Wakker Dier zet vanaf vandaag buitenreclame in langs de snelweg en in metrostations over supermarkt Vomar, die voorlopig veel vlees blijft aansmeren. ‘Met billboards en digitale schermen waarschuwen we de klanten van Vomar. Hun supermarkt loopt hopeloos achter op de rest, door veel te blijven stunten met vlees,’ zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is op dit moment 40 procent plantaardig. Elf supermarkten hebben zich gecommitteerd aan een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030. Deze bedrijven beloven bovendien dat de totale hoeveelheid verkochte eiwitten niet zal toenemen, zodat plantaardige eiwitten daadwerkelijk de dierlijke vervangen.
Vomar is volgens Wakker Dier minder ambitieus en werkt toe naar 50 procent plantaardige eiwitten in 2030. Bovendien wil de supermarkt niet toezeggen dat het totale aantal verkochte eiwitten niet zal stijgen. Kennelijk wil Vomar de mogelijkheid openhouden dit doel te bereiken door meer plantaardige eiwitten te verkopen. De supermarkt zet in ieder geval nog niet in op minder vlees en dierlijke producten. En blijft de vleesverkoop zelfs stimuleren met veel vleesstunts.
Naast Vomar hebben alleen de kleinere supermarktketens zich nog niet verbonden aan de ‘Meer plant’-doelstelling van Wakker Dier: Boni, Boon’s Markt, DekaMarkt, Hoogvliet, MCD, Nettorama en Poiesz. Wakker Dier wil dat alle supermarkten dezelfde doelstelling omarmen, zodat een gelijk speelveld ontstaat.
Minder dieren eten is niet alleen goed nieuws voor de dieren zelf, maar ook voor onze gezondheid. De Gezondheidsraad concludeert dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast kan zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding.