• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na klachten over transparantie na melding misbruik door leraar Paul Van hooydonck

BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na klachten over transparantie na melding misbruik door leraar Paul Van hooydonck

21 januari 2022 door Joop Ha Hoek

Op 30 januari zullen leden van de Boeddhistische Unie België (BUB) – de koepel van boeddhistische organisaties in België- in een algemene vergadering beslissen op het bestuursvoorstel om het boeddhistisch centrum Ehipassiko -in onder meer Antwerpen- het lidmaatschap van de BUB te ontnemen.

Aanleiding zijn klachten van vier ex-leden van Ehipassiko over het gebrek aan transparantie door het bestuur van Ehipassiko over het gedrag van oud-voorzitter Paul van hooydonck die in 2016 door een studente van het centrum beschuldigd werd van machtsmisbruik door een intieme relatie met haar aan te gaan. De BUB stelt eerder deze week in een verklaring aan het BD dat er ‘meer meldingen van gelijkaardig gedrag’ zijn.

In de vergadering wordt beslist over de uitsluiting van Ehipassiko als lid van de Boeddhistische Unie van België en krijgt een vertegenwoordiger van het centrum gelegenheid verweer te voeren. Maar Bert Caekelbergh, bestuursvoorzitter van Ehipassiko, zegt tegen deze krant niet aanwezig te zullen zijn op de virtuele vergadering omdat zonder dat ‘het centrum kon reageren’ de indruk wordt gewekt dat het standpunt van de BUB al duidelijk is. ‘Barbertje moet hangen,’ zegt hij.
Caekelbergh: ‘Wij werden begin dit jaar door de BUB benaderd met een klacht. De wijze waarop dit gebeurde, een uitsluiting zonder vooraf gehoord te zijn en een veroordeling nog voor wij een recht van antwoord konden formuleren, heeft ons doen besluiten uit de unie te stappen. De ingebrachte klachten betreffen: misbruik of grensoverschrijdend gedrag i.v.m. institutioneel , psychologisch en spiritueel grensoverschrijdend gedrag. Dit zijn de items die de klagers aanvoeren. Verdere uitleg werd ons niet gegeven. Ondertekend door 4 ex-leden van Ehipassiko.
De unie is ons inziens meegegaan in de argumenten die werden aangebracht door de klagers maar zonder ons hiervan te ondervragen naar aard, plaats, reden en aanleiding. We vermoeden een soort van “barbertje moet hangen” of een andere verborgen agenda? We zijn ons van geen misbruik bewust. Al willen we daar wél naar kijken. We hebben besloten geen deel meer van de unie te willen uitmaken tot nader order. Vooral omdat we de wijze waarop we hierin zijn benaderd infaam en de BUB onwaardig vinden. Een a priori vermoeden van schuld!’

Intieme relatie

Wat is de kwestie? Carlo Luyckx, voorzitter van de BUB, in een schriftelijke reactie: ‘In mei 2016 maakte een vrouw melding bij de BUB van haar lijden als gevolg van een intieme relatie die zij als studente was aangegaan met Paul Van hooydonck, die toen spiritueel begeleider was bij de boeddhistische gemeenschap Ehipassiko, lid van de BUB. Bijna gelijktijdig kwamen van binnen en buiten die gemeenschap nog verschillende meldingen van gelijkaardig gedrag.

Meteen is de Ethische en Deontologische Commissie van de BUB een proces opgestart met Paul Van hooydonck en met de Raad van Bestuur van Ehipassiko, die zich toen alle drie ertoe verbonden hierrond samen te werken.  Uit de eerste gesprekken bleek dat Paul en de Raad van Bestuur van Ehipassiko, zich niet bewust waren van het feit dat een beoefenaarster, die intiem benaderd wordt door een leraar, zich op dat ogenblik in een afhankelijke en een niet-gelijkwaardige positie bevindt.
Na onderzoek, consultatie en evaluatie door de Ethische en Deontologische Commissie van de BUB werden de verschillende intieme relaties van Paul en zijn gedrag binnen de sangha bestempeld als grensoverschrijdend gedrag dat binnen een spirituele context beschouwd kan worden als misbruik, en dit onafgezien of zijn intenties al dan niet oprecht waren. Aanvankelijk heeft Paul Van hooydonck zich zowel mondeling als schriftelijk akkoord verklaard dit gedrag te stoppen.

Psycholoog

De unie heeft een lid van de Ethische en Deontologische Commissie van de BUB afgevaardigd om contact te onderhouden met de vrouw die de eerste melding heeft gedaan van het grensoverschrijdend gedrag. Het was onze intentie om haar op deze manier op de hoogte te houden over onze opvolging van deze zaak, en om haar de nodige morele steun te bieden. We hebben haar aangeraden om in therapie te gaan bij een psycholoog.

Grensoverschrijdend gedrag en misbruik wijzen meestal op een structureel probleem binnen de gemeenschap (onwetendheid, ontkenning, onduidelijke interne communicatie, geruchten, relativeren van de feiten, geheimhouding, enz.). Het bleek dat deze elementen ook binnen raad van bestuur van Ehipassiko werkpunten waren.’

Statutair kan de BUB zich volgens Luyckx niet mengen in het interne werking van haar lidverenigingen, maar op aandringen van de BUB hebben zowel Paul (Van hooydonck)  als de Raad van Bestuur van Ehipassiko gaandeweg positieve stappen gezet om dergelijk gedrag in de toekomst te vermijden.

Ehipassiko heeft het Ethisch Charter van de BUB aanvaard en op haar website gepubliceerd. Twee Contactpersonen Integriteit werden aangesteld binnen Ehipassiko en op hun website bekend gemaakt. Verschillende leden van de bestuursraad van Ehipassiko, onder wie  Van hooydonck, hebben de training van Sensoa over deze materie gevolgd.

Ontslag Van hooydonck

Luyckx: ‘Paul had hierbij aangegeven dat hij dan inzag dat in een intieme relatie tussen een leraar/begeleider en een sanghalid- de niet-gelijkwaardigheid een kritisch punt is. Er is een kennisgeving van (een aantal) feiten aan de Algemene Vergadering van Ehipassiko geweest, met bijgaande verontschuldigingen. Paul stelde toen dat hij zich aan het Ethisch Charter hield en geen intieme relaties meer had met sanghaleden. Paul heeft een persoonlijk traject gevolgd om beter inzicht te krijgen in deze problematiek bij de gespecialiseerde cel van de dadersproblematiek bij VAGGA, zoals voorgesteld door de BUB. Paul heeft gemeld dat hij zich schriftelijk geëxcuseerd heeft naar de slachtoffers. En nam ontslag als bestuurslid van Ehipassiko.’

De BUB geeft in een reactie aan het BD aan dat er naast deze positieve stappen er echter nog een aantal elementen waren die een heling binnen de sangha verhinderden. Er waren, volgens getuigenissen, op dat moment een gebrek aan communicatie en transparantie over de gebeurde feiten binnen de sangha en kon dit onderwerp niet op een veilige manier besproken worden. Ondanks het advies van de Commissie aan de Raad van Bestuur van Ehipassiko om een intern proces van herstel en heling op te starten en te begeleiden, was de Commissie toen niet op de hoogte van concrete stappen hiertoe.

Luyckx: ‘Ondanks onze vraag daartoe heeft Ehipassiko ons tot op vandaag nog geen interne procedure ter kennis gebracht in verband met intieme relaties binnen de sangha van de spiritueel verantwoordelijken. Tenslotte was, volgens de Ethische Commissie, Paul’s inzicht in het gebeuren nog onvolledig. De Commissie had er echter vertrouwen in dat, indien de Raad van Bestuur van Ehipassiko haar verantwoordelijkheid nam, een risico tot herval beperkt was en hij dus verder kon optreden als leraar/begeleider binnen Ehipassiko.’

Transparantie

Daarom legde de bestuursraad van de BUB op 20 november 2019 voorwaarden op aan Ehipassiko om lid te kunnen blijven van de BUB. De bestuursraad van Ehipassiko heeft volgens Luyckx op 4 december 2019 schriftelijk bevestigd akkoord te gaan met deze voorwaarden, met de melding dat: De transparantie zou verzekerd worden naar een nog te bepalen groep van regelmatige beoefenaars, de dialoog met groepsgesprekken zou uitgevoerd worden, Paul (Van hooydonck) ontslag genomen had als voorzitter en bestuurder van Ehipassiko, de interne procedure voor intieme relaties zou opgesteld worden, de begeleiding van Van Hooydonck met een lid van Ethische en Deontologische Commissie van de BUB was opgestart.

Omwille van onenigheid binnen de bestuursraad van Ehipassiko over de uitvoering van deze opdracht hebben verschillende bestuursleden na enige tijd ontslag genomen.

Seksueel grensoverschrijdend gedrag

Luyckx: Op 16 mei 2020 werd door een betrokkene van Ehipassiko op persoonlijk initiatief een mail rondgestuurd om aangeschrevenen op de hoogte te brengen over 2 meldingen en meerdere aanwijzingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag van Paul. Hierbij werd geschreven dat de meeste actiepunten die door de BUB werden gevraagd waren uitgevoerd, maar echter niet de belangrijkste, nl. transparantie. Paul nam vervolgens verlof als leraar van Ehipassiko.

Op 1 juni 2020 heeft Carlo Luyckx aan de bestuursraad van Ehipassiko gemeld dat de vraag over het lidmaatschap van Ehipassiko bij de BUB was vervallen omwille van het vertrek van Paul. Op 7 juni 2020 werd de historiek van de feiten aan de leden van de Algemene Vergadering van de BUB toegelicht. Ehipassiko kreeg daarbij de gelegenheid tot wederwoord. Begin 2022 werd Paul opnieuw actief betrokken bij Ehipassiko om als leraar retraites te begeleiden. Hiervan werd de BUB niet op de hoogte gebracht. Aan verschillende voorwaarden die de BUB gesteld had om lid te kunnen blijven van de BUB was nochtans niet voldaan, volgens de BUB.

Terwijl de BUB op eigen initiatief actief voorbereidingen trof om hierover met Ehipassiko in gesprek te treden, kwam vervolgens (begin dit jaar) een klacht binnen van 4 vrouwen. In het ondertussen verder uitgebreide Ethisch en Deontologisch Charter van de BUB herkenden zij zich als slachtoffers van psychologisch, institutioneel en spiritueel misbruik door 2 personen (binnen Ehipassiko). Luyckx: ‘Hiervoor heeft de Ethische en Deontologische Commissie van de BUB een nieuw dossier geopend. Voorlopig kunnen we de details van deze nieuwe melding nog niet kenbaar maken, omdat het onderzoek hierover nog niet is afgelopen. Het lijkt ons aangewezen om in afwachting hiervan de privacy van alle betrokkenen te verzekeren. De BUB zal met de personen die deze klacht ondertekenden verder in gesprek gaan en hen, binnen onze mogelijkheden, ondersteuning aanbieden.’

Niet bewust

Bert Caekelbergh: ‘De unie is ons inziens meegegaan in de argumenten die werden aangebracht door de klagers maar zonder ons hiervan te ondervragen naar aard, plaats, reden en aanleiding. We vermoeden een soort van “barbertje moet hangen” of een andere verborgen agenda? We zijn ons van geen misbruik bewust. Al willen we daar wél naar kijken. We hebben besloten geen deel meer van de unie te willen uitmaken tot nader order. Vooral omdat de wijze waarop we hierin zijn benaderd infaam en de BUB onwaardig vinden. Een a priori vermoeden van schuld! We hebben steeds constructief aan de werking van de BUB meegewerkt en hopen oprecht dat zij hun werk naar beste vermogen kunnen verder zetten. Er is geen wrok. Enkel een diep pijnlijk gevoel.
Ehipassiko wenst alle opties open te houden om de vier aanklagers persoonlijk én de BUB als vereniging aansprakelijk te stellen voor alle morele, financiële en diepmenselijke schade die ze door hun handelen teweeg gebracht hebben en/of in de toekomst zullen brengen.’

Bert Caekelbergh zegt overvallen te zijn door de aangekondigde vergadering van de BUB om Ehipassiko het lidmaatschap te ontnemen.

Op 13 januari ontvangt hij als voorzitter van Ehipassiko, volgens hem totaal onverwacht, de mededeling van de voorzitter van de BUB dat er melding is gemaakt, ‘een nieuwe klacht ontvangen, door 4 personen ondertekend, van inbreuken bij Ehipassiko op het Ethisch en Deontologisch Charter van de BUB. Daarbij worden met name psychologisch, institutioneel en spiritueel misbruik vernoemd. Deze zouden zich voorgedaan hebben door enkele van uw leraren toen pogingen werden gedaan om het grensoverschrijdend gedrag van één van deze leraren, dat in de context van een spirituele begeleiding als misbruik werd benoemd, bespreekbaar te maken. Er zijn ook aanwijzingen van mogelijke andere vormen van grensoverschrijdend gedrag.’

Caekelbergh: ‘Samengevat wil dit zeggen dat de BUB bij monde van haar voorzitter, zonder enige feitelijke motivatie, zonder enig tegensprekelijk gesprek of debat, het lidmaatschap van Ehipassiko opschort, dit in afwachting van de algemene vergadering die zal beslissen over de uitsluiting.
Voor een goed begrip: noch het bestuur van Ehipassiko, noch de twee externe vertrouwenspersonen die door Ehipassiko zijn aangeduid voor elke vraag of opmerking over ethisch gedrag hebben tot op dit ogenblik weet van ook maar enige klacht van een lid of van leden van de Ehipassiko-sangha. Méér: Ehipassiko volgt integraal het Ethisch en Deontologisch Charter van de BUB/UBB.

Geen toelichting

Op 15 januari schrijft Bert Caekelbergh aan de voorzitter van de BUB dat zijn bestuur deze aantijgingen zeer ernstig neemt. ‘Maar, stelt hij, Ehipassiko heeft echter geen duidelijke toelichting gekregen bij de aantijgingen die werden gemaakt. Wie, wat, waar, wanneer? De redenen die worden aangevoerd om Ehipassiko een verder lidmaatschap bij de unie te ontzeggen, blijven o.i. bijzonder vaag. Over welke leraren gaat het? Van nieuwe aanwijzingen van ‘mogelijke andere vormen van grensoverschrijdend gedrag’ kregen we geen duidelijke verklaring. Over welke  nieuwe aanwijzingen en vormen gaat het? Ook dat werd ons niet duidelijk gemaakt! De keuze van de unie om voor een radicale opheffing van ons lidmaatschap te gaan maar vooral de wijze waarop dit gebeurt vinden wij bijzonder pijnlijk. Zeker zonder een recht op antwoord.’

In een reactie diezelfde dag volgt het antwoord van de voorzitter van de BUB: ‘De klacht die de BUB ontvangen heeft op 13 januari (2022) en waarvan de Raad van Bestuur dezelfde dag kennis heeft genomen betreft volgende artikels van het ethisch en deontologisch charter: artikel 3.5. Psychologisch misbruik, artikel 3.8. Institutioneel misbruik en artikel 3.9. Spiritueel misbruik. De leraren die hiervoor vernoemd zijn Paul Van hooydonck en Bert Caekelbergh.
Deze klacht is niet de enige reden voor de beslissing van de Raad van Bestuur om de uitsluiting van Ehipassiko aan de Algemene Vergadering voor te stellen. Het betreft eveneens het niet-respecteren van de voorwaarden die in het verleden werden gesteld.’

Feitelijke motivatie

Bert Caekelbergh: ‘Maar ook hier ontbreekt opnieuw elke feitelijke motivatie. Enkel de naam van de ‘daders’: Paul Van hooydonck en Bert Caekelbergh. Van “aanwijzingen van mogelijke andere vormen van grensoverschrijdend gedrag” plots geen woord meer. Ondertussen kennen we ook de naam van de aanklagers: vier personen die twee jaar geleden samen Ehipassiko volledig verlaten hebben en ondertussen een eigen sangha hebben opgericht. Overigens heeft Ehipassiko vorig jaar nog een klacht moeten neerleggen tegen één van de aanklagers wegens misbruik van gegevens, het gebruiken van de mailinglist van Ehipassiko bij de opstart van hun nieuwe sangha.’

Het niet-respecteren van voorwaarden uit het verleden wordt ook niet gespecifieerd. Voor enige verdere uitleg, specificatie, feitelijkheid van de klachten moeten we dus nog verder afwachten.’

Ehipassiko weg bij de BUB

Op 16 januari schrijft het bestuursorgaan van Ehipassiko het volgende aan de BUB: ’Na overleg heeft het bestuur van Ehipassiko, besloten niet langer deel uit te maken van de BUB. We zeggen ons lidmaatschap op voor onbepaalde tijd. Voor alle duidelijkheid: wij willen geen confrontatie ontlopen. Maar de wijze waarop is ingegaan op de klacht van de ondertekenaars, de onduidelijkheid in communicatie naar ons over de aard van de beschuldigingen en de dreiging met een uitsluiting nog voor gehoord te zijn heeft ons vertrouwen in de neutraliteit waarop we moeten kunnen rekenen, beschadigd. Vooral het feit dat de unie uitgaat van een vermoeden van schuld vinden we bijzonder pijnlijk. Deze beslissing van het bestuur is een logisch gevolg van het feit dat Ehipassiko deze handelwijze niet enkel pijnlijk vindt, maar gewoonweg onbehoorlijk en brutaal. Het boeddhisme onwaardig.’

Zwijgcultuur

Een van de vier vrouwen die dit jaar bij de BUB klaagde over het voortdurend gebrek aan transparantie binnen Ehipassiko omtrent het misbruik binnen de organisatie. ‘Dat misbruik door Paul Van hooydonck is totaal niet bespreekbaar binnen Ehipassiko, terwijl het al vijf jaar geleden is dat die melding er was. De communicatie binnen het centrum deugt niet, er is een compleet gebrek aan zelfinzicht en zo kon het escaleren, meerdere sanghaleden hebben Ehipassiko verlaten. In naam heeft het bestuur de voorwaarden en maatregelen van de BUB geaccepteerd, maar dat is alleen voor de vorm. Noch Paul, nog anderen binnen het bestuur, hebben om vergeving gevraagd. Terwijl er toch veel emotionele schade is aangericht. Er zou onderzoek moeten komen naar het aantal slachtoffers, onder wie gehuwde vrouwen die niet naar buiten durven te treden. Het misbruik vond in het centrum maar ook daarbuiten plaats. Ook andere betrokkenen hebben veel moeite met hun ervaringen naar buiten te treden.’

Ehipassiko is momenteel één van de grootste sangha’s van Vlaanderen.
De zaak omtrent Ehipassiko is de eerste melding waar de Ethische en Deontologische Commissie op werkte. Sinds 2016 is de BUB door een leerproces gegaan, dat nog steeds doorgaat. Dit leerproces gebeurde op basis van talloze gesprekken met de betrokkenen, studie van de literatuur over grensoverschrijdend gedrag, consult met experten en buitenlandse verenigingen, interne communicatie op een brede schaal en samenwerking met professionele dienstverleners. Samen met de bestuursraad en de Algemene Vergadering werd het Ethisch en Deontologisch Charter opgesteld.  Dit charter en een bijhorend actieplan werd, met een vraag tot feedback, voorgelegd aan Sensoa, een professioneel adviesorgaan met o.a. ervaring in seksueel grensoverschrijdend gedrag en misbruik. Onze bestuursleden en de leden van de Ethische en Deontologische Commissie hebben eveneens een opleiding gevolgd bij Sensoa. Contactpersonen Integriteit werden aangesteld bij de BUB en bij de lidverenigingen. Deze Contactpersonen Integriteit zijn verplicht een meerdaagse training te volgen.  Aan alle leden van alle Raden van Bestuur van de lidverenigingen werd vervolgens ook een kortere vorming ter beschikking gesteld.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Nieuws, Pakhuis van Verlangen Tags: Bert Caekelbergh, beschuldigingen, BUB, Carlo Luyckx, Ehipassiko, intieme relatie, jarenlang zwijgen, macht, meer meldingen, misbruik, Paul Van hooydonck, studente, transparantie, VAGGA, vrouw, zwijgcultuur

Lees ook:

  1. BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na gebrek aan transparantie misbruik door leraar
  2. Ethisch en Deontologisch Charter BUB
  3. Edel Maex- Wat is misbruik?
  4. Damcho Dyson – ‘flashbacks van geweld en verbale misbruik door Sogyal rinpoche’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Anoniem zegt

    24 januari 2022 om 16:43

    Die zwijgcultuur klopt, er ging een soort afscheidsmededeling van Paul de ronde maar die werd alleen binnen een hechte kring van Ehipassiko gedistribueerd.

    Die mededeling werd voorgelezen, een zwart op wit exemplaar werd niet gegeven ook niet op verzoek.
    Paul verdween naar Thailand en dat was dat.

    Geruchten deden al maanden de ronde maar enige verklaring van wat, hoe en waarom bleven tot op vandaag, vaag en onduidelijk. Een verontschuldiging was daar bij mijn weten niet bij.

    Enfin dit bleef maar duren tenminste lang genoeg om deze organisatie de rug toe te keren.
    Het zichzelf buiten de BUB zetten klinkt alvast heel stoer maar opent naar mijn mening de deur voor nog meer soortgelijke toestanden.

    Maar best zeg je niks anders krijg je deze boodschap:

    “Ehipassiko wenst alle opties open te houden om de vier aanklagers persoonlijk én de BUB als vereniging aansprakelijk te stellen voor alle morele, financiële en diepmenselijke schade die ze door hun handelen teweeg gebracht hebben en/of in de toekomst zullen brengen.”

    Niet echt bevorderlijk voor een helingsproces.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.