• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Belgisch boeddhisme erkend door de staat – leraren en geestelijke verzorgers krijgen wedde

2 oktober 2020 door de redactie

Het boeddhisme in België wordt na veertien jaar lobbyen door de Boeddhistische Unie van België  (BUB) als niet-conventionele levensbeschouwing erkend. Dat staat in het nieuwe regeerakkoord dat deze week door de politieke partijen in de nieuwe Belgische regering is gesloten. Het boeddhisme wordt de zogenoemde achtste eredienst van België.

Naar verwachting kunnen Belgische boeddhistische leraren en geestelijke verzorgers jaarlijks een bedrag van minstens enkele miljoenen euro’s staatssteun tegemoet zien aan salaris en onderhoud van gebouwen. Op de begroting is geen extra geld uitgetrokken, het gaat om een herverdeling van de gelden aan godsdiensten en religies en humanisten. Al de achterliggende jaren ontving het bureau van de BUB jaarlijks 150.000 euro om te werken aan die erkenning.

Voorzitter Carlo Luyckx, voorzitter van de Boeddhistische Unie van België (BUB) zegt tegen Belgische media blij te zijn met de erkenning. ‘Nu krijgen we eindelijk toegang tot ziekenhuizen en gevangenissen. Veertien jaar lang was het onzeker of het boeddhisme erkend zou worden door de staat na al die jaren dat we enkel maar konden overleven op giften van onze leden.’ Volgens Luyckx zijn er in zijn land  150.000 Belgen die het boeddhisme als levensbeschouwing aanhangen, verdeeld over een dertigtal verenigingen. Ruim een half miljoen Belgen zou geïnteresseerd zijn in de leer.

Luyckx in een reactie aan Het Nieuwsblad: ‘We zijn nu al bijna een halve eeuw actief in België. Deze officiële erkenning is een enorme bevestiging voor ons. Het betekent dat de overheid het belang van het boeddhisme inziet. Zo kunnen scholen die dat willen onze leer straks in hun lessenpakket aanbieden. Zo kunnen ziekenhuizen en gevangenissen onze lama’s, zo heten onze priesters, binnen laten. We zijn vooral blij dat we eindelijk in de gevangenissen kunnen werken. We denken dat gedetineerden die kennismaakten met het boeddhisme betere mensen zijn wanneer ze buiten komen. We willen ook graag samenwerken met centra voor geestelijke gezondheidszorg. In deze tijden van burn-outs en coronastress kan het boeddhisme zeker helend helpen.’

Nederland

In Nederland wordt het aantal boeddhisten volgens berekeningen van 6 jaar terug op 57.500 geschat. De Boeddhistische Unie Nederland (BUN) gaat daar op basis van een gemiddelde van de laatste twee tellingen (in 2002 en 2014) – en definitie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van uit. Het aantal kan nu hoger of lager zijn. De BUN-leden verstrekken zelf de informatie over het aantal leden. Waarvan er -op basis van CBS-cijfers over het land van herkomst van eerste- en tweedegeneratie immigranten, en op basis van een gefundeerde inschatting van het percentage boeddhisten in het land van herkomst, 39.500 afkomstig zijn uit traditionele gemeenschappen in Nederland.

Maar, stelt de BUN, afhankelijk van definitie en mate van verbondenheid met het boeddhisme, kan het aantal mensen dat affiniteit heeft met het boeddhisme ook vele malen groter zijn. Het CBS hanteerde als methodiek voor de tellingen de eentrapsvraag, maar stelde geen vervolgvragen over de mate van de beleving en praktisering van het boeddhisme en een eventueel lidmaatschap van een sangha of boeddhistische organisatie.

De grootste groep boeddhisten in Nederland is afkomstig uit de Chinese gemeenschap (15.000 (CBS, 13%), gevolgd door de Thaise gemeenschap (14.700 (PEW, 93%), de Vietnamese gemeenschap (3.200 (PEW, 16%), de Japanse gemeenschap (2.600 (PEW, 36%) en vierduizend uit de overige Aziatische gemeenschappen (Kaski 2012, diverse percentages). Van de resterende 18.000 personen zijn er op basis van de berekening van de BUN circa 16.000 aangesloten bij een boeddhistische organisatie, waarvan circa 10.000 bij BUN-leden. Dit betekent volgens de koepelorganisatie dat er circa 2.000 Nederlanders zijn die zichzelf wel als boeddhist zien maar niet aangesloten zijn bij een boeddhistische organisatie.

Er zijn twee vragen die sommige boeddhisten in Nederland al jaren bezig houden: Wat (wie) is een boeddhist en hoeveel boeddhisten zijn er in Nederland. Met name het beantwoorden van die tweede vraag kan belangrijk zijn voor organisaties die zich bezig houden met de opleiding van (geestelijke) verzorgers, het aantal geestelijke verzorgers in de gevangenis en instellingen.

De BUN heeft een poging gewaagd de tweede vraag te beantwoorden, waarbij zich ook een definitie aandient als antwoord op de eerste vraag. De unie zegt daarbij niet de illusie te hebben definitieve antwoorden te kunnen geven, maar het lijkt haar goed de feiten helder op een rijtje te zetten, op basis van bestaand onderzoek.

Bij de BUN zijn circa veertig groeperingen aangesloten. Gelet op daarmee vergelijkbare boeddhistische groeperingen, dat wil zeggen groeperingen die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en daarbij beschikkende over een actuele website waarop het aangeboden programma te vinden is, komt het totaal op circa tachtig  groeperingen (exclusief traditionele Aziatische gemeenschappen).

Het CBS verzamelt al jaren gegevens die betrekking hebben op religie in Nederland. Er zijn rapporten waarin het aantal boeddhisten in Nederland (als percentage) wordt aangegeven. In december 2013 verscheen het rapport ‘Het belang van religie voor sociale samenhang’. In oktober 2014 verscheen het rapport ‘De religieuze kaart van Nederland, 2010-2013’. In beide rapportages wordt gebruik gemaakt van de zogenoemde eentrapsvraag om te bepalen of iemand zich rekent tot een religieuze of levensbeschouwelijke groepering. Deze twee recente rapporten laten lagere uitkomsten zien. In december 2013 werd het aantal boeddhisten gesteld op 0,5 % (65.000 Nederlanders); in oktober 2014 kwam men uit op 0,4 % (50.000 Nederlanders).

Het verschil tussen 50.000 of 65.000 aan de ene kant, en 325.000 of ruim 500.000 aan de andere kant, kan volgens de BUN verklaard worden uit het feit dat weliswaar veel mensen inspiratie en richting ontlenen aan het boeddhisme, maar toch terughoudend zijn om zichzelf boeddhist te noemen. Dit past ook bij de in het NPO-rapport gesignaleerde individuele spirituele beleving. Dat wil zeggen: zonder regels, zonder groepsdenken en zonder etiket.

Erkenning België

Grote stimulator van de erkenning is het parlementslid Els Van Hoof (CD&V) die het wetsvoorstel tot erkenning heeft ingediend. ‘Je ziet dat steeds meer mensen zich aangetrokken voelen tot die leer. Dat die zich steeds breder verspreidt in onze samenleving en ze belangrijker wordt, invloedrijker. Zodra je een eredienst subsidieert, kan het ook meer controle uitoefenen. Ook dat is belangrijk.’

Het boeddhisme wordt de achtste eredienst met een officiële erkenning in België. In de groep erediensten met een godsdienst (die dus het bestaan van een God erkennen) zijn dat de rooms-katholieke, de orthodoxe, de anglicaanse, de protestantse, de joodse en de islamitische. In de groep niet-confessionele levensbeschouwingen (dus zonder God) zijn dat de vrijzinnigen en de boeddhisten. Het is van 2012 (de vrijzinnigen) geleden dat nog eens een eredienst is erkend.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws, Onderwijs, Politiek Tags: BUB, BUN, corona, erkenning België, gevangenissen, Nederland, Regeerakkoord, ziekenhuizen

Lees ook:

  1. Afsluitende bijeenkomst religieuze en levensbeschouwelijke koepelorganisaties met minister Grapperhaus
  2. André Kalden – ‘Lerarenraad kan belangrijke rol spelen bij ordening boeddhisme’
  3. Nederland telt -ongeveer- vijftigduizend boeddhisten
  4. EBU-congres over spreiding wijsheid en compassie in de Europese samenleving

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 10 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 11 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 12 maart 2021 - 14 maart 2021
    Zen Spirit Weekend over Angst, Zen en Vertrouwen
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten is geen gezicht
  • Dharamsala – Dalai Lama laat zich vaccineren tegen coronavirus
  • Postmodernisme is de filosofie van het neoliberalisme
  • Dick – De bloemen in het veld
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (9) – de vervulling van het pionierstijdperk

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens