mogen een product niet actief aanprijzen, waar wel met een foto op een verpakking.”

Bron foodwatch.

 

Categorie: Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Voedsel Tags: dik, Foodwatch, kinderhelden, minions, ongezopnd

Lees ook:

  1. Glyfosaat van Monsanto ‘waarschijnlijk kankerverwekkend’
  2. foodwatch – Friesland Campina verliest beroep over vanillevla zonder vanille
  3. foodwatch – onthullend rapport: Wetenschappers voor de kar van suikerindustrie
  4. foodwatch – Staatssecretaris Blokhuis: vooralsnog geen suikertaks

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De Goede Zaak – ‘Trek zondag de rode lijn voor Gaza’
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.