• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Rebelse Thaise boeddhistische monnik pleit voor LGBT-rechten

Rebelse Thaise boeddhistische monnik pleit voor LGBT-rechten

25 juni 2020 door gastauteur

Ondanks het feit dat hij in een overwegend boeddhistisch land leeft, en in tegenstelling tot de meerderheidsopinie onder gelovigen en de boeddhistische hiërarchie van zijn land, is de Thaise monnik Shine Waradhammo een verdediger geworden van de legalisering van abortus en de rechten van de LGBT-gemeenschap in Thailand.

Gekleed in het karakteristieke monniksoranje gewaad, leeft de 50-jarige monnik in een nederige cel in een tempel in het noorden van Bangkok. Maar 30 jaar geleden, toen hij tot monnik werd gewijd, was zijn visie op het leven totaal anders. “Ik had een negatief beeld,” zegt Shine in de lokale media waarin hij regelmatig over zijn zaken schrijft.

Door meer over deze onderwerpen te weten te komen, is hij van gedachten veranderd en plaatst hij een veelkleurige vlag van de LGBT-beweging op een klein Boeddhabeeldje. “Ik besefte beetje bij beetje dat de kwestie van LGBT en abortus verband houdt met genderdiscriminatie (…), met vooroordelen die door de maatschappij worden opgelegd.”

In een land waar velen denken dat abortus “zonde” is en LGBT-mensen zo zijn vanwege hun slechte karma dat ze in vorige levens hebben opgebouwd, is de progressieve mening van deze monnik bijna subversief, vooral onder de boeddhistische hiërarchie.

Shine staat erop dat de monniken vrij zijn om over deze zaken te spreken, hoewel hij erkent dat de overste van zijn tempel geen gebruik maakt van het internet en daarom heeft hij de artikelen waarin hij zijn mening uitspreekt over de patriarchale samenleving, waaruit hij gelooft dat deze voortkomt, niet gelezen. Zoals over vooroordelen tegen vrouwen en LHBT-mensen.

De monnik, die ook lesgeeft over het boeddhisme op een plaatselijke school, beweert dat schoolboeken stellen dat LGBT-mensen moeite hebben hun emoties onder controle te houden totdat de boekdelen een jaar geleden werden gecorrigeerd.

Ook in boeddhistische geschriften zijn er verhalen die voor of tegen de LGBT-gemeenschap kunnen worden gebruikt. Een negatief voorbeeld in de boeddhistische traditie is die van een discipel en neef van de Boeddha, genaamd Ananda, die naar verluidt overspel heeft gepleegd in een vorig leven en verschillende bestaansredenen in de hel heeft doorgebracht alvorens te worden herboren als “pandaka” (een woord uit de Pali-taal dat homoseksueel of transseksueel betekent) om te boeten voor hun slechte karma.

LGBTI’s is door de boeddhistische autoriteiten verboden om zich als monnik te wijden en hoewel ze getolereerd worden, worden ze regelmatig gediscrimineerd in scholen en bij het zoeken naar werk. Shine benadrukt dat: ‘Als monnik ben ik van mening dat de boeddhistische leer moet worden geïnterpreteerd in overeenstemming met de sociale realiteit. Als ze niet op deze manier wordt geïnterpreteerd is ze nutteloos. Tussen mensen en religie moeten de mensen op de eerste plaats komen. We moeten proberen de mensen uit hun lijden te verlossen. Als we deze leringen willen beschermen, moeten we een manier vinden om ze te interpreteren volgens het leven en de gewoonten van het volk’, stelt Shine.

Bron Gay Nation https://gaynation.co/rebel-buddhist-monk-advocates-for-lgbt-rights/

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Theravada Tags: abortus, Ananda, LGBT, monnikwijding verboden, overspel, rechten, Thailand, vooroordelen vrouwen

Lees ook:

  1. Geloof en intieme zaken
  2. Gestaalde Thaise abt schuwt geweld niet
  3. ‘Thaise monniken mogen niet deelnemen aan demonstraties’
  4. Thailand – boeddhistische activist Sulak Sivaraksa schaart zich achter demonstranten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.