Actievoerders van Extinction Rebellion blokkeren vrijdag 18 december vanaf 10.00 uur de toegang tot de terminals op Schiphol. De actiegroep grijpt de voorkeursbehandeling van Schiphol in de coronacrisis aan om aandacht te vragen voor de algehele uitzonderingspositie van de luchtvaart.
Zo mag Schiphol de stikstofnormen blijven overschrijden, hoeft zij geen milieuvergunningen aan te vragen en wordt er geen belasting op kerosine geheven: met dat laatste loopt Nederland €3.2 miljard belastinginkomsten per jaar mis. Bovendien zijn luchtvaartmaatschappijen de grote ontvangers van de NOW-regeling en staatssteun, maar kreeg bijvoorbeeld KLM topman Ben Smith een bonus van bijna 770.000 euro.
Reizigers niet het doel
Extinction Rebellion richt zich met deze actie op het kabinet, de Schiphol Group en de voorrangspositie die het bedrijf in de klimaatcrisis toebedeeld krijgt. Het is niet de bedoeling van de actiegroep individuele reizigers dwars te zitten. Ondanks de strenge lockdown blijft de luchthaven open. Hierover heerst ook veel verontwaardiging in de samenleving: uit een peiling van NH Nieuws blijkt dat 65% van de respondenten voor sluiting is.
Met twee maten meten
Armando van Vlastuin is één van de rebellen: “Dit is tekenend voor een overheidsbeleid dat de financiële gezondheid van bedrijven boven de gezondheid van burgers zet. Geen lockdown, geen kerosinetaks, wél miljardensubsidies. Nergens worden zoveel uitzonderingen gemaakt als voor de luchtvaart. Als de overheid daar niets aan verandert, dan doen wij het.”
Uitzonderingspositie, ondanks het Parijs-akkoord
Terwijl andere sectoren met veel arbeidsplaatsen, zoals de bouw, een directe stop wordt opgelegd om binnen de stikstofnormen te blijven, mag Schiphol doorgroeien. Zo wordt in de luchtvaartnota akkoord gegeven op de doorgroei naar 780.000 vluchten in 2050, terwijl in het Parijs-akkoord is afgesproken voor 2050 met 95% te verminderen. Luchtvaart is nu al verantwoordelijk voor meer dan 5% van de opwarming, met alle catastrofale gevolgen van dien.
Van Vlastuin: “Extinction Rebellion eist een volledige lockdown van Schiphol, nu én in de toekomst. Schiphol is één van de grootste vervuilers van Nederland, en alle kosten hiervan worden afgewenteld op de samenleving. We zitten midden in de klimaatcrisis. Wetenschappers waarschuwen al lange tijd dat we afstevenen op een opwarming van de aarde van 3 à 4 graden, waardoor het onleefbaar wordt op onze planeet. De overheid heeft een zorgplicht voor de Nederlandse burgers en moet nu actie ondernemen.”
nayakosadashi2020 zegt
Ik vind dit persoonlijk een heel goede actie. Ik sta hier compleet achter. Ze gooien wel de horeca dicht, maar Schiphol mag doorgaan?
Dan leggen we het zelf wel plat. Wellicht denken andere boeddhisten daar anders over. Want boeddhisme is geen politieke stroming. Er zijn ook conservatieve en rechtse boeddhisten. Neem ik aan.
Of moet ik het boeddhisme niet los zien van het maatschappelijke/politieke?
Wouter ter Braake zegt
Als maatschappelijk zeer betrokken Boeddhistisch geïnspireerd mens zeg ik: laat je niet remmen noch temmen door Boeddhisten of niet Boeddhisten die hier anders over denken. Extinction Rebellion is actief mededogen voor alles wat leeft. Ik steun ze van harte!
Ananda zegt
Ik sta hier ook compleet achter, temeer omdat ik maar 1 keer (heen en terug) gevlogen heb in 49 jaar…
Het is niet alleen het wegkijken van de vervuiling, het is ook diezelfde vervuiling afwentelen op onschuldige mensen die A) dat niet willen, B) er helemaal niks mee te maken hebben, C) er niks mee te maken willen hebben en er toch door getroffen worden (de vervuiling en opwarming), D) en als die slachtoffers betere alternatieven aandragen dan worden die niet gehoord.
In eerste instantie wordt het niet gehoord wel te verstaan, om er vervolgens zelf mee weg te lopen alsof ze het zelf bedacht hebben (zie bio voedsel in de supermakrt wat eerst raar en muf was en nu ‘hip’ is en ‘bewust’ terwijl ‘bewust’ voorheen juist garant stond voor zweverigheid, dus “we” zijn er nog niet).
Ik vind erger dan vliegen met een vliegtuig het vliegen met een leeg of half leeg vliegtuig. Met een beetje creativiteit en bewustheid en het stappen uit deze vieze vicieuze cirkel zou je zo een vliegtuig vol goederen kunnen laden, of je zou als ‘vakantie’ganger ervoor kunnen kiezen om een uur of halve dag of dag te wachten tot een vliegtuig vol is want je hebt toch vakantie.
Maar het punt is ‘geld verdienen’, daar zit de angst en verkramping bij Schiphol. Nu heb ik onlangs een groot bedrijf gevraagd te stoppen met mij beschadigen omdat ik gewoon meer geld aan hun kan geven, maar dat doen ze dan weer niet!
Maar misschien is Schiphol er wel toe bereid om bijvoorbeeld 10 euro van mij te ontvangen ieder jaar om minder te hoeven vliegen en met 17 miljoen mensen is dat mooi 170 miljoen euro waar ze zich heerlijk in kunnen wentelen en helemaal in hun bubbel blijven die ze niet kunnen loslaten overduidelijk, het is allemaal zo ingewikkeld niet.
Ik ben bang dat het lastig wordt om de reizigers met een tunnelvisie, en zakenmensen die egoisme voor zelfstandigheid en de planeet als tijdelijk en inwisselbaar zien, en niet te vergeten ‘DE aandeelhouders’ hun tentakels niet laten loswrikken van hetgeen ze nu al jaren als hun bezit menen te ‘hebben’, ons en de lucht dus.
De belangen zijn te groot, alle coronadoden en gaten in ozonnen ten spijt. Ik denk dat eerst de cruciale figuren/bazen aan de beademing moeten liggen vechten voor lucht (en of die fris is maakt dan niet meer uit neem ik aan, lucht is lucht en als je hem niet krijgt is iedere teug iets) of anderszins diep geconfronteerd moeten worden met hun oneerlijke gedachten en extreem schadelijke gedrag naar volstrekt onschuldige mensen en dieren toe. Je kunt ze enkel proberen te stoppen want terugdraaien gaat niet, het kwaad is al oneindig breed geschied. Dus wil jij een vliegveld? Dan betaal je belasting over iedere milimeter die je vervuilt net als iedereen in elke andere branche. Loslaten, de les voor iedereen die 1 voet op schiphol zet is ‘laat het wegkijken los en laat de realiteit en oprecht duurzame alternatieven toe’.
Ik zie het Boeddhisme als een alternatieve en directe duurzame stroming en bovenal een bron van kennis, troost en aanwijzingen voor het dagelijks leven. Extreem rechts of links heeft meer te maken met je achtergrond en hoe je opgroeit en tussen wie, maar als je naar het geweld van Boeddhisten (ik bedoel dan alom vereerde monikken en niet leken zoals, vermoedelijk, jij en ik) tegen moslims in Myanmar kijkt dan zijn dat uitingen van geweld die in geen enkele oorlog misstaan en van deze monikken oorlogsmisdadigers maakt (Schiphol zijn natuurmisdadigers en mensen dom houders onder het mom van paradijselijke vakanties zonder welke je niet meetelt of je je niet kunt ontwikkelen denkt men wellicht) waarvoor ze berecht zouden moeten worden.
Myanmar heeft wat dat betreft zijn eigen Schiphol, de invloed van voor hun eigen belang extreem doorgeschoten rijken is te groot.
Op alle gebied van het werken aan een oprecht schone wereld zit een kring van superrijken die gelijk aan god staan, denken ze. En de mensen daar gelijk onder doen alles voor hun (lees: zorgen dat ze 5% schade aanrichten onder niet te ontvluchten druk en omstandigheden) want anders krijgen ze die positie niet. Dit stopt pas als ze op de ic liggen of als er een beter, schoner alternatief is dat door iedereen omarmt wordt waardoor ze wel moeten omschakelen naar niet meer of minder dan ‘normaal’.
En gelukkig gaat de techniek voor groene energie met sprongen vooruit, dus bid en wens groene energie en zoveel dat we een tweede, maar dan schone, Schiphol kunnen openen die zich in alle lagen eerlijk en fatsoenlijk gedraagt en normen en waarden boven gewin plaatst en gewoon belasting betaalt ook nog.
We zijn het niet altijd eens met mekaar en vaak denk ik net als velen dat op dit forum van mekaar denken dat jullie nog veel moeten leren. Ik lees het BD iedere dag, toch beter dan niets.
Dus van harte bedankt dat ik deze, op volledig persoonlijke titel, feedback en boodschap in alle vrijheid mag delen met jullie.
Dat er morgen iets positiefs en duurzaams uit mag komen voor alle betrokken partijen.