• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Tulku Orgyen Topgyal – ‘online zegeningen Dalai Lama hebben geen waarde’

28 mei 2020 door de redactie

De Kashag, het kabinet van de Tibetaanse regering in ballingschap, heeft gisteren ernstige kritiek geuit op tulku Orgyen Topgyal, een voormalig lid van de Kashag, die stelt dat virtuele online zegeningen en leringen door de Dalai Lama en andere boeddhistische leraren verkeerd zijn en geen waarde hebben. De Kashag noemt die kritiek betreurenswaardig en verkeerd.

De verklaring komt dagen nadat een clip van de Tibetaanse lama op grote schaal werd verspreid op social media platforms en micro-messaging apps. De Tibetaanse lama stelt daarin dat door de hedendaagse praktijk van online zegeningen en leringen, gestimuleerd door de uitbraak van het coronavirus, het Tibetaans boeddhistisch geloof aan het degenereren is en zelfs  vernietigd wordt. De Dalai Lama kondigde onlangs aan geen publieke bijeenkomsten te organiseren en zijn leringen online te verspreiden.

Tulku Orgyen Topgyal vindt dat zogenoemde empowerments alleen kunnen worden gegeven wanneer de leraar en de student fysiek samen zijn en niet door middel van televisieschermen, en voegde eraan toe dat het in strijd is met de principes van empowerments. Zijn opmerkingen hebben sindsdien geleid tot een veroordeling door velen in de Tibetaanse gemeenschap, waarbij sommigen hem opriepen om excuses aan te bieden aan de Dalai Lama.

In de verklaring van de Kashag staat dat de ‘geringschattende opmerkingen’ van tulku Orgyen Topgyal ‘zeer betreurenswaardig en verkeerd zijn’. In de verklaring staat dat de Dalai Lama onvermoeibaar heeft gewerkt aan de herrijzenis van het boeddhisme en de Tibetaanse cultuur door de jaren heen, wat ertoe heeft geleid dat velen in de wereld, onder wie toegewijden op het Chinese vasteland, een groeiende belangstelling voor het boeddhisme hebben getoond. Het geven van onderwijs en empowerment door de Dalai Lama tijdens de coronavirus pandemie voldoet aan de hedendaagse behoefte, stelt het kabinet.

Sommige Tibetaanse boeddhisten vragen nu ook om het aftreden van de minister voor religie en cultuur Yuthok Karma Gelek die het voor de tulku opneemt en stelt dat Orgyen Topgyal meestal een uitgesproken persoonlijkheid is die in zijn geest spreekt en dat hij gelooft dat de opmerkingen van de tulku zonder enige andere bijbedoeling zijn. Yuthok zei verder dat de online empowerment niet kan worden verleend, hoewel het onbetwist is dat zegeningen worden doorgegeven aan iedereen die het ontvangt. Hij zegt op persoonlijke titel te spreken.

Bron BNN.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Nieuws, Onderwijs, Opmerkelijk, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: besmetting, coronavis, empowerments, kritiek, leringen, ongeldig, online, tibetaanse regering ballingschap, zegeningen

Lees ook:

  1. Dalai Lama over Britse premier- ‘het draait bij hem alleen om geld, niet om de moraal’
  2. Dalai Lama – belang boeddhadharma belangrijker dan die van een leraar
  3. Dalai Lama schort audiënties op in verband met verspreiding coronavirus
  4. Coronavirus – Birma schiet tekort in het beschermen van gedetineerden in overvolle detentiecentra

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. H. Molenaar zegt

    28 mei 2020 om 20:06

    Vrijheid van meningsuiting lijkt me. En wellicht een terechte kritische nood in deze tijd van vercommercialisering en inzetten t.b.v. politieke doeleinden van het boeddhisme. Empowerments, initiaties verworden online tot een exotische beleving, gezellig achter een blikje bier gezeten; baat het niet dan schaadt het niet. Ondertussen staat het natuurlijk goed op de c.v. om daarmee weer onwetende studentes te lokken. Orgyen Topgyal heeft zeker een punt lijkt me.

  2. Ujukarin zegt

    28 mei 2020 om 21:37

    Het hangt er allemaal van af wat precies over de Overdracht/Zegening geclaimd wordt. Zoals al in

    https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/70351-dharma-overdracht-goeroes-en-spirituele-vriendinnen/

    beschreven staat:
    “De hele sangha (soms duizenden) die allemaal hem als leraar noemt, en de erg kleine groep die volgens bovengenoemde criteria het intensieve tweerichtingscontact met de hoofdleraar heeft waardoor ze hem écht als directe leraar kunnen benoemen. Al die anderen mogen dan op papier zijn student zijn, in de praktijk zitten er zeker 2-3 tussenlagen van lesgeef-geauthenticeerden binnen die sangha tussen. Waarmee de studenten netjes kunnen zeggen ‘Lama xxx of zenmeesteres yyy is mijn leraar’ maar in feite bedoelen ‘ik studeer boeddhisme in de traditie van xxx/yyy’ (en doe dat primair via door xxx/yyy opgeleide en geautoriseerde assistenten.) En dat is ook beduidend beter – dát zijn dan voor de student de ‘verticale spirituele vrienden’. ”
    Een echte overdracht of zelfs initiatie kan alleen aan die kleine groep directe volgelingen van de Lama, net zoals bij Indiase spiritiele tradities de Darshan alleen kan gebeuren in een zaal/ruimte samen en niet per TV of zo.
    Maar zegeningen kunnen best voor hele grote zalen of openluchtpubliek gebeuren, en mogelijk zelfs via TV of Internet. De spreker zendt, wat er bij de ontvanger gebeurt (live dan wel later) wordt mede bepaald door diens situatie en ontvamkelijkheid.

    With folded palms,

  3. Henk van Kalken zegt

    29 mei 2020 om 08:19

    Een volstrekte non-discussie, die gaat over geloof (aannames)en principes (waar niet meer over wordt nagedacht.Mijn leraar gaf vele jaren teachings en lungs on line. Het gaat erom dat je samen met de leraar met de geest in hetzelfde moment verbonden bent.

  4. G.J. Smeets zegt

    29 mei 2020 om 12:54

    Waar gaat dit over?
    Het gaat over ‘lering’ en ‘zegening’ en ‘empowerment’. Dat zijn toch echt de drie peilers van alle sektes, inclusief de mafia en Lou de Palingboer en de R.K. kerk en de Tibetaanse versie van boeddhisme.

    Het maakt geen bal uit of het on-line of dat het off-line gebeurt, met twee of met tweeduizend deelnemers, in een beschutte ruimte of onder de blote hemel op. Het is wat het is: paternalisme vermomd als broederschap.

    • Henk van Kalken zegt

      29 mei 2020 om 14:35

      Word je bij je oordeel over Tibetaans boeddhisme ook gehinderd door enige kennis van zaken, Goff? Het noemen van de mafia en lou de Palingboer in hetzelfde rijtje als Tibetaans boeddhisme is als staaltje van cynisme natuurlijk wel geslaagd.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 23 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 24 januari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 24 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 26 januari 2021
    Jataka (Huis ter Heide)
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten is een val zonder strik
  • Het jaar 2021 – dag 22 – klok
  • Twee derde Indiërs erkent Dalai Lama als eminente spirituele figuur van het land
  • Vrijdag zindag 11 – Heen-en-weer-bootje 2
  • De gouden teerling is geworpen – staatsinrichting en tolerantie

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens