• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Koningsontbijt: voedselbedrijven bepalen wat ‘gezond’ is

Koningsontbijt: voedselbedrijven bepalen wat ‘gezond’ is

22 april 2015 door de redactie

Op vrijdag 24 april 2015 vindt de derde editie van het Koningsontbijt plaats, waar naar verwachting 1,2 miljoen kinderen aan mee zullen doen. Een mooie gelegenheid om de noodzaak van een goed ontbijt te benadrukken, maar daarnaast ook een uitgesproken kans voor voedselmerken zoals Venz en Bolletje om reclame te maken voor hun (veelal onverantwoorde) producten.

Onder het mom van voorlichting dringen voedselproducenten de scholen binnen, wat normaliter volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen niet mag. Een slechte zaak, vindt foodwatch. De belangen van de voedselindustrie en van educatie verschillen fundamenteel van elkaar. foodwatch wil dan ook een wet die reclame van de voedselindustrie – ook onder het mom van voorlichting – op scholen weert.

Nationaal Schoolontbijt

In 2013 uitte foodwatch haar kritiek op het Nationaal Schoolontbijt, geïnitieerd door het Voorlichtingsbureau Brood. Ook daar bepaalden sponsorende voedselbedrijven de inhoud van de ontbijtpakketten. Het resultaat was dat de ontbijttafels vol stonden met te zoete, te zoute en te vette producten. Groente en fruit werd niet aangeboden, terwijl kinderen juist daar te weinig van eten. De organisatoren van het Nationaal Schoolontbijt hebben de kritiek van foodwatch serieus genomen. In 2014 stonden er namelijk alleen voorkeurs- en middenwegproducten (zoals het Voedingscentrum die beoordeelt) op tafel, werd er fruit toegevoegd aan het ontbijt, was het lesmateriaal reclamevrij en werden in de communicatiematerialen voor kinderen nergens merk- en productnamen genoemd.

Het Koningsontbijt, een initiatief van supermarktketen Jumbo, heeft zich de kritiek van foodwatch en het Voedingscentrum minder aangetrokken; wel is het aanbod ten opzichte van vorig jaar enigszins verbeterd. Er liggen echter nog steeds uitzonderingsproducten (volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum) op tafel, zoals smeerworst en chocoladehagelslag. Op de website van het Koningsontbijt staat dat het aanbod uit gezonde en feestelijke producten bestaat.

foodwatch vindt goed en gezond ontbijten voor kinderen ontzettend belangrijk. Immers, in Nederland is één op elke zeven kinderen te dik. En ben je als kind te dik, dan is de kans groot dat je als volwassene ook te zwaar bent. Nu al is ruim 41 procent van alle Nederlanders te zwaar. foodwatch vindt het in die context onacceptabel dat de sponsors die de producten voor een educatief moment als het Koningsontbijt leveren, bepalen wat een ‘gezond’ ontbijt is. En niet de ouders of de school, of, zoals bij het Nationaal Schoolontbijt, een partij als het Voedingscentrum.

foodwatch pleit voor een wet die voedselreclame op scholen weert

foodwatch pleit al jaren voor bescherming van kinderen binnen de schoolmuren tegen de reclame die buiten de schoolmuren al zo prominent aanwezig is. “Dergelijke evenementen bieden voedselbedrijven de gelegenheid om jonge kinderen op school, achter de rug van ouders om, toch te kunnen bereiken onder het mom van ‘voorlichting’,” aldus Hilde de Vries, woordvoerder bij foodwatch. “Op die manier krijgen kindermarketeers een voet tussen de deur bij een leeftijdsgroep waar ze volgens hun eigen codes geen reclame op mogen loslaten. Maar bedrijven hebben een fundamenteel ander belang dan educatie, namelijk klantenbinding. Daarom moeten ze uit de scholen worden geweerd.”

De Reclamecode voor Voedingsmiddelen verbiedt reclame op scholen en kinderdagverblijven. Maar de code maakt een uitzondering voor voorlichtende activiteiten waar een ‘erkende autoriteit’ mee instemt. Wie zo’n erkende autoriteit is, blijft echter onduidelijk. Van die ruimte maken voedselproducenten dankbaar gebruik. Het Koningsontbijt is bijvoorbeeld alleen mogelijk omdat het wordt gesteund door de Krajicek Foundation en de Cruyff Foundation. Andere voorbeelden van marketing op scholen die foodwatch eerder aan de kaak stelde betroffen het Blue Band Smeerdiploma dat jarenlang door Unilever werd aangeboden aan peuters in kinderdagverblijven en de shows over sporten en bewegen en opruimen en veiligheid die worden gegeven door de clown van McDonald’s.

foodwatch liet  eerder in het rapport ‘Kindermarketing: onverantwoord en ongereguleerd’ zien dat het ongezonde aanbod van de voedselindustrie een hoofdrol speelt in de huidige overgewichtsepidemie. Ook bleek uit haar eigen onderzoek dat 85% van de kinderproducten in Nederlandse supermarkten onverantwoord is.

Voedingscentrum: “Maak volgend jaar de stap naar een gezond ontbijt”

Het Voedingscentrum ziet het aanbieden van ongezonde ontbijtproducten op scholen als een vorm van kindermarketing en roept Jumbo op om volgend jaar die laatste stap naar een gezond ontbijt te nemen. Het Voedingscentrum ziet geen reden waarom Koningsontbijt niet, net als bij het Nationaal Schoolontbijt, volledig uit voorkeurs- en middenwegproducten kan bestaan. Dit voorbeeld laat namelijk zien dat feestelijk en gezond prima samengaan; Uit een evaluatie van het Nationaal Schoolontbijt, dat in november vorig jaar werd gehouden, bleek zelfs dat 90% van de scholen blij was dat het ontbijt gezond was.

Bron foodwatch,

 

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: JUmbo, kinderen, scholen

Lees ook:

  1. foodwatch: Nationaal Schoolontbijt gekaapt door voedselindustrie
  2.  Expeditie Plastic Soup Surfer brengt stem kinderen naar Den Haag
  3. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  4. foodwatch – Additief E171 krijgt verbod in hele EU

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.