• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Zeven nieuwe bijschrijvingen in Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland

Zeven nieuwe bijschrijvingen in Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland

2 juli 2020 door de redactie

Carnaval in Noordoost Twente, Chinees Indische Restaurantcultuur, Holi, Brabantse Orgelcultuur, Riviervisserij, SKS Kampioenschap Skûtjesilen en Traditionele bevloeiing van grasland worden bijgeschreven in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland. De Inventaris Immaterieel Erfgoed bevat na deze nieuwe bijschrijvingen meer dan 160 vormen van immaterieel erfgoed, waaronder ambachten, feesten en sociale praktijken. Met de bijschrijving in de Inventaris laten de gemeenschappen zien, dat ze bezig zijn met de borging van hun immaterieel erfgoed en werken ze aan de zichtbaarheid ervan.

De Brabantse Orgelcultuur betreft de cultuur van het pijporgel. Het pijporgel is een muziekinstrument waarbij het geluid klinkt via kleine en grote pijpen die in een orgelkas staan opgesteld. De Brabantse Orgelcultuur bestaat uit drieonderdelen: orgelbouw, organisten en componisten. De Brabantse orgelbouw wordt nog steeds door een beperkt aantal orgelbouwers beoefend. Zij bouwen niet alleen orgels in Brabant maar over de gehele wereld.

Organisten bespelen het orgel onder andere tijdens de erediensten en concerten in kerken en concertzalen. Hedendaagse Brabantse componisten componeren werken voor orgel al of niet met zangstemmen of andere instrumenten. Om de Brabantse Orgelcultuur te borgen voor de toekomt wordt het orgel als concertinstrument gepromoot en wordt er samengewerkt met andere orgelkringen in Nederland.

Carnaval in Noordoost Twente begint voor de carnavalsvierder op 11 november, maar vele vrijwilligers zijn er het hele jaar mee bezig. Voor de zomer wordt al druk gewerkt aan het ontwerpen en bouwen van Carnavalswagens, de verkiezing van de hoogheid, het maken van de prinsenpakken en steken, het instuderen van nieuwe carnavalsmuziek door de muziekkappellen en het schrijven van lokale carnavalsliedjes. Het hoogtepunt van de carnaval zijn de jaarlijkse carnavalsdagen, de Dree doll’n dagen, waarop van vrijdag tot dinsdagavond feest wordt gevierd. Via sociale media laten de beoefenaars aan de feestvierders zien dat carnaval meer is dan alleen het feest. Zo laten ze zien wat er door het jaar heen gebeurt ter voorbereiding en maken ze inzichtelijk waar carnaval vandaan komt.

Kenmerkend aan de Chinees Indische Restaurantcultuur is het samenkomen van drie culturen: de Indische, de Chinese en de Nederlandse cultuur. Vanaf het moment dat men een Chinees Indisch restaurant binnenkomt gaat men min of meer op reis. Het is een plek overgoten met Chinoiserie, een vanuit de Westerse blik op Azië geïnspireerde omgeving. Bij de Chinees Indische Restaurantcultuur zijn verschillende groepen betrokken: de restauranteigenaars, de chefs, de restaurantbezoekers en de afhalers. Op het platform meerdanbabipangang.nl worden kennis, doelen en borgingsacties gedeeld waarmee de beoefenaars bekendheid en bewustwording creëren.

Traditionele bevloeiing van grasland is een vorm van landbouwtechniek, waarbij graslanden kunstmatig door stromend water bemest worden met kalk en mineralen uit rivieren, beken en bronnen. Met behulp van de kleinste hoogteverschillen en een ingenieus systeem van sloten en sluizen vloeit het water over de weiden, waardoor een rijk graslandschap ontstaat. Het doel is de grasgroei te stimuleren om uiteindelijk zoveel mogelijk kwalitatief goed gras/hooi te kunnen oogsten. In Nederland wordt dit nog in twee gebieden gedaan: op de ‘Pelterheggen’ in Noord Brabant en op ‘het Lankheet’ in Twente. De beoefenaars geven les op basisscholen om kinderen bekend te maken met graslandbevloeiing. Voor volwassenen is er een cursus ontwikkeld.

Holi Phagwa is een feestdag op de eerste dag na de volle maan van de Hindoe maand Chaitre waarop Hindoes het nieuwe jaar inluiden en wordt op verschillende plekken in Nederland gevierd. Tijdens het feest wenst men elkaar daarom ‘Subh Holi’, gelukkig nieuwjaar. Tijdens het Holifeest, werpen de mensen elkaar bontgekleurd poeder toe waarmee ze elkaar bepoederen. Omdat iedereen gekleurd is door het poeder verdwijnen de verschillen tussen religie of afkomst. Maatschappelijke grenzen tussen sociale lagen, jong en oud, rijk of arm, vallen weg. Deze ene dag zijn alle mensen gelijk. Culturele rijkdom, vreugde, wederzijds respect en tolerantie maken het Holifeest voor de deelnemers elk jaar onvergetelijk. De beoefenaars die de voordacht hebben gedaan gaan dialoog aan met verschillende groepen over Holi, bijvoorbeeld over de volgorde van de verschillende activiteiten of de essentie en het belang van Holi. Ook worden er interviews gegeven in lokale media om de waarden van Holi aan het grote publiek bekend te maken.

De Riviervisserij wordt kleinschalig uitgeoefend in het Rijn- en Maassysteem en maakt formeel deel uit van de ‘Binnenvisserij’. Bij het vissen maakt men gebruik van een schip en bijboot voorzien van ‘bun’ of ‘beun’. Dit is een compartiment in het vaartuig dat via vele kleine gaten direct in verbinding staat met het rivierwater waardoor de vis levend kan worden bewaard. Het aantal riviervissers is gering en de mogelijkheden tot uitoefening van de visserij zijn beperkt. De positieve milieueffecten en duurzame voedselvoorziening van de riviervisserij worden in woord en beeld gebracht via documentaires, lezingen, interviews voor kranten en tijdschriften.

In de eerste twee weken van de noordelijke bouwvakvakantie wordt door de Sintrale Kommisie Skûtsjesilen het SKS kampioenschap Skûtjesilen georganiseerd: een serie van 11 zeilwedstrijden met skûtsjes. Skûtsjes zijn historische vrachtschepen die tussen 1900 en 1931 op een van de werven in Fryslân gebouwd zijn. De wedstrijden worden in een vaste historische volgorde gezeild bij diverse steden en dorpen in de provincie Fryslân. Ieder dorp en stad heeft een eigen invulling van de wedstrijddag. Om Skûtjesilen door te geven aan de volgende generatie wordt eens per jaar een zeilkamp georganiseerd voor kinderen om ze te leren zeilen met platbodems. Op deze manier wordt de basis gelegd van het zeilen met platbodems.

Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland

Bijschrijving in de Inventaris Immaterieel Erfgoed is een middel om de beoefenaars te helpen bij het levend houden van hun immaterieel erfgoed. Ze maken zelf een plan om het erfgoed met behoud van kernwaarden toekomstbestendig te maken.

De samenstelling van de Inventaris Immaterieel Erfgoed wordt gecoördineerd door Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland. In 2012 ondertekende de Nederlandse regering het UNESCO Verdrag inzake de Bescherming van het Immaterieel Cultureel Erfgoed. Het inventariseren van het immaterieel erfgoed is een van de verplichtingen die hiermee samenhangt.

Bron www.immaterieelerfgoed.nl

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Natuur, Nieuws, Onderwijs Tags: Brabantse orgelcultuur, carnaval, Immaterieel Erfgoed Nederland, riviervisserij

Lees ook:

  1. ‘Tibetanen zijn lid van één Chinese natie’
  2. Zorg – Boeddhist Matthijs Schouten in Amsterdams Cure Park
  3. Het jaar 2020 – dag 315 – elfelf
  4. Boeddhistisch onderwijs kan een rol spelen in terugdringen klimaatcrisis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens