• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast » In de geest van (vrienden van) het boeddhisme

In de geest van (vrienden van) het boeddhisme

14 november 2014 door Jules Prast

Een vriendschappelijk advies aan de Vrienden van het Boeddhisme voor hun symposium aanstaande zondag: mediteren is belangrijker dan discussiëren. Waarmee ook zeer wel de zin zou kunnen ontvallen aan de vraag of boeddhisme zonder karma mogelijk is

boeddha.JPG

Vanochtend tufte ik op mijn Grote Voertuig in de novemberkou over een plaatselijk landweggetje. Lege, met rijp belegde weilanden waren zichtbaar tot aan de einder, met vrij spel voor de vogels. Kaarsrechte sloten, her en der omzoomd door een bomenrij. En af en toe een oude boerenhoeve.

Wat moet het toch heerlijk zijn geweest om als rondzwervende zenmonnik een eeuw of wat geleden lichtvoetig door zo’n landschap te hebben getrokken, zei de romanticus in mij op zijn elektrisch voortbewogen scootertje. Overnachten in de natuur, eten van wat de bomen en planten je geven. Maar, sprak alras de realist, om in een dergelijke vrijheid te leven, moet je daar wel eerst de geest voor hebben gekneed en geoefend. Want dat is de gulden regel van het boeddhisme, van Gautama tot aan Bodhidharma en hun beider nazaten: bevrijding vind je eerst wanneer je hebt geleerd de streken van de geest te doorzien en je te bekwamen in een bijbehorende, gedisciplineerde vorm van leven.

Raadseltaal
De boeddhistische literatuur is dan ook rijk aan titels als Understanding Our Mind (een boek door Thich Nhat Hanh). In het Engelstalige boeddhisme kom je het overal tegen, dat woordje ‘Mind’. Het is hetzelfde ‘Mind’ dat je bijvoorbeeld aantreft in ‘Mindfulness’. Als je niet oppast, dan lees je er mettertijd gewoon overheen, zo vanzelfsprekend wordt het. Maar wat is dat eigenlijk, ‘Mind’? Geest? Zoals in Boeddha in lichaam en geest (eveneens een titel in vertaling van Thich Nhat Hanh)? Of misschien: ‘bewustzijn’, of ‘kennen’, of ‘aandacht’, of gewoon allemaal, een beetje zoals het uitkomt, afhankelijk van de zinssamenhang?

Je kunt hier een behoorlijke boom over opzetten en dat hebben boeddhistische denkers van allerlei pluimage ook gedaan in de eeuwen nadat Gautama ze achterliet met zijn wijze raadseltaal in de aan hem toegeschreven leerredes. Het boeddhisme heeft filosofen gekend die in finesse niet onderdeden voor ‘onze’ Kant, Hegel of Schopenhauer.

Maar wat de Dharmakirti’s, de Buddhaghosa’s, de Nagarjuna’s en de Vasubandhu’s ook bedachten aan theorieën, de grote gemene deler van al hun inspanningen is toch altijd geweest dat niemand de cirkel rond kreeg zonder ezelsbruggetjes te veronderstellen of binnen te smokkelen. Gautama heeft het grote geheim van zijn inzicht meegenomen in zijn graf en niemand is er ooit in geslaagd zonder bepaalde aannames over zijn bedoelingen in filosofische vorm soep te koken van anatman, karma, wedergeboorte, voorwaardelijk ontstaan, leegte en wat dies meer zij.

Het is om hoofdpijn van te krijgen. Sinds de negentiende eeuw hebben boeddhadeskundigen zich er inderdaad het hoofd over gebroken wat Gautama en geestverwante filosofen na hem zeiden, of bedoelden, of zouden hebben kunnen bedoelen, of zouden hebben moeten bedoelen, aangevuld met de kennis en de inventiviteit van nu.

Er waren denkscholen in de eeuwen na de Boeddha en er zijn boeddhistische denkscholen tot op de dag van vandaag. Ieder kan eruit halen wat er van zijn of haar gading bijzit en misschien, zeg ik als raspragmaticus, is dat maar goed ook, want bevrijding kent 84.000 vormen, evenveel als de poriën die het lichaam telt, zoals de vroege denkers van het boeddhisme meenden te kunnen becijferden.

Rode draad
Wie mijn stelling wil weerleggen over de uiteindelijke ontoereikendheid van de boeddhistische filosofie, nodig ik graag uit om eerst kennis te nemen van het artikel ‘Mind in Indian Buddhist Philosophy’ in de Stanford Encyclopedia of Philosophy (online te raadplegen, link onderaan mijn artikel). Mijn poging deze berg hooggespecialiseerde kennis te verstouwen (met uitlopers tot in Tibet, China en Japan en het Westen), heeft mij enkele weken aan intellectuele pijniging gekost.

mindfulness kalligrafie chineesDus ik zal geduld betrachten bij het afwachten van reacties, al bestaat de kans natuurlijk dat er mensen bestaan die snuggerder en sneller van bevattingsvermogen zijn dan ik. Ook hun reacties zie ik met belangstelling tegemoet.

Er is evenwel één grote les van al dat leeswerk die hier niet mag ontbreken en dat is de rode draad van alle boeddhisme en boeddhologie, namelijk dat begrip van deze materie de erkenning veronderstelt dat geest of bewustzijn geacht wordt de (lege) ‘substantie’ te zijn van de werkelijkheid, of dat wij de werkelijkheid slechts kennen via het filter van onze geest of bewustzijn.

‘Mind’ wordt in het Engels losjes gebruikt voor verschillende woorden in het Sanskriet en de talen van Oost-Azië, waarvoor wij in onze cultuur niet zo een, twee, drie een geschikt equivalent beschikbaar hebben. Maar in de culturen waarin het boeddhisme ontstond en later in Azië naar uitwaaierde, was ‘Mind’ nog meer dan alleen geest, bewustzijn, cognitie of aandacht: het was een stuwend levensprincipe in en achter de vormen die de verschijnselen aannemen. En wel een levensprincipe dat wij via (onze geestelijke ervaring van) onze eigen materialiteit, ons lichaam, kunnen kennen.

Levende wezens, met hun zenuwstelsel en kenvermogen, vinden in hun lichaam een microkosmos van de wereld ‘daarbuiten’. Onze adem (een woord dat etymologisch verwant is met het vermaledijde ‘atman’) is de werkzaamheid in ons lichaam van dat geestelijke levensprincipe dat het heelal doortrekt.

Droomtoestand
Voor zover er althans een heelal is ‘daarbuiten’, want niet voor niets gebruiken wij het woord ‘ontwaken’. Het spel dat ons bewustzijn met onze zinnen speelt, is dat van betovering, begoocheling (‘delusion’ in het Engels): het tovert ons een wereld voor ogen die, als we onze geest niet trainen, geheel of gedeeltelijk een soort droomtoestand wordt waarin we slaapwandelend leven. Zonder te doorzien dat deze omkering van ons vaak materialistische, verwetenschappelijkte wereldbeeld de geestelijke bron is waaruit het boeddhisme altijd heeft geput, is het moeilijk uit al die ingrediënten met vreemde namen een voldoende voedzame maaltijd te bereiden.

De Boeddha benadrukte om hem moverende redenen misschien voornamelijk de discontinuïteit (mogelijk uit respect voor het mysterie), maar zonder een vorm van continuïteit te veronderstellen, heeft na hem geen enkele denkschool toegekund, Theravada incluis – zie bijvoorbeeld Buddhaghosa’s ‘bhava-anga’ of levensstroom, Visuddhimagga XV, 39. En dat kon omdat iedereen ankerde in een begrip van de situatie waarin het bestaan van een diepere geestelijke realiteit als een culturele voorgegevenheid gold, net zoals dat, linksom of rechtsom, voor alle tegenwoordige boeddhisten geldt – althans, dat hoop ik maar.

De verschillen tussen scholen werden en worden om sektarische redenen uitvergroot. Maar gelukkig is er dus iets wat ons allemaal verbindt, niet in gedachten, maar zo je wilt in ‘geloof’, al spreek ik liever over ervaring. In het Westen verklaart dit mede de aanzuigkracht, de magneetwerking van het tegenwoordige boeddhisme.

Alles wordt anders wanneer je je in deze omkering verplaatst. Anatman, karma, wedergeboorte, voorwaardelijk ontstaan en leegte worden veel makkelijker voorstelbaar wanneer we spreken over een onderliggende geestelijke continuïteit, of die nu van metafysische aard is, of een soort vroeg vermoeden van het bestaan van een onderbewuste betreft.

Hollywood
De Boeddha die met zijn superieure geestelijke vermogens schouwde in de realiteit van honderden, duizenden voorbije levens. Boeddha’s en bodhisattva’s die zich door tijd en ruimte verplaatsen alsof het niets is. Werelden in werelden zoals in de visualisaties van de Avatamsaka Sutra: niets is te dol in het spiegelpaleis van de geest voor wie deze naar behoren traint, in de wetenschap dat je kunt rekenen op de compassie van bodhisattva’s of hoe je dit al dan niet verkiest te noemen.

Foto Thom Kluck.
Foto Thom Kluck.

En wij kunnen in zulke voorstellingen wel mythische beelden menen te herkennen, maar, hoorde ik de Amerikaanse vipassanaleraar Gil Fronsdal pas treffend in een podcast zeggen, de sutra’s werden te boek gesteld in een periode vóór Hollywood, toen men het voor het publiekseffect moest doen met de eigentijdse fantasie.

Deze en andere gedachten bekropen mij toen ik de eerste signalen begon op te vangen van het symposium dat de Vrienden van het Boeddhisme aanstaande zondag, 16 november organiseren over het thema ‘Boeddhisme zonder karma?’ (waarbij ik helaas niet van de partij kan zijn). Ik las daar een goed artikel over van Gerolf T’Hooft, dat een overzicht geeft van de uitdagingen, maar waarin ik de voor de hand liggende oplossingsrichting onvoldoende terugvind: Erken het primaat van de geestelijke realiteit en leef naar je uitgangspunten, zo nodig dwars tegen de tijdgeest in. Want dat ben je als boeddhist verschuldigd aan de geest van het boeddhisme.

En dus, misschien ook, probeer de kwadratuur van de cirkel niet in woorden en gedachten en discussies en argumenten en tegenargumenten te voltrekken. Mediteren (nog toe te voegen aan het zondagprogramma!) is belangrijker dan discussiëren omdat het rechtstreeks toegang biedt tot de ervaring van onze geestelijke continuïteit. Daarmee zou zeer wel de zin ook kunnen ontvallen aan de vraag of boeddhisme zonder karma mogelijk is.

Namu Amida Butsu.

–
Coseru, Christian, ‘Mind in Indian Buddhist Philosophy’, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2012 Edition), Edward N. Zalta (ed.), http://plato.stanford.edu/archives/win2012/entries/mind-indian-buddhism/.

Categorie: Columns, Jules Prast, Nieuws Tags: Jules Prast, vrienden van het boeddhisme

Lees ook:

  1. Reclame voor geluk is trivialisering van de boeddhaweg
  2. Ahimsa: beeld en werkelijkheid
  3. Taigu – Domme boeddhisten
  4. Shikantaza

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees Moerbeek zegt

    14 november 2014 om 23:14

    ‘…mediteren is belangrijker dan discussiëren.’ Is mediteren belangrijker dan bloggen, of schrijven voor BD?

    Wat zou er gebeurd zijn als de Boeddha na zijn Verlichting niet 40 jaar de Dharma onderwezen had, niet gediscussieerd had met Brahmanen, niet gesproken had met de Kalama’s of Angulimala maar slechts gemediteerd?

    Gelukkig heeft de Boeddha met terugwerkende kracht Jules’ advies in de wind geslagen :-)

  2. Nic Schrijver zegt

    15 november 2014 om 07:33

    Kees,
    We kunnen alleen weten wat er wèl is gebeurd.
    Dus wat er was gebeurd als Boeddha niet de Dharma had onderwezen weten we niet.
    Misschien was de wereld er dan nóg beter of nóg slechter aan toe.
    Omdat we het niet kunnen weten kun je ook niet weten of het gelukkig is dat Boeddha Jules’ advies in de wind heeft geslagen.
    Met vriendelijke groet,

    • Kees Moerbeek zegt

      15 november 2014 om 11:36

      Nic, feit is dat de Boeddha 40 jaar de Dharma onderwezen heeft en bleef niet nog eens 40 jaar onder de boom zitten. Gelukkig maar. Na plaatje 9 van de plaatjes van de Os komt toch echt plaatje 10 :-)
      https://www.youtube.com/watch?v=nVKK-WVW2uw

      De Boeddha wilde de mensheid bevrijden van het Lijden, daarom onderwees hij. Maar waarom eigenlijk, want hij was verlicht? Bodhisattva’s nemen geen genoegen met hun persoonlijke heil. Waarom zou dat toch, zij kunnen zo Nibbana in? Bodhidharma had zijn oogleden afgesneden om geconcenteerd negen jaar lang tegenover een muur te mediteren? Waarom zou hij opgestaan zijn? Dat is plaatje 10.

      ’10. het betreden van de markt met open handen.

      Met onbedekte borst en op blote voeten
      Komt hij naar de markt.
      Van top tot teen is hij met stof overdekt,
      Het gezicht besmeurd met aarde,
      Zijn wangen overstroomt een imposant lachen.
      Zonder geheim en wonder
      Brengt hij verdorde bomen onverhoeds tot bloei.’

      • Nic Schrijver zegt

        15 november 2014 om 13:22

        Stoppen met reageren Kees.
        Aan de slag! ;-)

  3. Kees Moerbeek zegt

    15 november 2014 om 13:47

    Tot morgen in Leiden :-)

  4. Nic Schrijver zegt

    15 november 2014 om 14:24

    Sorry Kees,
    Ik denk niet dat mijn karma me naar Leiden zal leiden.
    Wel sympathiek.

  5. Jules Prast zegt

    15 november 2014 om 15:01

    Dank voor de discussie tot dusver. Ik wens Kees een vruchtbare gedachtenwisseling toe morgen binnen de context van geestelijke continuïteit waarvan ieder boeddhisme uitgaat.

  6. Andreas van der Velde zegt

    16 november 2014 om 08:10

    Hoi Jules,

    Ik denk dat je een goed punt hebt: mediteren is belangrijker dan discussieren (maar je hebt wel veel tekst nodig om dit toe te lichten ;)). Zie Tillman Vetter, “The Ideas and Meditative Practice of Early Buddhism”, http://ahandfulofleaves.files.wordpress.com/2012/08/the-ideas-and-meditative-practices-of-early-buddhism_vetter.pdf . Vetter stelt dat dhyana (de eerste vier stadia, niet de rest) de beoefening was waarmee de ‘onrust des hartes’ werd gestild; zaken als “liberating insight” zijn een latere toevoeging.

    En volgens Johannes Bronkhorst, “The Two Traditions of Meditation in Acient India”, https://serval.unil.ch/resource/serval:BIB_A88A22EFD384.P001/REF , was dit zelfs de originele bijdrage van de Boeddha aan het Indiase religieuze landschap, in reactie op de ascetische praktijken en zelfversterving van het Jainisme.

    Kennelijk was de Boeddha een pragmatisch manneke, die niet zoveel zin had in filosofische bespiegelingen: dit leidde af van de essentie, namelijk stilzitten.

    Leesze!

    • Andreas van der Velde zegt

      16 november 2014 om 09:26

      NB: karma is een boeiend onderwerp. Alleen al omdat het geen prominente plaats lijkt te hebben in het oudste Boeddhisme. Dit zegt iets over de ontwikkeling die het Boeddhisme heeft ondergaan, vanaf het allereerste begin.

      • Kees Moerbeek zegt

        16 november 2014 om 10:12

        ‘It’s up to you’ en ‘you’re not a little bag of fear’, dat is misschien wat we moeten houden of karma. :-) https://www.youtube.com/watch?v=DWuwKgfNiDU

    • Jules Prast zegt

      16 november 2014 om 10:57

      Dank je, Andreas, ik versta je wenk: dit had inderdaad korter gekund.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.