• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Tulku Orgyen Topgyal – ‘online zegeningen Dalai Lama hebben geen waarde’

Tulku Orgyen Topgyal – ‘online zegeningen Dalai Lama hebben geen waarde’

28 mei 2020 door de redactie

De Kashag, het kabinet van de Tibetaanse regering in ballingschap, heeft gisteren ernstige kritiek geuit op tulku Orgyen Topgyal, een voormalig lid van de Kashag, die stelt dat virtuele online zegeningen en leringen door de Dalai Lama en andere boeddhistische leraren verkeerd zijn en geen waarde hebben. De Kashag noemt die kritiek betreurenswaardig en verkeerd.

De verklaring komt dagen nadat een clip van de Tibetaanse lama op grote schaal werd verspreid op social media platforms en micro-messaging apps. De Tibetaanse lama stelt daarin dat door de hedendaagse praktijk van online zegeningen en leringen, gestimuleerd door de uitbraak van het coronavirus, het Tibetaans boeddhistisch geloof aan het degenereren is en zelfs  vernietigd wordt. De Dalai Lama kondigde onlangs aan geen publieke bijeenkomsten te organiseren en zijn leringen online te verspreiden.

Tulku Orgyen Topgyal vindt dat zogenoemde empowerments alleen kunnen worden gegeven wanneer de leraar en de student fysiek samen zijn en niet door middel van televisieschermen, en voegde eraan toe dat het in strijd is met de principes van empowerments. Zijn opmerkingen hebben sindsdien geleid tot een veroordeling door velen in de Tibetaanse gemeenschap, waarbij sommigen hem opriepen om excuses aan te bieden aan de Dalai Lama.

In de verklaring van de Kashag staat dat de ‘geringschattende opmerkingen’ van tulku Orgyen Topgyal ‘zeer betreurenswaardig en verkeerd zijn’. In de verklaring staat dat de Dalai Lama onvermoeibaar heeft gewerkt aan de herrijzenis van het boeddhisme en de Tibetaanse cultuur door de jaren heen, wat ertoe heeft geleid dat velen in de wereld, onder wie toegewijden op het Chinese vasteland, een groeiende belangstelling voor het boeddhisme hebben getoond. Het geven van onderwijs en empowerment door de Dalai Lama tijdens de coronavirus pandemie voldoet aan de hedendaagse behoefte, stelt het kabinet.

Sommige Tibetaanse boeddhisten vragen nu ook om het aftreden van de minister voor religie en cultuur Yuthok Karma Gelek die het voor de tulku opneemt en stelt dat Orgyen Topgyal meestal een uitgesproken persoonlijkheid is die in zijn geest spreekt en dat hij gelooft dat de opmerkingen van de tulku zonder enige andere bijbedoeling zijn. Yuthok zei verder dat de online empowerment niet kan worden verleend, hoewel het onbetwist is dat zegeningen worden doorgegeven aan iedereen die het ontvangt. Hij zegt op persoonlijke titel te spreken.

Bron BNN.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Nieuws, Onderwijs, Opmerkelijk, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: besmetting, coronavis, empowerments, kritiek, leringen, ongeldig, online, tibetaanse regering ballingschap, zegeningen

Lees ook:

  1. Chinezen laten Tibetaanse monnik vrij
  2. Dalai Lama is welkom in Taiwan
  3. Boeddhistische Birmese monnik oogst veel kritiek door zijn staatsreis naar Moskou
  4. Dalai Lama tikt Chinese leiders hard op de vingers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. H. Molenaar zegt

    28 mei 2020 om 20:06

    Vrijheid van meningsuiting lijkt me. En wellicht een terechte kritische nood in deze tijd van vercommercialisering en inzetten t.b.v. politieke doeleinden van het boeddhisme. Empowerments, initiaties verworden online tot een exotische beleving, gezellig achter een blikje bier gezeten; baat het niet dan schaadt het niet. Ondertussen staat het natuurlijk goed op de c.v. om daarmee weer onwetende studentes te lokken. Orgyen Topgyal heeft zeker een punt lijkt me.

  2. Ujukarin zegt

    28 mei 2020 om 21:37

    Het hangt er allemaal van af wat precies over de Overdracht/Zegening geclaimd wordt. Zoals al in

    https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/70351-dharma-overdracht-goeroes-en-spirituele-vriendinnen/

    beschreven staat:
    “De hele sangha (soms duizenden) die allemaal hem als leraar noemt, en de erg kleine groep die volgens bovengenoemde criteria het intensieve tweerichtingscontact met de hoofdleraar heeft waardoor ze hem écht als directe leraar kunnen benoemen. Al die anderen mogen dan op papier zijn student zijn, in de praktijk zitten er zeker 2-3 tussenlagen van lesgeef-geauthenticeerden binnen die sangha tussen. Waarmee de studenten netjes kunnen zeggen ‘Lama xxx of zenmeesteres yyy is mijn leraar’ maar in feite bedoelen ‘ik studeer boeddhisme in de traditie van xxx/yyy’ (en doe dat primair via door xxx/yyy opgeleide en geautoriseerde assistenten.) En dat is ook beduidend beter – dát zijn dan voor de student de ‘verticale spirituele vrienden’. ”
    Een echte overdracht of zelfs initiatie kan alleen aan die kleine groep directe volgelingen van de Lama, net zoals bij Indiase spiritiele tradities de Darshan alleen kan gebeuren in een zaal/ruimte samen en niet per TV of zo.
    Maar zegeningen kunnen best voor hele grote zalen of openluchtpubliek gebeuren, en mogelijk zelfs via TV of Internet. De spreker zendt, wat er bij de ontvanger gebeurt (live dan wel later) wordt mede bepaald door diens situatie en ontvamkelijkheid.

    With folded palms,

  3. Henk van Kalken zegt

    29 mei 2020 om 08:19

    Een volstrekte non-discussie, die gaat over geloof (aannames)en principes (waar niet meer over wordt nagedacht.Mijn leraar gaf vele jaren teachings en lungs on line. Het gaat erom dat je samen met de leraar met de geest in hetzelfde moment verbonden bent.

  4. G.J. Smeets zegt

    29 mei 2020 om 12:54

    Waar gaat dit over?
    Het gaat over ‘lering’ en ‘zegening’ en ‘empowerment’. Dat zijn toch echt de drie peilers van alle sektes, inclusief de mafia en Lou de Palingboer en de R.K. kerk en de Tibetaanse versie van boeddhisme.

    Het maakt geen bal uit of het on-line of dat het off-line gebeurt, met twee of met tweeduizend deelnemers, in een beschutte ruimte of onder de blote hemel op. Het is wat het is: paternalisme vermomd als broederschap.

    • Henk van Kalken zegt

      29 mei 2020 om 14:35

      Word je bij je oordeel over Tibetaans boeddhisme ook gehinderd door enige kennis van zaken, Goff? Het noemen van de mafia en lou de Palingboer in hetzelfde rijtje als Tibetaans boeddhisme is als staaltje van cynisme natuurlijk wel geslaagd.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen
    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens