• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Khenchen Sherab Gyaltsen Amipa rinpoche (83) overleden

Khenchen Sherab Gyaltsen Amipa rinpoche (83) overleden

14 april 2014 door de redactie

Vanmorgen is te midden van zijne eminentie Khöndung Gyana Vajra Rinpoche en de monniken van Rikon Khenchen Sherab Gyaltsen Amipa rinpoche overleden. Khenchen rinpoche is de oprichter van het centrum Sakya Thegchen Ling in Den Haag.

Khen Rinpoche, zoals zijn  aanspreektitel luidde werd geboren in 1931 in de stad Sakya in Tibet. Op zevenjarige leeftijd begon hij met zijn religieus onderwijs in het klooster Sakya Thubten Lhakhang Chenmo, de hoofdzetel van de Sakya traditie. Na een jarenlange studie werd hem de titel Geshe Rabjampa toegekend, de hoogste graad van de kloosterlijke universiteit. Daarna begon hij zijn eigen leerlingen te onderwijzen. Ondertussen ontving hij zelf nog meer instructies over de ‘Dertien Gouden Dharma’s’ en andere teksten.

In 1960 verliet hij Tibet en ging in India in ballingschap. Na drie jaar in het Sakya-Guru-klooster in Darjeeling kon hij zijn studie voortzetten aan de school voor jonge lama’s in Dalhousie. In 1967 werd hij door de XIV Dalai Lama en de Tibetaanse regering in ballingschap naar het Tibetaans Instituut in Rikon, Zwitserland, gestuurd. Zijn activiteiten op het gebied van onderricht breidden uit; hij gaf instructies aan Tibetanen van alle leeftijdsgroepen in Zwitserland, alsmede aan Europeanen in de centra die hij had opgericht.

In 1974 bereidde hij een tentoonstelling over de Tibetaanse cultuur voor aan de Universiteit van Zürich die zes maanden liep. In 1988 woonde hij in Sarnath een bijeenkomst bij met Zijne Heiligheid de XIV Dalai Lama, Zijne Heiligheid de Sakya Trizin en de hoge lama’s van alle tradities. Deze werd in 2000 herhaald in Dharamsala. In 1999 was hij de eerste die in het Europees Parlement in Straatsburg instructies gaf over het boeddhisme. In het jaar 2004 hield hij een zes maanden durende Hevajra retraite, die hij met succes afrondde.

In 2010, bij een ceremonie tijdens de Lamdre leringen in Kuttolsheim in Frankrijk, schonk de Sakya Trizin hem de eretitel van ‘Khenchen’, dat grote abt betekent. Op deze voorspoedige dag van Chökhor Düchen, waarop het eerste draaien van het wiel van dharma door de Boeddha wordt gevierd, de leer over de vier edele waarheden, wilde de Sakya Trizin zijn grote waardering tonen en zijn beste wensen kenbaar maken aan Khenchen Lama Sherab G. Amipa. Hij benadrukte dat Khenchen Lama Sherab G. Amipa gedurende een periode van een halve eeuw buitengewone inspanningen op zich heeft genomen, dat hij vele centra heeft opgericht, een groot aantal mensen heeft geholpen en kloosters in Tibet, India en Nepal en vele monniken en nonnen heeft gesteund. Na toekenning van de titel van ‘Khenchen’ is de korte aanspreekvorm van Khenchen Lama Sherab G. Amipa ‘Khen Rinpoche’.

In tegenstelling tot de andere drie Tibetaanse scholen wordt het leiderschap bij de Sakya orde van vader op zoon overgeleverd en niet via het tulkuschap dat via reïncarnatie verloopt. De Sakya orde wordt hooggehouden door twee families. Momenteel zijn de hoofden van deze families de huidige Sakya Trizin (letterlijk: troonhouder van de Sakya’s) wiens naam Ngawang Kunga Tegchen Palbar Samphel Wanggi Gyalpo is en Jigdal Dagchen Sakya Rinpoche (Dagchen betekent lijnhouder).

 

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: Den Haag, Lhasa, overleden, Rikon Khenchen Sherab Gyaltsen Amipa rinpoche, Sakya Thegchen Ling, Tibet, Zwitserland

Lees ook:

  1. Herdenking Tsongkhapa in Tibet: het verbod van de CCP om het feest te vieren
  2. Rinpoche Kyabje Garje Khamtrul (92) overgegaan
  3. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  4. Dalai Lama gematigd optimistisch over toekomst Tibet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.