Mensen willen graag helpen, maar weten niet of het gepast is en hoe ze dat moeten doen. Het Belgische BlueAssist vzw ontwikkelde een herkenbaar icoon dat een houvast biedt aan mensen die het moeilijk hebben om een eenvoudige vraag te stellen. Met behulp van BlueAssist-kaartjes of de BlueAssist-app voor smartphones kunnen de mensen hun vraag stellen aan jou, een medeburger, een voorbijganger, een buschauffeur,…
Vlaanderen telt ruim 660.000 mensen die dagdagelijkse informatie moeilijk begrijpen. Velen onder hen hebben het bovendien lastig om een eenvoudige vraag te stellen, zoals mensen met een verstandelijke beperking, beginnende dementie of met een taalbarrière. Deze hindernissen weerhouden hen er van om zelfstandig en met vertrouwen deel te nemen aan het dagelijkse leven. Ze mogen of kunnen enkel onder begeleiding op pad of blijven door deze communicatieve drempels liever thuis. Bovendien is het onbetaalbaar als deze mensen volledig professioneel ondersteund moeten worden, met als gevolg lange wachtlijsten in de zorg.
Communiceren is niet altijd makkelijk
Een BlueAssist-vraag bestaat steeds uit een hulpvraag en het BlueAssist-icoon. Zie je het icoon, dan weet je dat iemand je een eenvoudige vraag stelt waar ze jouw hulp bij nodig hebben. Het resultaat? Met BlueAssist durft Anke de buschauffeur aan te spreken en kan Simon alleen een SIM-kaart aanvragen in de Proximuswinkel. Riad geraakt bij het juiste loket om papieren aan te vragen. Solange wordt beter geholpen als ze even in de war is. Mieke kan de juiste halte vinden om op haar werk te geraken. Niels geeft zo gemakkelijker zijn bestelling door in een restaurant…
Blue Assist-vriendelijke steden
Een aantal steden en organisaties zijn al een engagement aangegaan om een stevig maatschappelijk platform te creëren dat BlueAssist-gebruik herkent en integreert. Zo werd de Belgische stad Oostende eerder dit jaar de eerste BlueAssist-vriendelijke stad en zijn Kortrijk en Genk in dit kielzog getreden. Andere steden zoals Aarschot, Kasterlee, Gent worden voorbereid. West-Vlaanderen wordt binnenkort de eerste BlueAssist-provincie. Ook organisaties zoals de openbare busmaatschappij De Lijn, de provider Proximus, CM willen BlueAssist-vriendelijk worden.
BlueAssist vzw heeft de ambitie om in heel Vlaanderen, en op lange termijn ook ver over de Vlaamse grenzen heen, de goede burgerzin te stimuleren en een uitgebreid netwerk van bondgenoten uit te bouwen om een warme samenleving te creëren waarbij elkaar kunnen helpen centraal staat.
Simon, één van de eerste BlueAssist-gebruikers, was het boegbeeld van de campagne: ‘Meer mobiel met het openbaar vervoer dankzij BlueAssist’, die startte op 2 oktober 2014. Hij engageerde zich toen om in de eerste campagneweek de eerste 10.000 ‘BlueAssistants’ te verzamelen, wat hem ook gelukt is. BlueAssistants zijn is niet moeilijk. Je engageert je alleen om iemand die je een BlueAssist-vraag stelt te helpen. (Je kent het concept, herkent het icoon en weet dat er hulp van je verwacht wordt). Simon legt de lat nu hoger en zoekt 100.000 BlueAssistants: schrijf je hier op in en deel dit op sociale media.
Meer informatie:
Tekst Karen Hiergens, bron Zeronaut.