Bij bijna driekwart (73%) van het kip-assortiment in supermarkten kunnen klanten alleen voor ‘plofkip’ kiezen en is er geen diervriendelijker alternatief te koop. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier naar 724 kip-producten bij de tien grootste supermarktketens.
Wakker Dier: ‘Als je bijvoorbeeld in jouw winkel kipdrumsticks, kippenvleugeltjes of kipschnitzel wilt kopen dan is dat vaak alleen van ‘plofkip’ te koop. Bij de meeste kipproducten word je zo als klant min of meer gedwongen om ‘plofkip’ te kopen. Supermarkten geven je – ondanks hun mooie woorden – amper diervriendelijkere keus.’
Lidl, Hoogvliet, Jumbo en C1000 kwamen volgens Wakker Dier als slechtste uit de bus, Albert Heijn is een middenmoter en Coöp en Deen boden hun klanten het meeste diervriendelijke keus. Het gebrek aan keus zet een rem op de groei in consumptie van diervriendelijker gehouden kip.
Wakker Dier bezocht meerdere filialen van de Albert Heijn, Jumbo, C1000, Aldi, Lidl, Plus, Dirk, Deen, Coöp en Hoogvliet, samen goed voor 87% van de markt. Z0’n 724 verse kip-producten werden op diervriendelijkheid beoordeeld. Bij 73% van het kip-assortiment kon de klant alleen kiezen voor ‘plofkip’. Bij 16% had de klant keus tussen ‘plofkip’ en diervriendelijker gehouden kip. Bij 11% van het kip-assortiment was juist alle kip diervriendelijker gehouden en was geen ‘plofkip’ variant te koop. De zekerheid van een diervriendelijker gehouden kip had je vooral bij Deen en Coöp. Deze supermarkten hebben een aanzienlijk diervriendelijker schap voor kip dan bijvoorbeeld grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo. Eerder bleek al uit de reclamegegevens van de grote supermarkten dat het aantal promoties met ‘plofkip’ stijgt.
Wakker Dier voert sinds het voorjaar van 2012 campagne tegen de ‘plofkip’, met name tegen de twee grootste ‘plofkip’ verkopers; Albert Heijn en Jumbo. Veel fabrikanten en ziekenhuizen zijn sindsdien overgestapt op een diervriendelijker alternatief zoals kip met een Beter Leven ster, andere hebben aangegeven dit in de nabije toekomst te gaan doen. Ook consumenten kiezen in toenemende mate voor diervriendelijker gehouden kip. De verkoop van ‘plofkip’ is de laatste twee jaar met 6% gedaald en de verkoop van kip met Beter Leven-kenmerk met 80% gestegen.
Helaas zijn de grootste ‘plofkip’ verkopers, de supermarkten, volgens Wakker Dier nog niet van plan over te stappen op de diervriendelijkere kip met een Beter Leven ster. Zij willen op de lange termijn over op de Kip van Morgen, een ‘plofkip’ in flauwekulsaus: 19 in plaats van 21 kippen per vierkante meter (per kip een extra oppervlakte ter grootte van een smartphone), nooit naar buiten en een paar dagen langer leven. En dat laatste pas in 2020. Wakker Dier blijft onverminderd campagne voeren voor een ‘plofkip’-vrij schap in 2015, vooral gericht op de grootste ‘plofkip’ verkopers: Albert Heijn en Jumbo.
Bron Wakker Dier.
Anne zegt
Er is een supermarkt die ekoplaza heet. Zij verkopen vlees, en dus ook kip, van biologische dierhouderij.
M-J. zegt
Wel eens gehoord van vegetarisme ?
Henk Molenaar zegt
Ook het gebruik van melkproducten en eieren gaat gepaard met een enorm misbruik. Zo wordt het kalf direct na geboorte van de moeder gescheiden en gaat de melk niet naar de baby maar naar de consument, het kalfje wordt vetgemest en geslacht(probeer je eens in te denken dat dit met mensen gedaan zou worden). Het massaal versnipperen van haantjes is denk ik al gemeengoed, zij produceren geen eieren. Ik denk dat veganisme pas een stap in de goede richting is.
Anne zegt
Biologische veehouderij stelt echt andere eisen aan de omgang met dieren. Natuurlijk is vegetarisch of veganistisch gaan eten een keuze maar voor mensen die wel vlees willen eten is biologisch een zeer goede optie.
Paula Kuitenbrouwer zegt
Eens met Henk Molenaar. Veganisme maakt een einde aan veel leed.