• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Krijgsmacht » Dalai Lama: ‘Hoop op het beste, bereid je voor op het ergste’

Dalai Lama: ‘Hoop op het beste, bereid je voor op het ergste’

27 augustus 2014 door de redactie

Tijdens zijn bezoek aan Hamburg sprak de Dalai Lama met een aantal journalisten over een aantal brandhaarden in de wereld- Irak en Syrië en de situatie in Tibet. Hij is positief over het groeiend aantal Tibetaanse boeddhisten in China. Maar zegt de Dalai Lama over Tibet en een mogelijke terugkeer naar dat land:  ‘Hoop op het beste, bereid je voor op het ergste.’

De Dalai Lama benadrukt dat hij geen politieke verantwoordelijkheid meer heeft maar antwoordt op de vraag over een volledige Tibetaanse autonomie:

‘We zien dat een aantal Chinezen onze fundamentele rechten steunen omdat we niet op zoek zijn naar onafhankelijkheid. We gaan uit van de rechten die worden genoemd in de Grondwet. Deze moeten worden nagekomen. Een aantal Chinese intellectuelen– met inbegrip van Liu Xiaobo (bekroond met de Nobelprijs voor de vrede in 2010 die op dit moment een elf jaar lange  gevangenisstraf uitzit) steunt ons daarin. Tijdens de afgelopen vier jaar hebben we gemerkt dat er ongeveer duizend artikelen in het Chinees, sommige geschreven door Chinezen in China, sommige daarbuiten, zijn verschenen, waarin  volledig onze middenweg aanpak wordt gesteund. De auteurs  zijn zeer kritisch over het beleid van hun eigen regering. Dus dit is niet onze kritiek, het is kritiek binnen de Chinese gemeenschap.’

Op basis van een onderzoek door een Chinese universiteit wordt aangenomen dat China driehonderd miljoen boeddhisten telt. Veel van deze boeddhisten zijn goed opgeleide mensen die ook belangstelling tonen voor het Tibetaans boeddhisme. Onder hen zijn zelfs leden van de Chinese  communistische partij, zelfs hoge ambtenaren tonen volgens de Dalai Lama interesse in het Tibetaans boeddhisme.

De Chinese regering is zeer bezorgd over het imago van China. De Volksrepubliek China moet moreel gezag, meer respect tonen en daarmee het vertrouwen van de buitenwereld winnen. De Dalai Lama:  ‘Ook de bevolking van China is zeer bezorgd over het imago van China. Veel Chinezen vertelden me dat er een tekort is aan moreel gezag of morele macht. Voorzitter Xi Jinping pakt nu serieus de corruptie in zijn land aan. En ook tijdens zijn bezoek aan Europa, in Parijs, verklaarde Xi openlijk dat het boeddhisme een zeer belangrijke rol in de Chinese cultuur speelt. Dus moeten de boeddhisten meer verantwoordelijkheid nemen. Voor mij was dit iets heel ongewoon: een communistische leider die in het openbaar positieve opmerkingen plaatste over het boeddhisme. Dus dingen veranderen.

Onze strijd is de strijd tussen de macht van het pistool en de kracht van de waarheid. Op de korte termijn is de kracht van het pistool veel sterker, zeer beslissend. Maar op de lange termijn is de kracht van de waarheid veel sterker. Er zijn zelfs tekenen dat Chinese leiders en intellectuelen zich nu afvragen of het bestaande beleid op lange termijn echt nuttig is voor de Volksrepubliek. Maar tot nu toe is mijn indruk dat de Chinese leiders nog steeds denken dat de juiste manier om met de etnische minderheden in Tibet of Xinjiang om te gaan ir een is van repressie en investeringen. Het gebruik van geweld is vaak contraproductief, hoe oprecht de motivatie ook is. Kijk naar de Irak-crisis en president Bush. Ik weet dat zijn motivatie zeer goed was: het brengen van democratie in Irak. Maar de methode was verkeerd. Met als gevolg onverwachte consequenties.’

De Dalai Lama wordt gevraagd wat hij vindt van het –door Duitsland- bewapenen van de Koerden in Noord-Irak om de strijders van de Islamitische Staat uit te schakelen. Past dat binnen het denken over dialoog en tolerantie van de Dalai Lama?

Dalai Lama: ‘Ik bestudeer de boeddhistische psychologie. En ik geloof ook in de wet van causaliteit. Er vinden ondenkbare, trieste gebeurtenissen plaats: het vermoorden van mensen op een meedogenloze manier, met inbegrip van kinderen en vrouwen. Ik denk dat dit het resultaat is  van bepaalde oorzaken. De Irak-crisis is een gevolg van het Amerikaanse beleid om Saddam Hoessein omver te werpen. Als dat op een niet-gewelddadige manier was gebeurd, denk ik, zou de situatie nu waarschijnlijk wel beter zijn. Ik denk dat de crises in het begin van de 21ste eeuw is het gevolg zijn van fouten in vorige eeuwen.

Het is veel beter en veiliger om geen geweld te gebruiken. Maar de realiteit is dat zoveel mensen lijden. Als de wereld onverschillig blijft, dat zou ook immoreel zijn. Maar het beste is nog altijd het gesprek. Als dat niet lukt…Het is zeer moeilijk te beoordelen wat er dan zou moeten gebeuren.’

Bron DW.

Categorie: Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws Tags: André Kalden, causualiteit, dalai lama, geweld, mensenrechten, oorlog

Lees ook:

  1. Arrestatiebevel voor Chinese leiders inzake beleid in Tibet
  2. ‘Dalai Lama moet zich uitspreken tegen geweld tegen moslims’
  3. Dalai Lama: stop met geweld tegen moslims in Birma en Sri Lanka
  4. Dalai Lama veroordeelt geweld van IS

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Francis Gastmans zegt

    28 augustus 2014 om 11:28

    Ik heb een andere mening. De Dalai Lama bevestigt eens te meer dat hij de Middle Way van Nagarjuna niet heeft begrepen. Verwijzen naar causale oorzaken is net het tegenovergestelde. Daarenboven getuigt verwijzen naar mogelijke oorzaken uit het recente verleden over een kortzichtige visie. De moeilijkheden van vandaag zijn niet gisteren begonnen! De Dalai Lama is reeds vele jaren een obstakel in de oplossing van het ‘Tibet-dilemma’. Hij zegt dat hij geen politiek leider meer is maar hij blijft er zich mee bemoeien. Hij blijft de leider van een ‘volk’ i.p.v. de bezieler van een boeddhistische strekking. Voor de Chinezen zijn dat twee verschillende zaken. Zolang de Tibetanen de Chinezen niet begrijpen komt er geen duurzame oplossing. Het onrechtmatig en volledig fout vervormen van de Middle Way van Nagarjuna in een politieke strategie is een groot obstakel.

    • Borisboyo zegt

      29 augustus 2014 om 08:26

      Hoi Francis, ik heb je mening gelezen en het is een geheel andere visie als ik menigeen heb ik gehoord en gelezen. Maar wat bedoel je met zolang de Tibetanen de Chinezen niet begrijpen? In wat voor opzichte bedoel je dat, wat moeten de Tibetanen begrijpen van de Chinezen? Kan je dat verduidelijken. Want het komt mij vreemd over, want het is voor mij duidelijk dat de Chinezen een volk onderdrukken, en daarbij geen beste praktijken gebruiken.

    • Dharmapelgrim zegt

      29 augustus 2014 om 16:31

      Je schrijft: “Hij zegt dat hij geen politiek leider meer is maar hij blijft er zich mee bemoeien.” Impliceert dat dan dat je je er niet mee mag bemoeien wanneer je niet de leider bent? Of dat je automatisch de leider bent wanneer je je er wel mee bemoeit? Of dat hij gewoon zijn mond moet houden? Vreemde redenering, is mijn mening.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.