• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Mysterie en grootsheid van het multiculturele boeddhistisch klooster Ruiying

Mysterie en grootsheid van het multiculturele boeddhistisch klooster Ruiying

14 januari 2022 door de redactie

Het boeddhistische klooster Ruiying-tempel, gelegen in de Mongoolse Autonome Provincie in Fuxin, een stad in de noordoostelijke provincie Liaoning, is een religieus heiligdom dat de culturen van Han, Manchu, Mongool en Tibet belichaamt.

De tempel werd gebouwd in 1669 en loopt van zuid naar noord, met het middelste gedeelte als de belangrijkste constructie. Hij volgt tot op zekere hoogte de structuur van het Potala Paleis in Lhasa, Tibet,  maar brengt een grotere variatie aan die de architectonische stijlen van verschillende etnische groepen combineert.

De Grote Zaal wordt omringd door vier zalen die op vier verschillende heuvels liggen en met elkaar verbonden zijn door een 6.000 meter lange weg, met aan elke kant honderden uit steen gehouwen Boeddhabeelden. In de hoogtijdagen van de tempel tijdens de Daoguang Regeerperiode (1821-1850), na een 180 jaar durend uitbreidingsproject, telde de tempel 97 zalen en 1.620 kamers, met een oppervlakte van 18 vierkante kilometer.

De Hal van de Levende Boeddha bestaat uit twee structuren in het oosten en het westen, met in totaal 999 kamers en zeven deuren. Elke kamer en elk raam is beplakt met groene en rode veelbelovende patronen. De rustige en ruime binnenplaatsen en de nette, goed georganiseerde straten geven het hele gebied een aura van sereniteit en heiligheid.

Elke generatie van de levende Boeddha werd zeer gerespecteerd door de keizers, en elk jaar reisden zij naar de hoofdstad om soetra’s te reciteren en vereringsceremonies te houden voor de koninklijke familie. Het naambord van de tempel was een persoonlijke inscriptie in de Han, Manchu, Mongoolse en Tibetaanse talen van keizer Kangxi (1654-1722), die een bezoek bracht in 1669, het jaar dat de tempel in gebruik werd genomen.

De levende Boeddha fungeerde in 1699 als bemiddelaar tussen de centrale regering en de opstandige troepen van koning Da’erhan, en hielp zo de opstandelingen tot bedaren te brengen. De tempel had een zeer strikte bestuursstructuur met de hoogste leider, de levende Boeddha en alle niveaus van managers en secretarissen voor zalen, bibliotheken en conferenties.

De tempel had ook zijn eigen erewacht. Telkens wanneer de monniken een optocht hielden rond de tempel, kwamen de plaatselijke Mongolen uit alle richtingen bijeen om feest te vieren, evenals zakenlieden, die handel kwamen drijven. Dit bevorderde niet alleen de economie, maar vergemakkelijkte ook het plaatselijke leven.

In 1823 schreven de tempelambtenaren een memorial aan de keizer om meer land te vragen, aangezien de tempel meer dan 3000 monniken telde en 800 gezinnen onderhield. De centrale regering keurde het beheersysteem ‘integratie van politiek en religie’ goed en bevestigde het. Zo werd de Ruiying-tempel een boeddhistisch cultureel centrum in het oostelijk Mongoolse gebied dat bij de bevolking bekend stond als ‘Oost-Tibet’.

Vandaag de dag is het een populaire toeristische bestemming, waar bezoekers niet alleen kunnen genieten van de exotische architectuur, maar ook van vele prachtige Mongoolse schilderijen, medicijnboeken en een oud astronomisch kalendersysteem.

Bron BNN

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: klooster, Lhasa, Mongolië, Oost en West, toerisme

Lees ook:

  1. Ladakh – groen licht voor renovatie 11e eeuws boeddhistisch klooster
  2. ‘Chinese toeristen zien Lhasa als een openluchtmuseum’
  3. Oud Tibetaans schrift gevonden in Lhasa
  4. Toeristenstroom Tibet boven tien miljoen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan
    • Nieuwe serie paperbacks over niet-weten van Hans van Dam
    • De virtuele denkster 452
    • Toename van haatmisdrijven tegen Arabisch en moslim-Amerikanen in VS
    • Guy Dubois – bevrijding en zelfrealisatie, de woorden van de AṢṬĀVAKRA GĪTĀ

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.