• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Tijgers en monniken onder één tempeldak

Tijgers en monniken onder één tempeldak

8 februari 2014 door de redactie

Monniken van de Wat Pha Luang Ta Bua Tempel in Thailand beoefenen het boeddhisme zoals andere boeddhisten. Er is alleen een verschil. Zij leven met 120 Indo-Chinese tijgers, een van de dodelijkste katten ter wereld. De tempel, ook wel bekend als de Tijgertempel, kreeg de eerste tijgerwelp 15 jaar geleden. Zij werd gevonden door dorpelingen en was stervende. Dierenarts Somchai redde de welp. Sindsdien is de tijgerbevolking in de tempel toegenomen.

Duizenden toeristen staan dagelijks in de rij. De monniken in de tempel hebben de tijgers getemd, waardoor ze vreedzaam kunnen samenleven met de mens.

Tijgers blijven wilde dieren. Slechts een paar zijn tam genoeg om te poseren met toeristen. Om gevaar van een eventuele aanval op bezoekers te vermijden, worden de tijgers gekooid en geketend in de tempel. De tempel is niet de beste plek voor tijgers. Somchai hoopt de dieren dan ook op een dag vrij te kunnen laten in de natuur.

Volgens Somchai is bijna 97 procent van de Indochinese tijgers uitgestorven in de afgelopen 100 jaar.

 

Categorie: Boeddhisme, Dierenwelzijn, Geluk, Misbruik, Nieuws, Zorg Tags: monniken, NPO Spirit, tijgers

Lees ook:

  1. Thailand gaat stelende en frauderende boeddhistische monniken aanpakken
  2. Hoge Thaise monniken moeten bezit verantwoorden
  3. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  4. Thaise boeddhistische monniken maken gezichtsmaskers uit vezels gerecycled plastic

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Michael Hoek zegt

    8 februari 2014 om 15:20

    Lijkt me handig om ook te vermelden dat deze tempel nogal verkeerd met de tijgers om gaat? De tempel staat bij veel deskundigen bekend om haar wrede praktijken en regelrechte dierenmishandeling. De tijgers worden geestelijk gebroken door ze onder andere heel de dag met stokken te porren en urine van andere soortgenoten in hun gezicht te gooien.

    [..knip..] Hallo, Michael (PvB)

    • Sjoerd zegt

      8 februari 2014 om 22:16

      Ik heb de documentaire daarover onlangs op televisie gezien en het was afschuwelijk om te zien hoe wreed deze dieren uitgebuit en mishandeld worden. Dit gebeurd uit het zicht van de toeristen.
      Hieraan zou in het BD veel nadrukkelijker aandacht kunnen worden besteed.

  2. Paul van Buuren zegt

    8 februari 2014 om 22:53

    Hier de woorden van een vrijwilliger in de tempel:

    In summation, I do not believe that Tiger Temple is a conservation project. I felt more like I was volunteering at a Jurassic Park run by 20 year olds, where I had to coral tourists daily. My view is that whole basis of the volunteer program in general is to act as a first line of defense to pacify and communicate with the tourists who do come and let them feel more comfortable with the whole idea. Many commentators on Tiger Temple debate the ethics of Tiger Temple, whether or not the tigers are abused as well as the overall ramifications for and reality of the temple’s conservation project, but for me, these overshadow the more important question: How do we help protect the 3,200 wild tigers left in the world?

  3. Maria Vignolo zegt

    9 februari 2014 om 11:40

    Ook ik dacht een vorm van waarlijk boeddhisme te zien in de tijgertempel.
    Todat de ware en gruwelijke feiten naar buiten werden gebracht.
    Gruwelijke mishandelingen van de tijgers, totaal gebrek aan iedere vorm van leven.
    Alles ten dienste van het geld door de toerist gegeven en veel TV reclame. Het is een grote leugen.
    Dit misbruik en geweld tegen tijgers is alle vele jaren bekend. Waarom brengt het BD dit als een nieuwtje/ weetje?
    Het past niet in een boeddhistisch blad.
    Het is een schande dat dit in een tempel plaatsvind.

  4. Natascha zegt

    28 februari 2014 om 13:55

    Inderdaad , waarom komt dit artikel op jullie nieuwssite?
    ik had groot vertrouwen in deze website van het boeddhistische Dagblad, maar nu weet ik niet meer wat erover denken.Ik hoop dat jullie hierop gaan reageren en het artikel verwijderen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan God zich van zijn bestaan beroven?
    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Zenmummies

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.