• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Trizin Hof, rinpoche, of zelfbenoemde monnik?

Trizin Hof, rinpoche, of zelfbenoemde monnik?

13 september 2012 door Joop Ha Hoek

Martin Hof (29), of Chögyal Trizin Rinpoche zoals hij zichzelf noemt, is een bijzonder mens. Zijn inspanningen om dieren het leven te gunnen en ze in een diervriendelijke omgeving oud te laten worden, verdienen veel lof. En die krijgt hij ook. Er zullen maar weinig mensen zijn die zijn werk, en dat van de vrijwilligers om hem heen, niet waarderen. De dieren tonen hun geluk en blijheid door hun onbevangen levenswijze. De honderden ganzen op het terrein van Akka’s Ganzenparadijs zijn vrij om te gaan, maar verkiezen het gezelschap van de Drent. Een goedmoedige reus. Trizin HofTrizin Hof zegt op boeddhistische grondslagen zijn goede werk te doen. Dieren beschouwt hij als zijn vrienden, en vrienden laat je niet in de steek. We zouden hem met recht een zeer geëngageerd boeddhist kunnen noemen. Als boeddhist gaat Trizin door het leven. Hij kleedt zich als een boeddhistische monnik en praktiseert het boeddhisme door zijn daden, meditatie en gebeden. In het kantoor van Akka’s Ganzenparadijs in Zandpol heeft hij een prachtige gompa ingericht, waar menig ander boeddhistisch centrum jaloers op zou kunnen zijn. In het in 2009 uitgezonden amusementsprogramma ‘Joris Showroom’  zegt hij tot boeddhistische monnik te zijn gewijd. Helaas vraagt Joris niet door. Over zijn leraarschap praat Trizin niet, blijkbaar is dat op dat moment nog niet aan de orde.

Ik deed dat tijdens het gesprek dat ik met Trizin had wel. Vroeg hem naar zijn root guru, de leraar die hem gemachtigd heeft om als leraar de boeddhistische leer door te mogen geven. Want dat doet Trizin, hij zegt zeker 150 studenten te hebben, in binnen- en buitenland. Maar Trizin gaf geen concreet antwoord op mijn vraag, hij draaide er met vaagheden omheen.  Argwaan besloop me. In een mail aan het Boeddhistisch Dagblad zegt hij: ‘ik heb eigenlijk meerdere root guru’s die van verschillende tradities komen(…)Het probleem in het westen is dat mensen zich laten leiden door een naam(…)Maar het gaat niet om mij, maar om de teachings.’

Ook na het interview bleef ik hem vragen naar zijn root goeroe, en wie hem die mooie boeddhistische namen heeft gegeven, maar hij bleef in het vage. In het boeddhisme is het een doodnormale zaak dat een boeddhistisch leraar dat wel bekend maakt. Feit is dat Trizin Chögyal Rinpoche in het boeddhistisch landschap als leraar geen sporen heeft achtergelaten. En ik heb er intensief naar gezocht, maar niks gevonden. Uit het grote aantal publicaties dat over hem verscheen, presenteert hij zich pas vrij recent als een boeddhistische monnik. Bij de tradities waar hij student zou zijn geweest, kennen ze hem niet. Dat hoeft niet zoveel te betekenen, hij zegt zelf het leraarschap in stilte te beoefenen. Is hij een rinpoche? De titel rinpoche is niet beschermd, het is er een die door dankbare studenten aan een leraar wordt gegeven.

Feit is dat Trizin pas in de periode tussen december 2008-juli 2010 zijn burgerplunje afwierp en zich in het gewaad van een boeddhistische monnik stak. In Coevorden, de geboorteplaats van Martin Hof, vielen ze om van verbazing. Zijn aspiraties op dat gebied waren bij velen onbekend. De redactie van het BD heeft Trizin Hof voor publicatie in de gelegenheid gesteld te reageren op dit artikel. Dat is niet gebeurd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Opinie Tags: ganzen, ganzenparadijs, leraar, printbatch2, Rinpoche, Trizin Hof, Zandpol

Lees ook:

  1. Trizin Hof: ‘Het is belangrijk dat mijn teachings correct zijn’
  2. Akka’s Ganzenparadijs, de dood en het leven
  3. Jagers en boeddhistische kogels
  4. Een nest puppies, klaargezet om in de vuilniswagen vermorzeld te worden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robbierosmalen zegt

    13 september 2012 om 16:05

    Beste Joop,

    Ik ben het helemaal eens met je artikel. Martin Hof had heel eenvoudig kunnen laten zien dat zijn inwijding authentiek is en dat hij van een leraar de bevoegdheid heeft gekregen om de Dharma te onderwijzen, maar hij wil geen antwoord geven. Ik neem zijn andere gegevens (150 studenten) dan ook met een enorme korrel zout.

    Robbie

  2. Fransiscus zegt

    14 september 2012 om 14:23

    Boeddhisme op z’n smalst, lang leve het instituut.

    Een man die compassie breeduit praktiseert wordt hier op een heel negatieve manier gelabeld. Voelt dat goed voor de auteur?

    Last but not least, een Tibetaanse naam dicht je jezelf niet toe, die krijg je omdat daar aanleiding toe is.
    Een rectificatie is wellicht op zijn plaats.

    We wensen Joop Hoek veel wijsheid en inzicht toe.

    Frans.

  3. robbierosmalen zegt

    14 september 2012 om 15:08

    Wat een onzin Frans. Niemand beweert dat Martin geen compassie zou hebben of dat zijn handelingen voor het welzijn van de dieren verkeerd zou zijn. Persoonlijk heb ik ook mijn twijfels over zijn opvang van mensen met problemen, ik vind dat je daarvoor toch wel enkele kwalificaties zou moeten hebben, die door de reguliere of alternatieve geneeskunde worden geaccepteerd. Het is natuurlijk heel mooi dat Marin met zijn compassie mens en dier wil helpen, maar hij zou zich niet moeten voordoen als een ingewijd persoon en rinpoche als hij dat niet is. Dan begin ik te twijfelen aan zijn motivatie.

    Robbie
    (PS Anders krijgen we toestanden die eerder in Middleburg hebben plaatsgevonden, veel mensen zijn daar erg gekwetst. )

  4. Fransiscus zegt

    15 september 2012 om 01:42

    Beste Robbie,

    Als ik ergens geen twijfel over heb dan is het wel de reguliere opvang. Die is namelijk door en door verrot, een zegen voor ieder die daar weg kan blijven, maar dat is een andere discussie.

    Dhr. Hof’s integriteit wordt hier openlijk in twijfel getrokken, omdat hij geen uitspraken wil doen over zijn achtergrond. Zegt dat wat over Trizin, of misschien meer over de auteur. In ieder geval weinig over Boeddhisme.
    Daarbij; dit soort stukjes kunnen iemand járen blijven achtervolgen, handig voor een groep die alleen maar last hebben van hr. Hofs inspanningen.
    Namelijk moordend nederland, vertegenwoordigd met een jagerslobby tot in de hoogste kringen, inclusief natuurbeschermingsorganisaties.
    Misschien nobeler dhr. Jean Karel Hylkema (zie reactie no, 1 op ‘Jagers en boeddhistische kogels’) in dit kader eens te vragen en de pen te scherpen.
    Ik wil het hier graag bij laten, eenieder wederom wijsheid en inzicht toegewenst.

  5. Michael Hoek zegt

    15 september 2012 om 14:50

    Ik wil mensen er graag op wijzen dat jezelf inwijden tot boeddhistisch monnik (bodhisattva monnik) gewoon mogelijk is in het mahayana boeddhisme. De brahmajala sutra onder andere (niet te verwarren met de pali versie) geeft daarvoor rituele aanwijzingen.

  6. Christa Gernaat zegt

    17 november 2013 om 19:14

    Sorry aan de mensen die Martin (Trizin) niet kennen, hij was ons buurjongetje en voor mij heeft hij de gave van onze Lieve Heer gekregen om met dieren om te gaan, en dat hij monnik is geworden respecteer ik, hij is een mens die alleen maar goed wil doen, Trizin (Martin) ga zo door, je hebt mijn zegen.

    Liefs Christa Gernaat (John Gernaat (Cartelli) in herinnering)

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad
    • Boeken – Goed leven als aardbewoners
    • Het einde van de wereld
    • De Salla sutta – een vergelijking van twee vertalingen en overpeinzingen over vertalen in het algemeen.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens