• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Islamieten stoppen met halal-certificering onder druk orthodoxe boeddhisten

Islamieten stoppen met halal-certificering onder druk orthodoxe boeddhisten

11 maart 2013 door de redactie

Onder druk van de  onlangs opgerichte boeddhistische hardline groepering Bodu Bala Sena (BBS), ook genoemd Buddhist Strength Force, hebben islamitische geestelijken in Sri Lanka vandaag aangekondigd dat het halal etikettering systeem voor menselijke voeding in het land wordt ingetrokken. ‘In het belang van de vrede’, zeggen de geestelijken.

Alleen voor export blijft het systeem gehandhaafd, meldt de Ceylon Jamiyyathul Ulama (ACJU), de organisatie van islamitische geestelijken. ‘Wij geven op wat belangrijk voor ons is en brengen een offer in het belang van vrede en harmonie’, zegt de voorzitter moefti Rizwe, eraan toevoegend dat de geestelijken erop gebrand zijn om een escalatie op basis van  religieuze spanningen te voorkomen.

Voedselproducenten in Sri Lanka labelden tot nu toe al hun halal producten met het ACJU-certificaat. Ze vonden het onpraktisch om twee systemen te gebruiken voor producten die in het binnenland verkocht werden en naar het buitenland werden uitgevoerd.

Bodubalasena_logoNationalistische boeddhistische monniken en hun aanhangers begonnen vorige maand een campagne, om de verkoop van halal geslacht vlees en andere producten met het halal-certificaat te boycotten. De monniken voerden aan dat boeddhisten niet gedwongen moeten worden om voedsel te consumeren dat bereid is volgens islamitische riten. Het systeem zou de invloed van islamieten in Sri Lanka vergroten.

President Mahinda Rajapakse, zelf een boeddhist, spoorde de monniken aan niet aan te zetten tot religieuze haat. Zeventig procent van de bevolking in Sri Lanka is boeddhist, de moslims vormen met tien procent van de bevolking een minderheid.

De BBS wilde aanvankelijk ook dat binnen een maand ‘verspreiders van (andere) religies’ het land zullen verlaten. De actie tegen de certificering van de BBS richt zich met name tegen moslims. De leider van de organisatie, Galaboda Aththe Gnanasara, zegt dat christenen en moslims in Sri Lanka het boeddhisme bedreigen en dat honderden monniken klaar staan om het boeddhisme al vechtend te verdedigen. De BBS noemt zich een niet-politieke, actiegerichte groepering, die actief de boeddhistische filosofie en well-being wil promoten.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws Tags: BBS, certificaat, druk, halal, moslims, slachten, Sri Lanka, verzet

Lees ook:

  1. Tegen radicale boeddhisten: Moslims houden bedrijven gesloten
  2. Compensatie na explosie boeddhistisch geweld in Sri Lanka tegen moslims
  3. Sri Lanka – ‘aanvallen door boeddhistische benden op moslims te vergelijken met Kristalnacht in nazi Duitsland’
  4. Sri Lanka – radicale monnik dringt er bij boeddhisten op aan om eigen regering te vormen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. ujukarin zegt

    11 maart 2013 om 14:44

    Hun eigen citaat zegt genoeg:
    “honderden monniken klaar staan om het boeddhisme al vechtend te verdedigen”. Ooit van het eerste lekenvoorschrift gehoord heren monniken (sic!).

    We noemen ze hier gekscherend de Boeddha-Taliban of Buddha-nazis vanwege de opvallende parallellen in het gedachtengoed. Schande voor de hele boeddhistische wereld, en als ze van de BBS niet uitkijken gaan de (alhier inderdaad gaandeweg bedreigde) moslims, deels terecht, hulp zoeken bij de echte Taliban/Al-Quaida en is Lanka spoedig een nieuwe burgeroorlog rijker. Zie Zuid-Thailand…

  2. Sjoerd Windemuller zegt

    11 maart 2013 om 19:11

    Jammer, zoveel haat onder deze boeddhisten en,
    Wijs als boeddha, deze moslims.

  3. Yolanda zegt

    11 maart 2013 om 21:17

    Triest dat deze monniken de leer van Boeddha niet in de praktijk brengen.

  4. henk mulder zegt

    11 maart 2013 om 22:43

    Deze moslims lijken flexibel, waarschijnlijk omdat ze sterk in de minderheid zijn.

  5. henk mulder zegt

    11 maart 2013 om 23:02

    O ja, laten we niet vergeten dat de moslims rond 1200 het hele boeddhisme uit India compleet hebben weg gevaagd, uiteraard met massamoord….. “Wijs als boeddha’s” lees ik, en een boeddhistische leraar maakt zelfs een vergelijking tussen protesterende boeddhistische monniken met n.zi’s…..ooit van juist inzicht en spraak gehoord? (sic!) Realiteits besef lijkt hier erg ver te zoeken…

    Dankzij Sri Lanka en een Chinese pelgrim heeft het boeddhisme kunnen overleven, dus met dank aan…… Het lijkt hip om als boeddhist het boeddhisme grondig af te vallen, zonder de achtergronden goed te weten. Het zijn echt degenerende tijden……”schande voor de hele boeddhistische wereld.”

    • Joop Romeijn zegt

      11 maart 2013 om 23:35

      Laat ik maar achteraan beginnen, Henk: er bestaat niet zoiets als ”… de hele boeddhistische wereld”
      En dan: je legt een verband tussen wat op Sri Lanka gebeurt en het verdwijnen van het boeddhisme uit India zo’n duizend jaar geleden: een niet bestaand verband en bovendien was het primair de zwakte van het boeddhisme zelf en de verdringing door het hindoeïsme die die verdwijning hebben veroorzaakt. De verovering door Moslims kwam daarna. Er is de nodige literatuur wat er toen gebeurde; en sweeping statements over massamoord zijn onverantwoord.

      En dan de Singalese (een bevolkingsgroep) boeddhistische monniken in Sri Lanka met grote politieke invloed. Helaas heeft een deel ervan kwalijke opvattingen die erg lijken op het ultrarechtse “ eigen volk eerst “. Eerder al tegen de overwegend hindoeïstische Tamils.
      Daar iets van vinden is volstrekt niet hip maar alleen maar verdrietig.

  6. marcel zegt

    11 maart 2013 om 23:26

    zijn een hoop boeddhisten die vlees eten dan…?

  7. ujukarin zegt

    12 maart 2013 om 03:40

    Jammer, Henk, zoveel gebrek aan kennis. Ik ben niet de auteur van de term Buddha-Nazis maar onderschrijf hem helaas van harte voor dit, beperkte maar erg luide, deel van de SL bevolking.
    Aardig voorbeeld dat de parallellen met een Breivik (laat staan met Europese partijen die ook zo’n tamtam over halal maken :-) pijnlijk schetst:
    Paar maanden terug waren er hier in enkele dorpen, WHO- en regeringsondersteunde, campagnes voor sterilisatie van moeders en/of vaders met komplete gezinnen (dus minstens 2 gezonde kinderen). Zeker niet slecht, zuidwesten van het land heeft nog altijd overbevolkings-risico’s. Het waren dorpen met vooral Singha’s/Boeddhisten.
    Kort voor de start ontstond veel tamtam door onze vrienden van de BBS, die riepen ‘Mag niet en kan niet. Moslims hebben al een hoger geboortecijfers dan singha’s hier dus we moeten juist MEER singha-kinderen, straatarm en overbevolkt of niet, inplaats van minder. Anders zijn we over 20 jaar minderheid in ‘eigen’ door de Boeddha aan ons toegewezen land. Geen enkele sterilisatie toestaan!’
    En helaas, de sterilisatie campagne werd afgeblazen…

    Groeten uit Sri Lanka,

  8. Henk Molenaar zegt

    12 maart 2013 om 09:56

    Ujukarin, de bent niet de auteur van de term maar je gebruikt het wel, ook spreek jij over “Wijs als boeddha’s”, dus Joop; het is een quote, beter lezen dus…
    Klaarblijkelijk denkt Joop dat de Hindu’s of misschien de boeddhisten zelf Nalanda e.d. hebben verwoest, ik ben benieuwd waar zijn begrip ‘massa’ begint. Wellicht denk Joop dat de moslims het toonbeeld van tolerantie zijn en dat hun bekeeringsdrang altijd zonder geweld gaat. Jammer dat Ujukarin zijn betoog kracht moet bij zetten met allerlei extreem geweldadige groeperingen/personen. Dat hij zelf in Sri Lanka zit is een drogreden, ook hij blijft een comfortabele westerling van waaruit het erg gemakkelijk is om boeddhistisch ethische superioriteit uit te stralen t.o.v. de lokale bevolking en daarbuiten.

    • Joop Romeijn zegt

      12 maart 2013 om 10:28

      Henk, ik denk volstrekt niet dat “de moslims het toonbeeld van tolerantie zijn en dat hun beke[e]ringsdrang altijd zonder geweld gaat”. Maar afgezien van het feit dat ‘DE moslims’ niet bestaan, we hebben het over een geschiedenis van 1000 tot 1300 jaren lang waarin over miljoenen vierkante kilometers enorm veel is gebeurd.
      Ik heb de laatste uren opnieuw de (op internet ruim aanwezige) literatuur proberen door te bladeren over het verdwijnen van het boeddhisme uit India, en de rol van de Moslim-veroveraars daarbij. Alleen kost rustig lezen wel een dagen dagen. Ik noem twee bronnen, lees zelf maar:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Decline_of_Buddhism_in_India
      http://h-net.msu.edu/cgi-bin/logbrowse.pl?trx=vx&list=h-buddhism&month=1109&week=b&msg=TEoBEb8S9F3TIi/ASANIqA&user=&pw=

      Ik heb ook gelezen dat het moslims waren die Nalanda hebben vernietigd en dat daarbij heel wat monniken zijn vermoord. Maar – de werkelijkheid is nu eenmaal complex – het boeddhisme was toen al ernstig verzwakt, steriel geworden in bastions als Nalanda zou je kunnen zeggen.

  9. ujukarin zegt

    12 maart 2013 om 12:55

    @HenkM: ik snap je betoog simpelweg niet. Wat heeft de vraag of ik Westers ben danwel Srilankaans (de waarheid ligt door m’n huwelijkssituatie ergens in het midden) te maken met het recht om, hopelijk goed geinformeerd, ” boeddhistisch ethische meningen te vormen t.o.v. de lokale bevolking en daarbuiten”? Er zijn vele Lankanen die het met me eens zijn en een aantal anderen die het met me oneens zijn. En m’n sombere oordeel geldt niet alleen de BBS alhier maar ook pakweg de zenmonnik-soldaten in het Japan van 1920-1945 of de Koreaanse of Tibetaanse tempel-legers. Geweldloosheid is zodanig diep verankerd in de leer van de Boeddha dat iedere groep volgelingen die geweld institutionaliseert (niet voor zelfverdediging maar echt agressie, zoals alle voorbeelden erboven) grote problemen heeft mij uit te leggen waarom ze zich nog boeddhist zouden mogen noemen…

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
26 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities
    • Ardan
    • Regressie is de kosmische grap
    • De virtuele denkster 414

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens