Uit recent onderzoek onder Thaise scholieren blijkt dat, als gevolg van de coronapandemie, het aantal scholieren met financiële problemen in 2021 is gestegen tot ruim 1,2 miljoen. Volgens het onderzoek van het Equitable Education Fund (EEF), is het aantal leerlingen dat als “extreem arm” is geclassificeerd, gestegen van 994.428 in het eerste semester van 2020 tot 1,24 miljoen nu. Dat betekent dat 1 op de 5 scholieren nu in die categorie valt.
De overgang naar online leren heeft grote gevolgen voor met name de armste kinderen. In grote delen van het land heeft meer dan 80% van de scholieren geen toegang tot internet en/of geen beschikking over de benodigde apparatuur. Veel leerlingen in de eerste 3 schooljaren hebben daardoor nu al een achterstand opgelopen in basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen. De vrees bestaat dat ze deze achterstand niet meer zullen inlopen en uiteindelijk niet meer naar school terugkeren.
De woordvoerder van het EEF zegt dat er meer samenwerking nodig is om deze kinderen in het onderwijssysteem te houden. Hij voegt daar aan toe dat financiële steun alleen niet voldoende is, omdat deze kinderen ook te maken hebben met stress, angst en isolement en alle hulp nodig hebben die ze kunnen krijgen.
De bevindingen van het EEF sluiten aan bij een ander onderzoek onder 1400 scholieren, waaruit naar voren kwam dat maar liefst 200 daarvan vrijwel zeker niet meer naar school terugkeren. Bron: ASEAN now – https://aseannow.com/topic/1243449-studies-show-students-are-poorer-due-to-covid-19/
Scholieren sponsoren
De Foundation for Education of Rural Children (FERC) is een kleine stichting in Chiang Mai die het scholieren mogelijk maakt om hun school af te maken. Dat gebeurt allemaal heel kleinschalig, door 1 op 1 koppeling van een sponsor aan een scholier. In totaal worden nu ruim 70 scholieren, veelal uit de bergdorpen rond Chiang Mai, gesponsord.
FERC werkt nauw samen met de scholen. Jaarlijks zijn er nieuwe sponsorships doordat scholieren klaar zijn met hun school en doordat er sponsoren bijkomen. De scholen bekijken welke scholieren gemotiveerd zijn en goede kans hebben om door te studeren. In overleg tussen scholen en FERC worden de scholieren uitgekozen die in aanmerking komen voor sponsoring. Die moeten vervolgens zelf “solliciteren” en duidelijk maken waarom zij voor een sponsorship in aanmerking denken te komen. Al met al een grondige procedure, die dankzij de kleinschaligheid tot goede resultaten leidt.
Een sponsor verbindt zich in principe voor 3 jaar aan het sponsoren van een scholier. FERC heeft intussen een reservepot waarmee het tussentijds wegvallen van een sponsor kan worden opgevangen, maar hoopt dat niet nodig te hebben. In verband met de situatie zoals hierboven omschreven gaat FERC bovendien komend schooljaar enkele scholieren extra sponsoren waarvoor zich nu nog geen sponsor gemeld heeft. De hoop is natuurlijk dat er de komende tijd nieuwe sponsoren bijkomen.