• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Mysterie en grootsheid van het multiculturele boeddhistisch klooster Ruiying

Mysterie en grootsheid van het multiculturele boeddhistisch klooster Ruiying

14 januari 2022 door de redactie

Het boeddhistische klooster Ruiying-tempel, gelegen in de Mongoolse Autonome Provincie in Fuxin, een stad in de noordoostelijke provincie Liaoning, is een religieus heiligdom dat de culturen van Han, Manchu, Mongool en Tibet belichaamt.

De tempel werd gebouwd in 1669 en loopt van zuid naar noord, met het middelste gedeelte als de belangrijkste constructie. Hij volgt tot op zekere hoogte de structuur van het Potala Paleis in Lhasa, Tibet,  maar brengt een grotere variatie aan die de architectonische stijlen van verschillende etnische groepen combineert.

De Grote Zaal wordt omringd door vier zalen die op vier verschillende heuvels liggen en met elkaar verbonden zijn door een 6.000 meter lange weg, met aan elke kant honderden uit steen gehouwen Boeddhabeelden. In de hoogtijdagen van de tempel tijdens de Daoguang Regeerperiode (1821-1850), na een 180 jaar durend uitbreidingsproject, telde de tempel 97 zalen en 1.620 kamers, met een oppervlakte van 18 vierkante kilometer.

De Hal van de Levende Boeddha bestaat uit twee structuren in het oosten en het westen, met in totaal 999 kamers en zeven deuren. Elke kamer en elk raam is beplakt met groene en rode veelbelovende patronen. De rustige en ruime binnenplaatsen en de nette, goed georganiseerde straten geven het hele gebied een aura van sereniteit en heiligheid.

Elke generatie van de levende Boeddha werd zeer gerespecteerd door de keizers, en elk jaar reisden zij naar de hoofdstad om soetra’s te reciteren en vereringsceremonies te houden voor de koninklijke familie. Het naambord van de tempel was een persoonlijke inscriptie in de Han, Manchu, Mongoolse en Tibetaanse talen van keizer Kangxi (1654-1722), die een bezoek bracht in 1669, het jaar dat de tempel in gebruik werd genomen.

De levende Boeddha fungeerde in 1699 als bemiddelaar tussen de centrale regering en de opstandige troepen van koning Da’erhan, en hielp zo de opstandelingen tot bedaren te brengen. De tempel had een zeer strikte bestuursstructuur met de hoogste leider, de levende Boeddha en alle niveaus van managers en secretarissen voor zalen, bibliotheken en conferenties.

De tempel had ook zijn eigen erewacht. Telkens wanneer de monniken een optocht hielden rond de tempel, kwamen de plaatselijke Mongolen uit alle richtingen bijeen om feest te vieren, evenals zakenlieden, die handel kwamen drijven. Dit bevorderde niet alleen de economie, maar vergemakkelijkte ook het plaatselijke leven.

In 1823 schreven de tempelambtenaren een memorial aan de keizer om meer land te vragen, aangezien de tempel meer dan 3000 monniken telde en 800 gezinnen onderhield. De centrale regering keurde het beheersysteem ‘integratie van politiek en religie’ goed en bevestigde het. Zo werd de Ruiying-tempel een boeddhistisch cultureel centrum in het oostelijk Mongoolse gebied dat bij de bevolking bekend stond als ‘Oost-Tibet’.

Vandaag de dag is het een populaire toeristische bestemming, waar bezoekers niet alleen kunnen genieten van de exotische architectuur, maar ook van vele prachtige Mongoolse schilderijen, medicijnboeken en een oud astronomisch kalendersysteem.

Bron BNN

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: klooster, Lhasa, Mongolië, Oost en West, toerisme

Lees ook:

  1. Ladakh – groen licht voor renovatie 11e eeuws boeddhistisch klooster
  2. ‘Chinese toeristen zien Lhasa als een openluchtmuseum’
  3. Oud Tibetaans schrift gevonden in Lhasa
  4. Toeristenstroom Tibet boven tien miljoen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 8 juli 2022 - 22 juli 2022
    Zomer Lam Rim cursus
  • 10 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 11 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 12 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 12 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Polarisatie

Rob van Boven en Luuk Mur - 6 juli 2022

Kan het zo zijn dat we met dit kabinet een dictatuur hebben zonder dat we het doorhebben? Is onze democratie slechts een sprookje waar we nog in geloven? Of zitten we nog in een proces dat dit kabinet bezig is onze democratie stuk te maken?

Boekbespreking – Edel Maex: Het kan anders. Naar een ommekeer in ons denken en doen.

Erik Hoogcarspel - 6 juli 2022

Het centrale thema van het boek zou “ommekeer” moeten zijn. Dit wekt verwachtingen, die ik echter niet vervuld zie.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is geen koe
  • Het jaar 2022 – dag 186 – gerardcox
  • Dalai Lama (87) – ‘Tibetanen hebben de waarheid aan hun kant’
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Extinction Rebellion blokkeert A12 – politie treedt meteen op

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens