McDonald’s mag niet langer zijn Franse Frietjes aanprijzen met dat ze niets anders bevatten dan aardappels en een snufje zout. Een paginagrote krantenadvertentie van de fastfoodreus is in strijd met de Nederlandse reclamecode. Voedselwaakhond Foodwatch heeft hierover een zaak gewonnen bij de Reclame Code Commissie.
In de advertentie uit de Volkskrant van 12 maart staat: ‘De Franse Frietjes van McDonald’s worden gemaakt van de allerlekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. En aan die aardappelen wordt verder helemaal niets toegevoegd… behalve een snufje zout. En door jou een burger, Milk Shake en McDonald’s Fritessaus.’ In de ingrediëntenlijst van de Franse Frietjes op de website van McDonald’s staat dat ze ook dinatriumdifosfaat (stabilisator), dextrose en diverse plantaardige oliën bevatten.
Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch, verklaart: ‘Niets mis met een frietje op z’n tijd, maar consumenten worden misleid omdat de frietjes veel natuurlijker worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. McDonald’s ontkent in de reclame bewust de aanwezigheid van diverse andere ingrediënten. Ze hadden deze leugenachtige advertentie nooit mogen plaatsen. We zijn blij met de uitspraak in deze zaak, maar de Reclame Code Commissie kan geen boetes of straffen uitdelen. Nu de advertentie onrechtmatig is, eisen we onmiddellijke en openbare rectificatie van McDonald’s.’
Door de reclame worden consumenten opzettelijk misleid, aangezien zij niet verwachten dat de frietjes ook andere ingrediënten bevatten, zoals dinatriumdifosfaat en dextrose. Foodwatch vond het al misleidend, en nu heeft ook de Reclame Code Commissie geoordeeld dat de claim dat de Franse Frietjes alleen aardappelen en zout bevatten onrechtmatig is.
Volgens de commissie is er een onjuiste indruk gewekt over de samenstelling van het product. Daarmee is de reclame in strijd met de eis van de Nederlandse Reclamecode dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn over de samenstelling. De uiting is hiermee ook in strijd met Europese regelgeving die stelt dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn over kenmerken zoals samenstelling, aard, herkomst en productiemethode van een levensmiddel.
De commissie heeft Foodwatch gelijk gegeven en adviseert McDonald’s dringend om niet langer op deze manier te adverteren. De termijn om bezwaar aan te tekenen is inmiddels verstreken, waardoor de uitspraak onherroepelijk is.
Het is niet de eerste keer dat het fastfoodbedrijf wordt beklaagd bij de Reclame Code Commissie. De afgelopen jaren is McDonald’s negen keer eerder teruggefloten door de Reclame Code Commissie, zo blijkt uit het archief met uitspraken van het reclame-orgaan. Foodwatch is vastberaden, Lindner: ‘Wij laten niet toe dat McDonald’s keer op keer wegkomt met misleidende reclamepraktijken. Consumenten hebben recht op eerlijke informatie en wij zullen blijven strijden voor transparantie en eerlijkheid in voedselreclames.’
Naast de advertentie in de krant was er op de radio een soortgelijke advertentie te horen. Hiertegen is door een anonieme consument ook een klacht ingediend. De Reclame Code Commissie vindt dat de radioreclame ook in strijd is met de regels.