‘Rients Ritskes, leider van Zen.nl, leidt al jarenlang mensen op tot zenleraar of zenmeester zonder dat hij zelf enige autorisatie heeft. Alle autorisaties van Zen.nl zijn daarmee formeel zonder waarde.’ Dat zegt de Japanse zenmeester Sokun Tsushimoto Roshi vandaag (14 april 2013) in het Boeddhistisch Dagblad.
Sokun Tsushimoto Roshi stelt in een verklaring naar aanleiding van het besluit van Ritskes om te breken met zijn Japanse leraar deze: ‘Ritskes maakte valse claims over zijn status op zijn website en in interviews en gesprekken. Hij beweert dat hij in 1999 als zenmeester is geautoriseerd door (mij) Sokun Tsushimoto Roshi, (een Japanse zenmeester die momenteel arts in Londen is). Ritskes noemt zichzelf ‘Zen Master’, ‘Dai Osho’ en ‘Roshi’. Sokun Tsushimoto Roshi stelt: ‘Hij (Ritskes) incasseert hoge bedragen voor opleidingen. Op aandringen van mij (Tsushimoto Roshi) heeft hij begin april zijn valse claim van zijn website verwijderd. Op veel andere plaatsen op internet is deze nog wel te vinden. Ik (Tsushimoto Roshi) heb ook aangedrongen op een publieke verklaring waarin Ritskes de waarheid vertelt. Tot op heden is niet aan dit verzoek voldaan.’
De gedragscode van Zen.nl kent de volgende bepaling: ‘Je doorziet je eigen tekortkomingen en kunt waar nodig goed excuses maken’ (http://www.zen.nl/nl/gedragscode.php’) .’
Sokun Tsushimoto Roshi zegt tot begin april van dit jaar (2013) niet op de hoogte te zijn geweest van de claim van Ritskes. Op zijn website www.revsokun.net schrijft Tsushimoto nu: ‘I declare that I have never ever authorized anyone as a Roshi (zen master).’ Hij geeft aan dat hij ‘erg verdrietig en woedend’ is dat hij op deze manier door Ritskes gebruikt is. Volgens eigen zeggen heeft hij Ritskes in 1999 als teken van vriendschap een rakusu gegeven, een Japans symbool van het monnikskleed van de Boeddha. Daarover zegt Tsushimoto: ‘Als een zenmeester zijn leerling autoriseert als Dharma-opvolger, geeft hij hem officieel een ‘Inka-certificaat’ (kalligrafie) als bewijs van autorisatie. Dan krijgt de leerling de titel Roshi. Een andere vorm van autorisatie, bijvoorbeeld het geven van een rakusu, monnikskleed en dergelijke, is niet toegestaan.’
De organisatie van Ritskes vraagt voor zijn opleidingsprogramma een bedrag van 297,50 per maand (minder draagkrachtigen kunnen in overleg een korting krijgen op dit bedrag). Mensen kunnen een ‘eerste-, tweede- en derdegraads bevoegdheid’ halen binnen een vastgesteld aantal jaren, als ze aan bepaalde kwalificaties en inspanningen voldoen. Op dit moment volgen 135 mensen de opleiding in enig stadium. Ruim honderd mensen hebben eerder (een deel van) de opleiding gevolgd. De bruto inkomsten uit alleen al dit traject van Zen.nl lopen daarmee in de tonnen per jaar.
Tsushimoto Roshi over de termijnen en de bedragen: ‘Je kunt zen niet kopen. Het is totale nonsens om te stellen dat je zenleraar of zenmeester kunt worden binnen een bepaalde tijd, ook al moet je daarbij aan een aantal voorwaarden voldoen. Zen is individuele beoefening waarbij je zoekt naar je ware zelf, dat niet-zelf is. Een echte zenmeester of leraar vraagt geen hoge geldbedragen voor cursussen en zentraining.’
Nadat Ritskes begin april door Tsushimoto Roshi is aangesproken op zijn valse voorstelling van zaken, schrijft Ritskes hem plotseling iets anders over zijn autorisatie. Hij verklaart nu dat ‘zijn 30 leraren’ in 2010 besloten om hem als zenmeester / roshi te autoriseren. Volgens Ritskes tekenden ze daartoe een certificaat en gaven ze hem een nieuwe rakusu. In de zentraditie is het niet mogelijk dat studenten hun leraar autoriseren. Mogelijk daarom laat Ritskes tegelijk aan Tsushimoto Roshi weten dat hij in Nederland ‘al uitgebreid heeft aangekondigd’ dat hij vanaf nu doorgaat zonder enige verbinding met het Japanse Rinzai zen, en dat Tsushimoto geen autorisatie heeft verleend aan Ritskes.
Tsushimoto Roshi: ‘Onder druk van de omstandigheden heeft Ritskes inmiddels zelf een persbericht uitgebracht waarin hij het doet voorkomen alsof hij uit vrije wil ‘breekt’ met zijn Japanse meester (die hij niet heeft) en dat hij naar Japan is om ‘zijn monnikskleed’ terug te brengen. Overigens woon ik momenteel in Londen. Ook geeft Ritskes in zijn persbericht opnieuw een valse voorstelling van zaken over zijn vermeende autorisatie.’
In het kader van hoor-en wederhoor heeft het BD Ritskes en het secretariaat van Zen.nl vandaag om een reactie gevraagd maar nog niet gekregen. Een geautomatiseerd mailbericht van Ritskes laat weten:
‘Hi, how are you? Due to my stay in Asia I am not regularly online untill the 2nd of May. Best wishes. Rients.’
*De nieuwsbrief van Zen.nl waarin Ritskes aankondigt zijn monnikspij in te leveren. In de nieuwsbrief wordt de naam van de leraar niet genoemd. Op de vraag van het BD aan het secretariaat van Zen.nl, afgelopen vrijdag, over wie nu feitelijk de leraar is van Ritskes, wordt de naam van Seiko Hirata Roshi genoemd.
Een artikel van Dick Verstegen over Sokun Tsushimoto Roshi in het BD. Interview in het BD met Ritskes over zijn autorisatie door Sokun Tsushimoto Roshi.
De uitgebreidere versie van het persbericht van Zen.nl van tien april 2013.
Dit artikel is voor het eerst geplaatst op 14 april 2013.
Marloes Lasker vulde aan via Twitter dat Sokun Tsushimoto Roshi de opvolger is van Seiko Hirata Roshi. Dit is dezelfde lineage.
@boeddhadagblad wat wellicht handig is (mr niet vermeld is): Sokun Tsushimoto Roshi is de Dharma Successor (opvolger) van Seiko Hirata Roshi
— Marloes Lasker (@tussenpozen) 14 april 2013
Henk Molenaar zegt
Tja, erg tragisch allemaal. Ik ben ooit bij een sesshin van de beste man geweest in Vught. Het was echt erg bijzonder en fraai behalve de teisho’s van Rients. Ik heb nog nooit iemand zo vaak het woordje ‘ik’ in de mond horen nemen. Ook zijn boeddhistische kennis was niet erg groots en inspirerend. Gecombineerd met het commerciële karakter van zijn toko, heb ik toch echt ernstige bedenkingen om het maar eens voor de verandering zacht uit te drukken. De enige reden waarom mensen met een opleiding bij hem komen is dat ze wellicht verblind zijn, een ieder ander zou allang hard weg lopen…