Dieren mogen nog steeds dagenlang op transport gesteld worden naar verre landen buiten de EU, hoewel Nederland hier een einde aan wil. Het vandaag gepubliceerde voorstel van de Europese Commissie om het dierenwelzijn tijdens veetransporten te verbeteren schiet ernstig tekort. Hoewel het enkele verbeteringen bevat, waaronder verkorten van bepaalde reistijden, zijn deze verre van toereikend om het ernstige dierenleed aan te pakken. Piepjonge dieren en hoogzwangere dieren mogen nog altijd op transport gesteld worden, de duur van scheepstransporten is ongereguleerd en de maximumtemperatuur is 30°C, terwijl het wetenschappelijk advies 25°C is.
Jaarlijks worden ongeveer 44 miljoen runderen, schapen en varkens op verre transporten gesteld binnen de EU en naar landen daarbuiten. Dat blijkt uit een rapport dat Compassion in World Farming (CIWF) en Eurogroup for Animals vorige week publiceerden met transportdata die eerder niet publiek waren. Hieruit blijkt ook dat er op grote schaal gesjoemeld wordt met rusttijden voor de dieren door verzamelplekken op te geven als bestemming of startpunt. Zo wordt de verplichting dieren 24 uur rust te geven omzeild en krijgen ze slechts 6 uur rust.
Geert Laugs, directeur CIWF Nederland: ‘Uitputting, uitdroging, verwondingen en soms zelfs de dood… Het dierenleed bij verre veetransporten op schepen en in wagens is gruwelijk. De Europese Commissie had goede voornemens het dierenwelzijn te verbeteren, maar de uitwerking is teleurstellend en ontoereikend. De Commissie moet luisteren naar de wens van de Europese burgers die een einde willen aan deze wrede, onnodige handel.’
De Europese Commissie had meerdere voorstellen beloofd op het gebied van dierenwelzijn, nadat bleek dat de dierenwelzijnswetgeving niet meer toereikend was. Deze voorstellen zouden komen voor het eind van 2023, waaronder een uitwerking van het uitfaseren van kooihuisvesting in de veehouderij naar aanleiding van het Europees burgerinitiatief ‘Stop de kooien – End the Cage Age’ van onder andere CIWF. De Commissie lijkt haar beloftes nu niet na te komen en lijkt te zwichten onder de sterke lobby van de industrie.
Nederland is de grootste importeur van kalfjes uit verre landen (onder andere uit Estland, Letland, Litouwen, Polen en Ierland) en is tevens een van de grootste exporteur van varkens over lange afstanden (naar onder andere Italië, Spanje en Polen), blijkt uit het rapport van CIWF en Eurogroup for Animals.
Uit een openbare consultatie van de Europese Commissie blijkt dat de overgrote meerderheid van de Europese burgers (94 procent) zegt voorstander te zijn van het beëindigen van de export van dieren naar landen buiten de EU[5]. Onlangs riepen meer dan 900.000 burgers de EU op om deze handel te verbieden via een petitie van Compassion in World Farming, FOUR PAWS, WeMove Europe en Animals International.